Jump to content
PyroForum.nl

Explosie scherm.


User1

Recommended Posts

Na aanleiding van een runaway laatst kwam het idee weer een beetje boven.
Al een tijdje zit ik te denken aan het maken van een scherm dat " bestand " is tegen projectielen/explosies.
Nu is bestendigheid erg betrekkelijk aangezien alles te slopen is en zeker met explosieven/pyrotechnische materialen.
Ongeacht zal het al snel een heleboel doen.
Zolang het maar toevoegt aan de veiligheid.
Ook zou het handig kunnen zijn voor testjes thuis en het eventueel dichtbij kunnen filmen/fotograferen.

Hoewel ik nog niet zeker ben van welk materiaal ik wil gebruiken denk ik dat dik of dubbellaags plexiglas een boel moet kunnen hebben.
Dit zal ik ook testen m.b.v bepaalde stofjes.
Als iemand suggesties heeft voor materiaal keuze hoor ik het graag.

Dit is een klein beetje het idee ( persoonlijk vind ik mijn " paint skills " bestwel goed :lol: )

Zoals duidelijk moge zijn zijn het in feite 3 panelen met daartussen schanieren.
Over de exacte dimensies durf ik nog vrij weinig te zeggen maar ik denk ongeveer 1 meter hoog.

Suggesties, ideeen etc zijn allemaal welkom.


PS ik had geen idee waar ik dit moest posten, maargoed dat zal niet zo veel uitmaken.

Edited by User1
Link to comment

Die mythbusters gebruiken volgens mij altijd lexan panelen.
Je moet wel uitkijken dat die schanieren niet een zwak punt vormen.
Een frame eromheen is ook wel handig, iets waarmee je het op een werkbank oid kan vastzetten.

PS ik had geen idee waar ik dit moest posten, maargoed dat zal niet zo veel uitmaken.

Mischien in je home inprovised stuf topic :lol:

Je kan ook een soort dik houten schot nemen en dan daarin een heel klein ruitje van 5 lagen plexiglas
Dat zal denk ik wel in de kosten schelen, en heeft bovendien een grotere bestendigheid,
Link to comment

Ik hen even gegoogled en lexan kost ongeveer 25 a 30 euro per M2, wat op zich niet goedkoop is maar wel betaalbaar.
Met hout kan inderdaad wel een prima oplossing zijn :lol: goed idee.
Misschien dat wat polycarbonaat en een paar gram MHN wat verheldering geeft :)

Ps. Dit topic had daar inderdaad niet misstaan.

Edited by User1
Link to comment

Persoonlijk denk ik dat als je überhaupt denkt zoiets nodig te hebben, je misschien eerst eens goed na kan denken of de proeven die je onderneemt wel verantwoord zijn. Als je in ieder geval maar niet denkt dat het veiliger is om achter zo'n scherm ergens dichtbij te staan, dan gewoon afstand te bewaren.

Link to comment
Guest Goner

Misschien is het ook slim om te kijken naar een materiaal dat niet beslaat terwijl je er dicht met je gezicht tegen staat?

Maar het lijkt mij niet praktisch om een houten schot met een een klein raampje te gebruiken, al is dit een goed alternatief.

Link to comment

Ik denk dat het nogal overschat wordt hierzo, User1 is waarschijnlijk niet van plan om dergelijk grote charges te detoneren. Hij heeft het over binnenshuis.

Als je voor een echt "Blast screen" gaat zou ik toch wel 2m hoog aanraden, want 1m hoog heeft weinig zin als je erachter staat. (tenzij je een groeistoornis hebt) Maar jij bedoelt meer iets om op de werkbank te zetten tegen kleine onaangenaamheden. Houten (geen spaanplaat natuurlijk) shielding lijkt me echt geen slechte keuze. Niemand zet binnen iets af dat significante schade kan toebrengen aan bijvoorbeeld 12mm MDF hout.
Dat zou in ieder geval niet verstandig zijn.

Kan je misschien iets specifieker zijn over wat je nou wilt filmen/van dichterbij wil bekijken? Voornamelijk batches HE? Syntheses? Composities? Of misschien stars?

Edited by Hardcore Bob
Link to comment
@High Density: Bedenk wel dat als de houten platen hun bescherming verliezen je ontzettend veel schrapnel zal gaan krijgen. En ook ZEKER geen leuk schrapnel!


Daar ben ik het mee eens, als je jezelf moet beschermen tegen iets wat 'zomaar' kan afgaan van een magnitude die een niet nader genoemde dikte en stevigheid van een materiaal van een welke vorm dan ook kan penetreren danwel fragmenteren, is het nou niet echt verantwoord om het te maken in de eerste plaats, verder is alles zo'n beetje te slopen en levert bijna alle materialen je vanaf een bepaalde hoeveelheid HE scrapnel op, ook lexan, polycarbonaat of plexiglas.

Verder is de afstand tot het scherm ook van belang, als je er een 1 grams det op plakt heb je grote kans op spalling, terwijl je mischien een halve meter verderop al geen last meer hebt bijv, uiteraard vertel ik dan nog niets over casingmateriaal, alles heeft een grens, het gaat erom of degene die het gebruikt zeker is van zijn zaken en of hij weet wat wel en niet kan, ik ga uiteraard niemand lopen vertellen wat wel kan :lol: immers ik ga geen verantwoording lopen zeulen voor iemand die verkeerd interpreteerd wat ik vertel. Edited by High Density
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...