Jump to content
PyroForum.nl

Simpele Electrolyse


richkkee

Recommended Posts

Ik ben nieuw met scheikunde, maar ik vind het een super vet vak. Ik wil graag meer te weten komen over electrolyse enzo. Dus hebben jullie simpele electrolyse proeven die je gewoon met huis-tuin en keuken middelen kan maken? Graag hier ook een beetje uitleg bij als het kan :P

Alvast super bedankt!

Link to comment

Precies wat je zegt , de basics wil ik je best uitleggen maar waarschijnlijk kunnen die websites je daar veel beter bij helpen.
Kort gezegd is een electrolyse een reactie met behulp van electronen.
Net zoals we thermolyse en fotolyse kennen werkt electrolyse met behulp van electriciteit.
De electrolyse van water is het simpelste voorbeeld dat we kennen,
H2O splitst zich onder invloed van electriciteit tot H2 en O2.
De negative ionen/moleculen zullen zich altijd aan de plus pool vormen en andersom.
Een ion/atoom/molecuul streeft altijd naar balans dus iests dat negatief is zal altijd neigen naar iets positiefs.
Een mooi visueel voorbeeld daarvan zijn de welbekende mageneten.

grtz user1

Link to comment
Ik ben nieuw met scheikunde, maar ik vind het een super vet vak. Ik wil graag meer te weten komen over electrolyse enzo. Dus hebben jullie simpele electrolyse proeven die je gewoon met huis-tuin en keuken middelen kan maken? Graag hier ook een beetje uitleg bij als het kan


Hangt er vanaf wat je wilt gaan ontleden/synthetiseren d.m.v. een elektrische stroom.

Elektrolyse van water is inderdaat een leuk voorbeeld om mee te beginnen.

Gebruik voor de elektrolyse van water gedestileerd water en een heel klein beetje verdunt zwavelzuur.