Jump to content
PyroForum.nl

2 Inch Cilynder


Piet

Recommended Posts

Piet Doet even een stapje terug in size om verdere testen te doen met canshells. Tevens heeft hij een gouden plekje gevonden om te testen.

De sterren zijn niet zo van belang hier, de core was 2-4 mm TT white en doorgerold naar 7 mm TT 44 en daarboven op nog een primelaag (kreeg toen verschillende diameters).

Het ging mij voornamelijk om de break.

Op de foto is een andere shell te zien maar deze is vrijwel identiek,


Filmpje:
2_inch_7mm.mpg

Link to comment

Ik heb vaker mensen gehoord dat de filmpjes niet zomaar te openen zijn in die Microsoft bagger, het is gewoon mpeg. Zelf draai ik onder Linux en en wil geen Windows prut meer hebben, Linux heeft meer mogelijkheden werkt prettiger, veiliger en is tenminste stabiel.

In ieder geval bedankt voor het plaatsen op youtube. dit kan voor sommige wel een uitkomst zijn.

Die White bestaat uit:

KNO3 = 63
S = 24
C = 12
en maltodextrine

Zelf was ik niet zo tevreden over deze compo en heb mijn "pot" met basismateriaal voor de star roller gebruikt. De core hiervan was natuurlijk piepklein maar was voor deze test niet zo van belang.

Ik ga een nieuwe batch sterren rollen waaronder nu ook 5 en 6 mm (ik heb met testen afgelopen 2 week al 150 gram verbruikt aan 7 mm sterren ongeveer 0.31 gram per stuk :P
Ik heb ook nog 250 gram aan sterren liggen 8, 9 en 10+ mm voor testen voor 3 inch shells en hoger.

De spoulettes die ik maak zijn uitstekend maar ben nog niet helemaal tevreden, tijdens handling merk ik soms dat er stukjes afbrokkelen en heb 1 keer een failure gehad, maar dit kwam vermoedelijk door teveel lift.
20 gram op een 85 gram 2 inch, dat was me een knal zeg! spoulette brandde wel maar ik zag ook brandende stukken eruit vliegen dus denk ik dat ie is afgebrokkelt.
Tevens ben ik met 1 van mijn testen er achtergekomen waarom die italianen vaak crosmatchen IN de shell en niet alleen daarbuiten.

Ik heb nu 3 soorten spoulettes gemaakt om getest te worden in een speciale buis.

1: standaard geramd
2: standaard geramd + gedipt in NC lak
3: nat geperst met dextrine

Getest moet worden:

brandgevoeligheid
stevigheid
brandsnelheid

ik zal deze test wel met foto's en filmpje hier ergens posten, kan wel een week of 2 duren.

Link to comment

Als je spolette afbrokkelt, is of je gebruikte kokertje te slap, of je brandstof niet goed. Wat betreft het kokertje, deze moet parallel gerold zijn en behoorlijk stevig zijn voor optimale betrouwbaarheid. De brandstof moet goed fijn zijn, en bij voorkeur een bindmiddel zoals zwavel, rode gom of dextrine bevatten. Je moet de spolette goed consistent en hard rammen.

Dippen in (hele dunne) NC helpt alleen als je er daarna een prime op doet die makkelijker ontsteekt dan de gebruikte brandstof. Sommige gekleurde of spoortrekkende composities hebben dat nodig. Het waterbestendig maken van een spolette zou in ieder geval niet nodig moeten zijn.

Natte compositie heeft trouwens vaak tot gevolg dat er vuur langs de compositie lekt en daarmee de vertraging verkort. Dit komt door kleine scheurtjes en/of het krimpen van de compositie. Op die manier heb ik m'n vingers nog eens gebrand. De droogtijd van een vochtige spolette is ook onbehoorlijk lang trouwens.

Zelf draai ik onder Linux en en wil geen Windows prut meer hebben, Linux heeft meer mogelijkheden werkt prettiger, veiliger en is tenminste stabiel.
Goed zo. Ik ben het roerend en volledig met je eens. Als je het KDE desktop hebt, kun je KdenLive gebruiken, dat doe ik ook. Dat programma is lekker licht voor je cpu, maar wel een beetje eenvoudig. Waarschijnlijk wil het ook wel onder Gnome.
Link to comment
bij voorkeur een bindmiddel zoals zwavel, rode gom of dextrine


Zwavel een bindmiddel ? Als dat zo was zou ik geen 3% Dextrine door m'n meal heen zeven als ik pulverone maak.

