Jump to content
PyroForum.nl

Meal rocket


Recommended Posts

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hey allemaal, ik heb net weer eens een testje gedaan voor wat pijlen die ik met O&N een serie van wil maken
hier is het resultaat (CATO): http://www.youtube.com/watch?v=bbmg-F51Tic
even wat specificaties:

16mm ID (pvc)
lengte motor: 7cm
lengte nozzle: 55mm (inclusief 15mm kitty litter, of is het dan 40mm?)
venturie: 4mm
brandstof: 120 mesh BP

Dit is al denk ik wel de 6de poging, maar mijn brandstof is iets verbeterd en kom er dus nu achter dat ik de grens berijkt heb qua venturie
Het geluid is totaal niet zoals in werkelijkheid.

de gehele pijl was 12 cm lang en was voor de laatste 4 cm gevult met 70/30 KCLO4/dark al (3um).
Ik gebruik geen tussenstop omdat ik met de nozzle lengte ook bepaal waarneer het flash afgaat. en volgensmij zou 55mm perfect moeten zijn.
(bij de vorige test was hij 50mm en knalte aardig aan de laate kant daarom 5mm erbij.)

dus volgende keer 5mm venturie, en dan zal ik weer een filmpje maken.

Edited by Soulkiss
Link to comment

oke dit bedoel ik dus, ik ben niet zo'n tekenaar dus ik hoop dat het duidelijk is.

en nee ik ram geen flash

1: ik ram 15 mm eindstop in pvc buis
2: ik ram 55 mm BP daarop
3: ik boor de core
4: ik doe een aantal gram flash daarbovenop en met een stukje tape plak ik de pvc buis af

Edited by Soulkiss
Link to comment

Ik zou nog een eindstop bovenop je brandstof rammen, onder je flash. Je brandstof heeft namelijk de neiging door je buisje te gaan schuiven als je PVC gebruikt. In die bovenste eindstop boor je vervolgens een gaatje tot in de brandstof, de zogenaamde doorvoer.

Overigens hoop ik dat je met 120# BP geen geperste en gegranuleerde korrels bedoelt. Die ga je namelijk nooit platgemept krijgen, waardoor je vlamfront te groot is en je een CATO krijgt. Bij een venturi van 4 mm en zwartkruit als brandstof is een core van 5 mm overigens prima. (mits je een beetje goede bp hebt)

Link to comment

De brandstof die ik gebruik is meal powder (door koffiemolen airflowt gemaakt) en dan nat gemaakt met 50/50 water/spiritus,
en vervolgens door een 120 mesh zeef gehaald. En dan heet het naar mijn weten BP (toch?)
Ik doe dit omdat als ik meal powder in mijn pvc buis ram er altijd tussen het mini spleetje wat tussen rammer en pvc zit allemaal meal powder omhoog komt en dan word het altijd een beetje een rommeltje, en daarbij komt ook nog dat het volgensmij ook een stukje sneller brand.
dat baseer ik op de CATO van gister omdat ik met ''gewoon'' meal powder met een venturie van 4mm een goeie motor had.

Je ziet ook wel verschil want, meal powder is een beetje grijzig en wanneer het nat gemaakt is en langzaam opdroogt is het mooi pikzwart,
ik kreeg het idee van de CIA methode, en dal binnenkort eens testen met grotere venturie.

Link to comment

Owh, gebruikt dan niet iedereen pulverone in z'n raketten? Ik dacht dat het algemeen aangenomen was. Het is inderdaad sneller en het hecht beter.

Nog een paar andere opmerkingen, ik zou eerst een standaard ontwerp van motor maken voor je er flash ingooit. Pas ook een beetje op met die koffiemolen van je. En grijze meal poeder is niet echt van goede kwaliteit.

Edited by danny db
Link to comment

Vroeger had ik ook grijze meal, die was dan ook minder snel. Nu ik m'n C pre-mill ziet mijn meal pikzwart & is hij veel sneller. Het leek me wel of de kleur een snelheids indicator is. Ik denk wel dat het de bedoeling is dat je meal zwart ziet hoor.

Edited by danny db
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...