Jump to content
PyroForum.nl

Spherical shell's


Guest Richard

Recommended Posts

Dank voor alle reacties trouwens, de manier die miech stuurt is denk ik wat ik zoek.

En als je genoeg lagen over elkaar heen doet krijg je ook dat al je stroken elkaar overlappen. Dus overal even dik.


Het punt is dat je op de "kruissing" van die 8 stroken dus een plek hebt waar de pasting 8 lagen dik is terwijl het een stukje verder maar 1 laag dik is... Ik gebruikte eerst ook deze methode, maar dat zorgt ervoor dat de shell net niet perfect rond is...
Link to comment
  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik zit te denken om voor oud een nieuw een 3 Inch Multishot te maken. Dus een Shell die knalt en daar uit knallen weer kleinere patroontjes. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijk mij ook dat dit het beste gemaakt kan worden in een Cilindershell. Maar daar kon ik geen Topic over vinden :rolleyes:
Greets

Link to comment

Ik heb wel eens een 3 inch gevuld met 4 flash knallers, maar ik weet niet of dit ook is wat je wilt hebben als effect. Iniedergeval was het wel heel vet om dat ding de lucht in te schieten. Ook had ik mijn vrienden niet verteld wat er zou gebeurden dus staken dat ding af en eerst een knal en hun hadden echt zo iets van: huh is dat alles? En daarna meteen nog 4 harde knallen echt heel mooi met tail btw, staat wel ergens op het forum met een paar foto's.

Link to comment
Ik zit te denken om voor oud een nieuw een 3 Inch Multishot te maken. Dus een Shell die knalt en daar uit knallen weer kleinere patroontjes. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijk mij ook dat dit het beste gemaakt kan worden in een Cilindershell. Maar daar kon ik geen Topic over vinden :rolleyes:
Greets


Het effect is heel mooi, maar het nadeel is dat je al gauw aan grotere maten shells vast zit om nog iets van betekenis erin te stoppen. Met een drie inch cilindershell kan je het beste dan kleine hummers, whistle's of saluutjes gebruiken. Kleinere shells met sterren en alles er op en aan wordt echt te klein in een drie inch. Om een redelijke ''shell of shells'' te maken zit je eigenlijk wel aan een 4'' of groter vast. Natuurlijk kan je er minder in stoppen, bijvoorbeed 3 kleine shells, maar dan is het effect nagenoeg waardeloos in de lucht. Ook kan je proberen om kleine knallers te maken met een goudstaart erin verwerkt... the sky is the limit!

_edit_

Denk er ook aan dat je erg weinig ruimte overhoudt voor je breeklading, dus gebruik een fellere burst dan bij gewone shells! Edited by Murtali
Link to comment

Oke dan, Ik wil liever nog niet aan 4 Inch beginnen omdat ik nog geen mortier daarvoor heb. En het lijk me ook wel link. Ik begin gewoon met een 3 Inch shell en daar wil ik dan Salutes in verwerken. Ik kan namelijk Kleine salutes maken die aardig hard gaan.
Maar ik denk wel dat het in een Cilindrische shell moet worden gemaakt. Of kan dit ook gewoon in een Spherical shell?

Link to comment

Dat is ook een klein beetje een probleem. Ik heb alleen maar mortieren tot mijn beschikking van 3 Inch of minder. Ik heb al geprobeert om multishots in een 3 Inch Sperical shell te verwerken. Maar dit is echt onmogelijk tenzei je echt hele kleine knallers hebt. Maar ik wil graag aardig harde knallers er in stoppen. Ter groote van Nitraten ( Thumping Thunders ). Alleen dan met 3 gram flash ofzo.

Ik zit nu te denken om gewoon een cilinder shell te maken. En dan aan de onder en boven kant deze helemaal te vullen met mini shells. De lontjes naar het midden met daarin ook de break etc. Zouden de shietlontjes wel aangaan door pulverone? Want dat gebruik ik als break meestal.

Greets

Link to comment

Schietlontjes...? je bedoelt blackmatch? of visco...? Als het blackmatch is dan gaat het wel aan, maar visco moet je voor de zekerheid coaten. Misschien is het ook een idee om de lontjes op enkele millimeters na af te knippen, en hier een paar beste druppen kleursas op te smeren. Dat even direct in wat fijnkorrelig BP drukken, en je hebt ook nog een kleurtje zoals een echte nitraat dat doet. Bovendien is de ontsteking dan gegarandeerd en de timing wat nauwkeuriger. (lees: gelijkmatiger)

Link to comment
Ken je schiet lont niet :rolleyes: Dat is grijze lont, wat aardig snel brand. Ik heb er een rol van gekocht.
Het lijkt een beetje op dun papier met bp er in opgerolt.
De timing is meestal ook wel aardig gelijkmatig. Omdat ik altijd evenlange lontjes gebruik.



Sorry, maar dat is GEEN schietlont! Schietlont is gebuisd blackmatch. En van die timing blijft niks over in je shell, want dat lont brandt over de volle lengte in 1 keer met de breeklading weg.