Ik ben sinds een week ook met spoulettes bezig. Ik ram vochtig meal met 7% Dex (lekker veel, extra stevig) en 3% Al erdoorheen in een stevig kartonnen hulsje. 8mm of 10mm diameter.
Ik ben nu bezig met het spul testen, voornamelijk de brandsnelheid bepalen. Met de stevigheid zit het volgens mij wel goed.

Hoeveel cm meal rammen/persen jullie en doen jullie dit droog of vochtig (net als ik) ?

Bijgevoegt een fototje van mijn spoulettes.

Groetjes, Yellowcard

Link to comment

Miech

Klopt allemaal

Mijn kokertjes zijn "relatief" zwak omdat ik de wanden zo dun mogelijk wil.
Het uiteindelijk nat persen van de spoulettes was ik toch niet van plan omdat dat erg lastig is met afwegen en vochtigheidsgehalte. Het krimpen was ik even vergeten :P maar bedankt voor de reminder.
Inmiddels ben ik mijn sterren opnieuw aan het zeven na 1 week en die zijn nu ook ietsipietsie kleiner (0.5mm)

Ik had gehoopt dat met NC lak de brandgevoeligheid verhoogd, maar jij geeft aan dat niet het geval is.

Ik ben bang dat ik toch ander basismateriaal moet vinden voor de spoulettes (en ik had daar een lifetime supply leuke kaartjes voor precies op maat gratis en voor niks :D
Ik denk dat ik er maar dextrine bij doe en de luchtvochtigheid zal de rest moeten doen.

Heb Ubuntu dus gnome.

Link to comment

Yellow

Zwavel plakt als de moord indien je het perst.
Ik weeg de hoeveelheid meal, ik gebruik 8 mm spoulettes.

Brandsnelheid is 1.60 sec. per gram.
1.90 gram voor 2 inch
1.95 - 2.00 gram voor 3 inch
lengte meal is 26/27 mm

In de praktijk doe ik ongeveer 1.95 gram en knal ik de 2 inch wat harder.
EDIT: ik ram de meal er droog in totdat ik denk dat ie niet platter wil, de huls zit wel in een houten mal.
EDIT2: op de foto is overigens goed te zien hoeveel er uitgebrokkelt is.

Nog even voor yellow heb ik een leuk verhaal met foto.

Ik heb me een keer vergist in het afwegen en had 2 batches pulverone gemaakt ieder 200 gram.
Tijdens het verwerken zag ik dat 1 batch vrij zwart was en slecht bindend en verkruimelde wel heel makkelijk door de zeef.
Tijdens het testen kwam ik tot de conclusie dat ik de zwavel vergeten was bij die ene batch, afijn alsnog de zwavel toegevoegd en opnieuw de mill in.
Toen ik een uur of 4 later de pot opende zag ik dus dit:



Ik heb nog nooit zo'n schone pot gehad en die zooi zat muurvast op mijn loden ballen. ik heb alles moeten laten weken en toen maar weggeknikkerd.
Maar je raad het al zeker, ik heb de zwavel toegevoegd aan de batch die werkelijk uitstekend was.
Jaja, je bent een rund als je met vuurwerk stunt :P
Ik heb alsnog de zwavel toegevoegd aan de mislukte batch en opnieuw gemilled en verwerkt, was nadien uitstekend en snel.

Edited by Piet
Link to comment
Zwavel een bindmiddel ? Als dat zo was zou ik geen 3% Dextrine door m'n meal heen zeven als ik pulverone maak.
Zwavel vult de lege holtes in meal op als het aangeramd wordt. Hiermee verhoogt het de cohesie en samenhang, dus vanuit dit opzicht is het een bindmiddel. Je kunt er natuurlijk geen pulverone mee maken, maar in BP werkt het ook als binder.

Hoeveel cm meal rammen/persen jullie en doen jullie dit droog of vochtig (net als ik) ?
Ik ram meestal ongeveer 1,2 cm per seconde vertraging. Voor een gemiddelde shell komt dit neer op ongeveer 3 cm. Als er aluminium, magnalium of titanium in zit, wordt dit echter al gauw twee keer zo veel. Ik ram overigens droog, dat weegt makkelijker af en geeft dus consistentere resultaten.

We gaan trouwens weer lekker off-topic nu.
Link to comment
  • 2 weeks later...
×
×
  • Create New...