Jump to content
PyroForum.nl

Natrium


Morteus

Recommended Posts

Hey iedereen,

Ik weet niet of jullie hier van gehoord hebben maar ik heb laatste een filmpje op youtube gezien waar iemand Natrium maakte door middel van Natriumhydroxide en Magnesium poeder. Zelf heb ik geen Magnesium poeder meer en heb ik het zelf geprobeert met Aluminium poeder. Het werkte wel maar je moest het wel vlink verhitten. Ik heb een filmpje om de reactie te laten zien. Later, daar heb ik geen filmpje van, deed ik het in een blik afgesloten met een deksel. Er ontstond natrium maar heeeeel weinig en dit zat alleen op de deksel. Heeft iemand meer ervaring hier over om efficienter natrium te maken?

http://www.youtube.com/watch?v=yh7SKa18EH0

Link to comment

Jah dat is beide als ik het goed gelezen heb over hoe je Natrium maakt dmv electrolyse. Dat snap ik ook wel, zelfde principe met water maar dan met een vloeibaar zout zoals NaCl of NaOH. Maar het op deze manier doen, met aluminium erbij. Er is maar 1 filmpje daarover op internet en ik ben er erg benieuwd naar.

Link to comment

Ik kan je verzekeren dat die magnesium/natriumhydroxide methode wel goed werkt. Ik stond versteld dat het kon maar ik heb toch echt wat natrium weten te maken. Met Al zou het theoretisch gezien niet moeten kunnen omdat het edeler is dan magnesium. Terwijl de reactie met magnesium ook volgens de standaard scheikundige wetten eigenlijk helemaal niet plaats zou kunnen vinden. Nadeel van deze synthese is dat het reactieproduct vervuild is met MgO en Mg(OH)2. Het product reageert wel op exact dezelfde wijze met water als zuivere natrium doet.

De reden waarom het tegen de deksel aan komt te zitten is omdat natrium best wel vluchtig wordt wanneer het sterk wordt verhit, kalium vertoond dezelfde eigenschap.

Er bestaan wel purificatiemethoden echter lijken mij deze nogal lastig voor de hobbychemist omdat de natrium hierbij wordt gesmolten waardoor de "slak" boven komt drijven. Maar dus alles onder een zuurstof-loze en absoluut droge atmosfeer gebeuren. Verder geld in de hele chemie dat de gebruikte synthese zelf zo zuiver mogelijk moet verlopen, de chemicaliën moeten in stoichiometrische verhoudingen gemengt worden, daarbij is het belangrijk dat de gevormde hete natrium niet of nauwelijks in contact kan komen met de atmosfeer. Ik heb zelf ervaren dat de gevormde natrium zeer gemakkelijk weer verbrand met O2 uit de lucht. Net als in het filmpje gebruikte ik gesmolten paraffine om de reactie te koelen en het mengsel af te sluiten van de atmosfeer.

Het grote nadeel van deze synthese vindt ik dat het nogal duur is voor een klein beetje natrium.

Ik heb trouwens er nog een voorschriftje/verslagje van geschreven van de proef als er mensen interesse hebben wil ik die wel posten.

Verder is de isolatie van natrium d.m.v. elektrolyse uit het gesmolten chloride of hydroxide niet echt veilig en zeer lastig voor de amateur na wat ik er zo op internet over gelezen heb. Denk er bijvoorbeeld bij dat het gevormde natrium zo weer reageert met het chloorgas of bij het hydroxide de waterdamp. De gehele proef vindt plaats onder een argon of stikstof (weet niet zeker of dat ook niet reageert tot natriumnitride) atmosfeer.

Edited by pyrobass
Link to comment

Ik ben wel erg benieuwd naar dat verslagje :lol: Ik heb zelf ook geprobeert het natrium te verzuiveren door het te laten smelten, alleen was de hoeveelheid natrium die gevormt was zoo klein dat er gewoon helemaal niets over was als reactie product, alles was of verbrand, of het zat tegen de deksel aan wat erg jammer is.. en verbrand olie stinkt ook haha xD

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...