Heb je een foto van die rol..? Heb nog nooit gezien dat dat onbetrouwbare lont per rol verkocht wordt namelijk... :) Edited by Murtali
Link to comment

Wat is eigenlijk de correcte benaming van een 'inner-shell'? Hiermee bedoel ik een shell in een shell zodat je als het ware een bal in een bal krijgt.

Anyway, is het nodig om de binnenste shell te pasten? Of moet het juist zo dun mogelijk zijn?
Ik kan me voorstellen dat het juist dun moet blijven zodat de druk gelijkmatig opgebouwd word in de buitenste shell, maar het klink ook wel logisch dat het juist wel dik moet zodat je veel druk opbouwt voor een ronde break...

Ik hoop dat het niet te onduidelijk is... Ik ben een beetje aan het rond neuzen voor wat ideën voor O&N...

-B.

Edited by -.B.-
Link to comment

Eigenlijk hebben alle artikelen die in een shell zitten dezelfde verzamelnaam: inserts. Voor zover ik me op dit moment kan bedenken is er geen nederlandse naam voor kleine shells...

Het is verstandig om je inserts juist wel erg stevig te maken omdat je anders een beroerde break over houdt. Hoe kleiner de shell, hoe lastiger het wordt om een goede break te krijgen. Ook wordt het risico op lekkage dan snel groter als de hulzen zwak zijn: want het betekent ook dat je vertraging er dan vrij zwak in zit. Je moet het je voorstellen dat in de grote shell een enorme druk opgebouwd wordt,terwijl in de (vrijwel luchtdichte) inserts nog geen drukverhoging plaatsvindt. Met dezelfde kracht die de grote shell uit elkaar scheurt worden de kleine shells ook kortstondig belast. En die druk is enorm, dus heb je een zwakke huls, dan is de kans op lekkage of domweg kapotscheuren van je inserts vrij groot. En dat zou zonde zijn... :rolleyes:

Link to comment

Ok, dus de vertraging loopt naar de binnenste shell, en door de break van deze shell breekt de gehele shell in een keer open?
Ik heb het hier over een dubbele break, geen losse shells die een latere break hebben.


Dus ongeveer zo?

-B.

Edited by -.B.-
Link to comment

@ -.B.-

Sorry, ik had je vraag niet helemaal begrepen.

Zoals ik het nu begrijp wil je een shell met twee lagen sterren in elkaar..? Dan moet de binnenste laag alleen gescheiden zijn door een dun laagje papier, zoals een poreuze tissue. Zorg wel dat je de shell zo goed mogelijk in het midden van de bol ontsteekt, anders krijg je een excentrische break.

Link to comment

Ah ok bedankt, :rolleyes:

Ik vond het al zo maf dat je een stevige shell nodig hebt, omdat je dan volgens mij geen mooie break krijg van de buitenste ring. Maar ik begrijp dus dat eigelijk alleen de positie van de sterren belangrijk is voor het patroon, niet een apparte shell binnen in.

-B.

Edited by -.B.-
Link to comment

Juist. Het belangrijkste is dat ze op hun plek blijven zolang de shell nog niet afgestoken is, het dus ook belangrijk om het geheel vanbinnen erg stevig samen te drukken. Gebruik gerust wat extra breeklading. Als je de shelldelen dan moeilijk op elkaar krijgt... tip: leg de twee helften naast elkaar en klop met een stuk hout stevig op de lading om hem te comprimeren en uit te vlakken. daarna zet je de twee delen op elkaar, en klop je op de zijkant waar de twee shellhelften elkaar raken. Draai de shell steeds een beetje, terwijl je met de andere hand de helften stevig op elkaar drukt. Meestal krijg je ze zo mooi strak op elkaar, en zit er geen beweging meer in de inhoud.

Edited by Murtali
Link to comment

Gewoon een hartje in je shell leggen. Hoe groter de shell, hoe waarschijnlijker dat het ook daadwerkelijk lukt. De enige moeilijkheid is dat je geen whistle of flash booster kunt gebruiken, maar dat je shell wel goed verbrijzeld moet worden. Met een 2" zal het je in ieder geval niet gaan lukken.

Link to comment

Tjah over dat pasten ben ik ook nog niet helemaal goed ingelicht maar ik moet toch even zeggen dat wheat paste echt super goed spul is. Ook is het lekker goedkoop! Echt het wordt super stevig en het hoeft maar 1 nachtje op de verwarming te liggen. Ook is het super makkelijk te maken. Ik rol tegenwoordig ook mijn hulzen ermee en het is niet in te drukken zo sterk is het! Vergelijkbaar met houtlijm alleen dan veel goedkoper.

making wheatpaste

Goede duidelijke uitleg over het maken van wheatpaste (niet moeilijk)
Btw wel goed uitsmeren anders heb je allemaal van die klonten op je papier.

