Jump to content
PyroForum.nl

Simpele Electrolyse


richkkee

Recommended Posts

Ik ben nieuw met scheikunde, maar ik vind het een super vet vak. Ik wil graag meer te weten komen over electrolyse enzo. Dus hebben jullie simpele electrolyse proeven die je gewoon met huis-tuin en keuken middelen kan maken? Graag hier ook een beetje uitleg bij als het kan :P

Alvast super bedankt!

Link to comment

Precies wat je zegt , de basics wil ik je best uitleggen maar waarschijnlijk kunnen die websites je daar veel beter bij helpen.
Kort gezegd is een electrolyse een reactie met behulp van electronen.
Net zoals we thermolyse en fotolyse kennen werkt electrolyse met behulp van electriciteit.
De electrolyse van water is het simpelste voorbeeld dat we kennen,
H2O splitst zich onder invloed van electriciteit tot H2 en O2.
De negative ionen/moleculen zullen zich altijd aan de plus pool vormen en andersom.
Een ion/atoom/molecuul streeft altijd naar balans dus iests dat negatief is zal altijd neigen naar iets positiefs.
Een mooi visueel voorbeeld daarvan zijn de welbekende mageneten.

grtz user1

Link to comment
Ik ben nieuw met scheikunde, maar ik vind het een super vet vak. Ik wil graag meer te weten komen over electrolyse enzo. Dus hebben jullie simpele electrolyse proeven die je gewoon met huis-tuin en keuken middelen kan maken? Graag hier ook een beetje uitleg bij als het kan


Hangt er vanaf wat je wilt gaan ontleden/synthetiseren d.m.v. een elektrische stroom.

Elektrolyse van water is inderdaat een leuk voorbeeld om mee te beginnen.

Gebruik voor de elektrolyse van water gedestileerd water en een heel klein beetje verdunt zwavelzuur.
Gedestileerd water geleid niet of nouwelijks stroom omdat deze alleen maar uit molecuulen bestaat (oke we tellen de evenwichtsreactie 2 H2O <==> H3O+ + OH- even niet mee) doordat het zwavelzuur uiteenvalt in ionen, geladen deeltjes, kan het water wel geleiden. Als er een elektrische stroom loopt worden de watermolecuulen wel geladen en splitsen deze op in ionen, ze worden naar de polen getrokken, de + geladen ionen gaan naar de - pool en de - geladen ionen gaan naar de + pool. Bij de polen worden weer elektronen gedwongen om zich bij het atoom te mengen waardoor deze weer neutraal wordt. Zo vormen 2 H+ ionen weer een waterstof molecuul hetzelfde gebeurt bij de zuurstof atomen.

totaal reactie:

2 H2O(l) =elektrolyse=> 2 H2(g) + O2(g)

Halfreactie:

anode:
2 O2-(aq) ===> O2(g) + 4 e-

kathode:
2 H+(aq) + 2 e- ===> H2(g)

Voor de elektrolyse kan je 2 grafietstaafjes gebruiken als elektroden, voor de bouw van een opstelling is op internet genoeg te vinden. Edited by pyrobass
Link to comment
Hoe zou je de waterstof goed kunnen opvangen?


En de zuurstof niet te vergeten...

Je kan een vol reageerbuisje met water over elke elektrode zetten zo kan je meteen mooi zien dat er 2 keer zoveel waterstof zal onstaan als zuurstofgas. Google maar even er staan genoeg opstellingen die je zo na kan bouwen met huis tuin en keuken spullen. zwavelzuur kan je btw vervangen door keukenzout, alleen is het dan geen pure water elektrolyse meer omdat dan ook chloor zal ontstaan. Deze proef heb ik thuis ontelbaar keer gedaan, hij blijft wel grappig, als spanningsbron voldoet een simpele 9V batterij.

De gevormde gassen kan je als volgt aantonen:

Waterstof, je houd de reageerbuis op kop en houd er een vlammetje bij, je zou een plopje moeten horen.
Zuurstof, je houd een gloeiende houtspaander in het reageerbuisje, deze zou sterk moeten gaan gloeien of branden.
Link to comment
  • 2 weeks later...

Jaa mijn apparaat is al af ja. Ik heb 2 grafieten staafjes uit batterijen gehaald en die als elektroden gedaan. Verder een kraantje erop gezet met een buisje eraan om eventuele gassen voor volgende proeven weg te leiden. Ik ben nu dus simpel water met een beetje zout aan het elektrolyseren.

Ik heb een Travo met 4.5V

Edited by richkkee
Link to comment

Ik heb nooit echt positieve resultaten gehad met koolstofstaafjes, deze brokkelen erg snel af heb ik ervaren. Met als gevolg een hele donkere drap en geen elektrodes meer.

Je kan trouwens ook gewoon Kaliumnitraat gebruiken, dan is je oplossing ook gelijk niet basisch meer :P Wat natuurlijk wel het geval is met NaOH...

Nog wat leuks gedaan met de overgebleven gassen? :P

Link to comment
Ik heb nooit echt positieve resultaten gehad met koolstofstaafjes, deze brokkelen erg snel af heb ik ervaren. Met als gevolg een hele donkere drap en geen elektrodes meer.


Ik weet niet hoeveel stroom er door dat ding van jouw loopt maar ik kan gewoon met elektrodes uit een batterij uren met het ding spelen zonder dat ik enig spoortje van slijtage overhoud, meestal heb ik een potentiaal van 12V, ik ga er daarbij niet vanuit dat er een erg grote stroom loopt.
Er moet al gouw een stroom van 3A lopen wil je je elektrodes aantasten, maar C elektrodes zijn meestal zo klein en hebben zo'n hoge weerstand dat je dat al niet eens haalt.

Volgens mij geleiden OH- ionen slechter stroom, ik zou gewoon voor NaCl of een SO4- zout of zijn zuur gaan...
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...