Jump to content
PyroForum.nl

Blackmatch machine


aaatje1

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben gister eens begonnen met een projectje; Blackmatch machine. Het is een heel simpel ontwerp en eigenlijk ook geen machine want het moet met de hand worden gedaan.
Hier zijn wat pic's;


Dit is de machine. Rechts is een klosje katoen touw, Midden is een doosje met kaliumnitraatoplossing, het is het best als het apart wordt gedaan, eerst je touw door kaliumnitraatoplossing en als het droog is door de BP slurrie. En dan dus links de BP slurrie.


De machine van boven.


Dit is het blackmatchboard, en die is wel wat beter bekend.

Dit is hoe het systeem werkt:


Ik hoop dat ik er een paar mensen blij mee maak. :lol:
Als er nog vragen zijn of opmerkingen, Graag!

CIAO.

Edited by aaatje1
Link to comment

Ja inderdaad geinig.
Ook zou het niet vreselijk moeilijk zijn om het te automatiseren, hoewel dat met drogen bijv. tricky kan zijn.
Een voordeel van een dergelijke systeem dat je hebt is dat je op deze manier een relatief constante lont maakt.
Stel je zou dit aan het einde van je systeem zetten :



(mijn paint kunsten zijn op deze vroege ochtend belabberd maar ik denk dat het duidelijk moge zijn)
Door het handvat te draaien trek je de lont door de bp sludge heen en wikkel je het op de 'molen' .
Op de molen kan redelijk veel lont en kan deze gelijk drogen.
Het heeft wel het voordeel dat je veel constanter kunt draaien en dus een lont krijgt met een meer evenwichtige brandsnelheid.
Het is maar een idee :lol:

Edited by User1
Link to comment

Grappige mashine. Werkt wel goed vogensmij. Alleen ik gooi vantevoren mijn hele klos in een Kno3 water oplossing en laat hem daarna drogen.
Dit is mijn "machine, eigenlijk geen mashine, maar wel een goede oplossing :lol:.


Bakje met katoentouw die naar het BP slurry bakje gaat


Echt ideaal zoon bakje, en is een afgeknipte colafles met in de schenkopening het eind van een kitspuit gelijmt met aan het eind een opening van 3 mm, dus de BM raakt niet verstrikt en heeft genoeg tijd gecoat te worden met slurry.


Er lagen nog 5 van deze boards. Ik trek altijd genoeg voor een jaartje :), ook al haal ik het hier meestal niet mee.

Dit was trouwens een batch van 300 gram BP. Ik voeg altijd 1% CMC toe, dat maakt de BM veel betrouwbaarder en constanter. Ik bind de zooi met Arabishe Gom, dan word de BM een soort buigbaar en vliegen de stukken er niet af als je het buigt.

Link to comment
  • 2 months later...

Als je je bus vanaf de zijkant aandrijft moet dat kunnen maar ik denk dat je dan wel de draaisnelheid om laag moet halen. Lijkt mij niet ideaal in ieder geval.

@Weirdo: Met hoeveel procent arabische gom bind je de blackmatch en los je de arabische gom eerst in water op of meng je het eerst met je BP?

Edit: onbelangrijk

Edited by explomaan
Link to comment
  • 4 months later...

Zo, ik heb ook maar eens een BM machine gemaakt.
Een heel simpel dingetje, geen kaliumnitraat-voorweek gedoe oid, dat moet ik nog een keertje uitproberen eerst.

Het losse buisje ernaast met die afgeknipte veiligheidsspeld zit vastgeklemd onder de dop.
Vanuit het kromme pijpje loopt het katoendraad door het ringetje, door de BBQ-meal slurry naar de trechter.
In de trechter zit een gaatje van 2 mm ongeveer.
Hierin gooi ik 35 mesh wilgen pulverone wat er netjes aangeplakt wordt. :)

Edited by High Density
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...