Edited by breezer
Link to comment
Sorry, maar dat is GEEN schietlont! Schietlont is gebuisd blackmatch. En van die timing blijft niks over in je shell, want dat lont brandt over de volle lengte in 1 keer met de breeklading weg.

Heb je een foto van die rol..? Heb nog nooit gezien dat dat onbetrouwbare lont per rol verkocht wordt namelijk... :rolleyes:

Deze rol heb ik echt al heel lang geleden gekocht via iemand die een leuke handel had. Het kwam gewoon rechtstreeks bij de fabriek vandaan. Maar dit is al zo lang geleden gekocht. Ik meen 2003 en toen had ik er geen fotos van. Ik heb een tijd terug de plastic rol waar het omheen zat weg gegooit omdat hij teveel ruimte in nam, en er nog maar weinig lont opzat. ik heb nu alleen nog maar rest stukken ervan.

En waarom is dit geen shietlont dan? Schiet lont kunnen op meerdere manieren gemaakt worden en niet alleen met gebuist blackmatch.
Link to comment

Dat is Japans lont van geisha papier. Dit is in feite gewoon een met aluminiumpoeder bestoven papiertje met kruit erin en dan opgerold tot een draadje. Het wordt onder andere gebruikt in ratelbanden en matten. Omdat het vrij snel brandt, wordt het in de volksmond ook wel schietlont genoemd, maar de officiële naam zal ongetwijfeld iets anders zijn. (Nu hopen dat ik het goed begrepen heb.)

Link to comment
en er nog maar weinig lont opzat. ik heb nu alleen nog maar rest stukken ervan.

...

En waarom is dit geen shietlont dan? Schiet lont kunnen op meerdere manieren gemaakt worden en niet alleen met gebuist blackmatch.


Een paar posts geleden beweerde je nog een ''hele rol te hebben'' :rolleyes:


En dat is geen schietlont omdat het geen schietlont is, simpel zat. Omdat ooit een aantal figuren hier dat lont uit gebrek aan kennis maar ''schietlont'' hebben genoemd wil niet zeggen dat dat ook zo is. Schietlont is enkel en alleen lont dat doormiddel van de aanwezigheid van een holle ruimte een voortdrijvende werking van de verbrandingsgassen teweeg brengt. Hierdoor krijgt de verbranding een ''sneeuwbaleffect'' welke snelheden tot 60 meter per seconde kan halen. Voor een juiste omschrijving van jouw lont wijs ik naar miech zijn aanvulling, welke de juiste omschrijving is. Ernaast bestaat trouwens ook nog een geperste variant, zelfde idee, maar dan geperst met hele vellen in 1 keer in plaats van gerold.
Link to comment

In iedergeval bedoel ik de lont die jij zegt Miech. En niet dat over black match in een buisje. Maargoed beter weer effe Ontoppic.
Ik heb weer een 2 Inch shell gemaakt. Je ziet daar ook de grijze lont die ik bedoel.
Wat info;
De shell weegt totaal 65 gram
6,5 Gram Pulverone als lift
20 gram Pulverone (schatting) als break
Er zitten wat zelfgemaakte stars in die ik al heel lang heb liggen. Van mijn kewl tijd nog xD


Hier wat foto's

Btw over dat "Een paar posts geleden beweerde je nog een ''hele rol te hebben'' "
Je hoeft me niet te geloven hoor. Maar ik zeg ook niet dat ik een hele rol nu nog heb. Je moet goed lezen voordat je dingen gaat zeggen. Het gene wat ik zei; Is dat ik een rol ervan gekocht heb. Dat zegt niks over of ik het nu nog heb.
Maargoed, Dat een aantal figuren het schiet lont hebben genoemd. En het nooit gecorrigeert is dat het fout is. Neem ik gewoon aan dat dit schiet lont is. Maar nu weet ik dus dat dit niet het geval is :rolleyes:

Edited by Pyrofanatic
Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik heb even een vraag.

Na een aantal tests sta ik vlak voor het punt om mijn eerste shell af te schieten.

Ik heb gemerkt bij enkele video's dat in sommige gevallen niet alle sterren ontbranden en dat velen zich daar ook zorgen om maken.
Is het wellicht handiger om de spoulette niet direkt in de break sas te laten eindigen maar even daarvoor bijv: tussen de eerste sterren, of evt een klein gaatje te prikken in de spoulette vlak voor de break sas.
Desnoods de break enigszinds te isoleren zodat het vuur kans heeft om zich te verspreiden voordat de break komt.

note: ik werk alleen op basis met BP, niet met flash.

Link to comment

Nee, je moet je break lading vanaf het midden ontsteken, zodat je een ronde break krijgt. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "de spoulette niet direct in de break sas te laten eindigen maar even daarvoor bijv: tussen de eerste sterren" maar je kan toch nooit de spoulette tussen alle sterren laten eindigen? :rolleyes:

Misschien is het een idee om wat meer informatie te zoeken en lezen over shell's voordat je hier mee begint?

-B.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...