Jump to content
PyroForum.nl

Einde Aan Uw Bumpy Stars


Murtali

Recommended Posts

Einde aan uw bumpy stars

Ook wel eens last van ''bumpystars'' bij het rollen van sterren..? Zijn ze niet mooi rond, maar meer een framboos...? Hier enkele tips om het effect te verminderen:

1.
Vooral sasjes met een hoog percentage rode gom hebben de neiging om bobbels te ontwikkelen tijdens het rollen. In dit geval kunt u proberen om zo min mogelijk alcohol te gebruiken, het liefst helemaal geen alcohol.

2.
Heeft u met een sasje te maken waar u niet kunt smokkelen met het oplosmiddel...?
Dan is het in veel gevallen mogelijk om de sas eerst een beetje te bevochtigen, en te korrelen. Laat het geheel weer drogen, en gooi het vervolgens een kwartiertje in de kogelmolen totdat er een heel fijn korrelig geheel over blijft. Dus niet helemaal weer tot >120 mesh poeder, en ook niet zo grof als keukenzout. er tussenin. In veel gevallen is dit een effectieve methode.

3.
Wanneer u rolt met een molen, is het ook mogelijk om te werken met een soep. Dat wil zeggen dat er tijdens het rollen steeds een lepel dunne sas-soep wordt toegevoegd. Deze soep moet zo dun mogelijk zijn, ongeveer als pannenkoekenmix. Gewoon water en sas, geen verdere toevoegingen. Belangrijk is wel dat de sterren eerst wat groter moeten zijn, ongeveer 5 millimeter. Anders gaan de kleine sterren aan elkaar kleven. Dit effect is tevens te verminderen door de soep zo dun mogelijk te houden en nog veel belangrijker dat uw sterrenmolen SNEL draait. De eerste paar keer zal het misschien hopeloos mislukken, maar na een paar keer proberen krijgt u er handigheid en inzicht in wanneer de soep het beste toegevoegd kan worden. Wissel af tussen droge sas en soep. Ik gebruik het volgende als vuistregel: 1x soep op 2x droge sas. Hierbij heb ik het over een juslepel. :P

Met deze drie methodes is het probleem van de bumpystars grotendeels opgelost. Experimenteren en niet opgeven na een mislukking zijn de sleutelwoorden!

Groeten, Murtali

Edited by Murtali
Link to comment

Er is geen topic over stars rollen. Alleen een topic over stars in het algemeen.

Ik vind dit een erg geweldige uitleg, vooral punt drie vond ik erg interessant. Ik heb dit meerdere keren gezien en gelezen, maar ik had altijd het idee dat het één plakkerige zooi zou worden. (Mix aan de rand, alle stars aan elkaar etc..) Dit is een kwestie van doseren neem ik aan. :P

Ik heb danwel een perfect ronde kom, maar ik ga toch nog op zoek naar een nieuwe kom voor een star roller. De kom die ik nu heb is namelijk van piepschuim, en dus onmogelijk de binnenwand warm te houden. (Met een fohn in de kom blaas je de stars droog, de mix weg, en nog meer van dat soort grapjes.)
Op zoek naar een metalen kom/pan dus, en die een beetje met een hamer bewerken zodat hij niet perfect glad is.. :D

Edited by mr.stijntje
Link to comment
vooral punt drie vond ik erg interessant. Ik heb dit meerdere keren gezien en gelezen, maar ik had altijd het idee dat het één plakkerige zooi zou worden. (Mix aan de rand, alle stars aan elkaar etc..) Dit is een kwestie van doseren neem ik aan. :D


Dat klopt, zoals ik al zei is het echt een kwestie van meerdere keren proberen. Je moet een balans vinden tussen de grootte van je sterren, de dikte van de soep, de snelheid van je molen, de hoeveelheid toe te voegen soep, en waar in de hoop sterren je het het beste kan toevoegen. Feit is wel, dat het het gemakkelijkst werkt wanneer je een vrij forse hoeveelheid sterren hebt.

oefening baart kunst :P
Link to comment

Nou, meestal maak je toch een shell vol, dus dat moet lukken.. En ik test een batch stars ook nog vooraf met een leuke starmine meestal, dus dan zit je al snel aan de 350+ stars.. :P

Helaas komt de toetsweek eraan, dus kan ik niet meteen verder met bouwen. Gelukkig heb ik wel een deadline wanneer ik een paar mooie shells af moet hebben. (2 Maart) Dus stars rollen zal ik. :D

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...