Jump to content
PyroForum.nl

Stinkbom


pj_muller00

Recommended Posts

Of je koopt gewoon wat 1-butanol (C4H9OH) en lost deze op in water, en voegt daar aangezuude kaliumpermanganaat bij. Als de oplossing paars kleurt ben je klaar. Neem wel de nodige zorg in acht met de kaliumpermanganaat, het is geen fijn spul. Ook absoluut niet aanzuren met HCl/zoutzuur, dan ontstaat er chloor wat weliswaar onplezant ruikt maar ook heel giftig is.

Overigens is boterzuur bij een zekere bron in Nederland voor ongeveer 12 euro per 100 ml te krijgen, en kost 1-butanol bij dezelfde bron ongeveer 1,80 voor eenzelfde hoeveelheid. De exacte prijs vermeld ik niet omwille van de regels, en je mag zelf gaan zoeken naar die bron.

Link to comment
  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 year later...
Nou ik stel me dan hierbij voor. Ik ben Joris, en doe hobbychemie, echter geen explosieven/pyro/drugs.
Je opmerking over dat het niet gevaarlijk is ivm met niet kunnen ruiken is niet waar. De geur geeft absoluut geen indicatie van de concentratie. H2S is zelfs te ruiken bij een concentratie van 0,2ppt (ja parts per trillion). Bij 100ppm is het nog te ruiken. Als je het niet ruikt, terwijl je weet dat het er is, verkeer je in levensgevaar, aangezien de concetratie dan hoog is. Geur is geen goede indicatie voor het gevaar. Profesionals zijn niet voor bang voor H2S, zelfs met zuurkast. Als je met H2S werkt, gebruik dan kleine hoeveelheden dan kan het wel. Maar geen grote stinkbommen of zo!


Hallo, ik stel me ook even voor. Ik heb stinkbom gegoogled en nu ben ik hier beland. Ik ben niet echt een hobby chemist. Maar een nog redelijk jonge leerkracht fysica en biologie in het middelbaar onderwijs. Ik kom op dit forum om raad en duidelijkheid vragen.
Vandaag hebben enkele leerlingen een stinkbom onder mijn bureau doen ontploffen, eentje uit een winkel, zo leek mij. Het stonk er urenlang verschrikkelijk naar rotte eieren. Verluchten hielp niet. En in die stank heb ik nog de hele namiddag moeten lesgeven!
En nu vananvond ben ik mijn stem kwijt. Ze is stilaan verdwenen gedurende de namiddag. Ik ben zo hees dat er sommige tonen gewoon niet meer uitkomen. Kan dat door de stinkbom komen? Of zou het eerder door de decibels zijn die ik heb geproduceerd als gevolg daarvan? Is het ongezond dat ik ze de hele namiddag heb ingeademd? Morgen moet ik normaal weer de hele dag lesgeven maar ik weet niet of mijn stem dan al zal terugzijn. Door deze stomme grap ben ik echt verhinderd in mijn job.
En nu dé vraag... hoe zou ik deze stinkbomleggers van 14 jaar het beste kunnen aanpakken? Wat zouden jullie een goede straf voor jullie jonge zelf vinden?
Link to comment

LOLOL
En dr nog in blijven zitten ook :D

Ik zie het helemaal voor me, eerst gaan staan gillen, en dan door met de les.
Volgens mij slaat dat spul niet op je stembanden, heb ik iig nog nooit iets van gemerkt. Maar het gemiddelde "vrouwelijke sirene" volume zou mij mijn strot kosten. :lol:

En straffen?? Je mag die gasten van mij feliciteren!!

Maar ludieker is ze eens zelf een stinbom laten maken (Biologie juffrouw toch?) En dan zorgen dat jij er eentje hebt staan waar ze plat van gaan. Dat maakt indruk.
Bij mij in de klas hebben ze een week lang elke les begonnen met het ( op zn voetbals) zingen van "Leraar je stinkt.. leraar je stinkt... leraar leraar leraar je stinkt!!!"
De eerste keer heb ik hard gelachen, de tweede keer een wattenstaafje met wat boterzuur genomen en hier en daar wat heren een veegje op hun bolletje gegeven. Was een direct einde aan de liedjes :D

Maar om die apen er nou een paar dagen later voor te straffen? Ik denk niet dat iemand daar enig respect voor heeft.
Pak ze gelijk of wees een vent. (Vrouw in dit geval)

Link to comment

De hele dag in die lucht is vast niet gezond.. hoe ongezond weet ik niet aangezien de samenstelling van stinkbommen nogal verschil.
Straf zul je zelf moeten verzinnen ik weet bijvoorbeeld niet of die leerlingen altijd al moeilijk zijn geweest.

Link to comment

hey, ja natuurlijk weet ik dat klassiek straffen niet werkt bij gasten als deze. Qua leerlingen. Als ik zeg dat ik in een concentratieschool lesgeef in een grote stad, op een school met weinig structuur en lak aan toezicht. Dan geeft dat wel een beeld van wat er allemaal mogelijk is. Moest ik ze per se willen straffen zou ik niet op dit pyro forum zitten, maar bij de leerlingbegeleider of directeur voor strafstudies enz, maar nee, ik was inderdaad op zoek naar een manier om ze gelijk te pakken. En het is vandaag de volgende dag en mijn stem is compleet weg. Ik kan alleen maar fluisteren. Zal dan wel door decibels komen.

Link to comment

Lijkt me ook dat je stemverlies ook eerder door het (te) luid spreken komt dan door die stinkbom.
In ieder geval, als je zoekt naar een manier om ze terug te pakken. Dan vind ik dat voorbeeld van Tyneman niet slecht (wattenstaafje met boterzuur). :lol: Natuurlijk moet je eerst wel inschatten of zoiets mogelijk is op jou school. Het zou natuurlijk niet leuk zijn moesten de leerlingen hierom een soort klacht gaan indienen dat nare gevolgen voor jou zou hebben. (Niet dat die kans groot is aangezien ze zelf eerst iets hebben misgedaan.

Trouwens, in de meeste stinkbommen zit butaanzuur (boterzuur). Je zou de stinkbom kunnen tegengaan door deze te behandelen met een hydroxide. Hierdoor wordt het butaanzuur omgezet in zijn zout en water. Dit zou de geur al wat moeten terugdringen. Let hierbij natuurlijk wel op voor de reactie en neem de juiste veiligheidsregels in acht.

Link to comment
  • 2 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...