Jump to content
PyroForum.nl

Speling tussen mortier en shell


Boemsel

Recommended Posts

Geachte Leden,

Ik vroeg mij af wat de speling tussen de shell en mortier ongeveer moest zijn.

Daarbij gaat het dus om deze afstand:



Moet er een groot gat tussen zitten of moet er een klein kiertje tussen zitten of moet deze er zelfs stroef in zitten.
Mijn gevoel zegt dat het gat zo klein mogelijk moet zijn maar na het paste is het gat nog behoorlijk groot.

Plz help,

Groeten,

B

Link to comment

Hoe beter de shell past hoe efficienter de druk van de liftcharge de shell omhoog kan duwen, dus in principe is het beter om hem goed te laten passen zolang hij nog maar wel de zwaartekracht overwint.
Als de wrijving met de zijkant groter is dan de zwaartekracht zou ik hem niet gebruiken, dat is te riskant.

Vergeet ook niet dat als je het echt netjes doet dat hij niet de mortier in zakt omdat de lucht er in samengedrukt wordt, maar dit valt niet te verwachten.
De 5% die Coek aangaf is een goede richtlijn mag ik aannemen, maar probeer hem natuurlijk altijd zo netjes mogenlijk te laten passen. Ik geloof best dat een shell 2x zo hoog komt als je het verschil in diameter halveert.
Vergeet niet dat de oppervlakte waar er druk langs kan sneller afneemt dan de diameter.

Ik baseer dit op simpele natuurkunde en niet op pyro-kennis dus als ik iets over het hoofd zie, twijfel niet om me te corrigeren.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...