Jump to content
PyroForum.nl

Fijn stof


Recommended Posts

Beste medeforumleden,

Ik zit met een enorm probleem dat is namenlijk dat mijn pyrokamer na zeer korte tijd telkens terug onder een vuile stoflaag komt te liggen. Ik kan ook niet met mijn allumiumpoeder werken zonder dat de hele lucht vol met deeltjes zit (klein beetje overdreven)! Mijn vraag is nu hoe jullie dit stofprobleem oplossen en als jullie bepaalde bescherming dragen als jullie met alluminiumpoeder werken. Ik zou graag een oplossing voor dit probleem vinden voor ik mij verder in rode, groene en daarna misschien crackling sterren ga verdiepen.

Link to comment

Wel je kan altijd een lucht zuiveringssysteem plaatsen wat duur is. En als ik met super fijn poeder werk gewoon een stofmasker/mondkapje op doen.

Link to comment

Voor He, gebruik ik sinds kort een scubafles, noem me gek, maar ik heb denk ik genoeg NOx binnen gehad heb.

Voor vaste stoffen die niet al te fijn zijn gebruik ik niks, het enige waar ik voorzichtig meedoe is KMNO4, kwa stofprobleem.

Mijn metaalpoeders zijn niet fijn genoeg om in te ademen, alleen mijn Mg is airfloat, maar daar heb ik bar weinig van. :P

Stof probleem kan in ieder geval wel een gevaar opleveren, het zal gewillig vlam vatten, en dan wil jij er niet in zitten. :)



Lttrzz

Link to comment
Guest meatyke
Voor He, gebruik ik sinds kort een scubafles, noem me gek, maar ik heb denk ik genoeg NOx binnen gehad heb.


Hoe bedoel je? Hang je dan zo een fles op je rug? :P
NOx is idd niet echt leuk.

Ik zet altijd een veiligheidsbril op, voor geval er wat Al of Mg fzo in mijn oog vliegt.
Echter een mondkapje gebruik ik niet, behalve bij He's. Mijn Mg en Al zijn belange niet fijn genoeg
om in de bloedstroom binnen te komen.

Elke keer dat ik gedaan heb met iets, doek pakken en al het stof dat overblijft en op men werktafel
ligt, ruim ik gewoon op. Ook elke dag poets ik mijn werkblad met een vochtige doek.
Link to comment
Hoe bedoel je? Hang je dan zo een fles op je rug? :)
NOx is idd niet echt leuk.


Nope, is zo een kleintje, voor noodgevallen.
Maar maak gelukkig niet zo vaak HE meer ;) , met fijne metaalpoeders kan het idd een probleem opleveren, vooral met dit droge weer... (sarcastisch) :P
Link to comment
Guest Richard

Daar is wel een goede oplossing voor. Ik weet niet hoe de situatie daar bij jou thuis is chemical brother, maar zelf maak ik gebruik van een afzuigingssysteem. Dat hoeft helemaal niet groot te zijn of met heel veel m3/per uur. Ik heb het maar op één plek in mijn hok. Onder die afzuiging maak ik mijn sassen klaar.

Die leiding kun je vervolgens naar buiten leiden. Heb je niet de mogelijkheid om je de buis door de muur of dak te maken. Dan kun je een soort zwanen hals maken door het water. Het stof blijft dan in het water hangen. Misschien nog een beetje spiritus door het water heen. Dit zelfde systeem wil eens gaan gebruiken voor mijn zuurkast. In het water doe ik dan bijvoorbeeld soda om de gassen te neutraliseren. Een soort grote gaswasfles dus. De tekeningen liggen er al 2 jaar, de zuurkast staat er ook al 1,5 jaar, maar omdat ik heb gekozen voor pyrotechniek blijft dat eerst stil liggen.

Een derde mogelijkheid is een goede koolstoffilter in het leidingsysteem te plaatsen, maar daardoor heb je wel een relatief sterke zuigmotor nodig.

Bij bouwmarkten verkopen ze buisventilatoren van 110 en 125mm, daar kun je genoeg mee doen.

Link to comment
  • 8 years later...

Ik ben me nog aan het inlezen in alles, maar wat ik nergens tegenkom is een kleine LAF-kast? Is daar een speciale reden voor?

LAF-kast (laminar air flow): Een zuurkast(je) waarin de luchtflow een laminaire stroming heeft en je poeders dus niet van je lepeltje/schepje afgezogen wordt, maar waarbij je ook geen stof meer kunt inademen. Zeker in combinatie met een gelaatsscherm lijkt me dit relatief veilig? Gelaatsscherm voor het geval het toch goed fout gaat, want een bril alleen lijkt me toch niet genoeg?

 

Link to comment

Overal word aangeraden om buiten te werken, iedereen raad aan om je balmill in een bunker te plaatsen en remote bediening.

Maar hoe wil je dat soort dingen verenigen met een verbod op zelfbouw?, lastige materie.

fijnstof kun je met een goed masker tegenhouden, een ontbranding van 1 kg BP gaat lastig weggezogen worden door een zuurkast.

Ik snap dat het een handig hulpmiddel kan zijn maar ik betwijfel of het onmisbaar is in pyro.

Verder is een gelaatsscherm overduidelijk beter als alleen een bril.

 

Edited by High Density
safety
Link to comment

1kg BP?? Ik wilde echt niet meer dan 100 gram per keer aanmaken hoor! Ik bedoelde de lafkast om te werken, niet om in op te slaan. Ik heb al 1 hele goede reden om juist geen lafkast te gebruiken: Afvoerkanaal is lastig goed schoon te houden en er kunnen dus ongewenste samenstellingen van stof in komen......Wordt dus toch de buitenlucht. Ik ga wel voor een P3 filterbus (tegen fijnstof) als adembescherming tegen stof. En tegen de tijd dat ik daar ooit aan begin, een filterbus tegen oplosmiddelen/aerosolen. Ik ga ook nog op zoek naar hoe stevig zo'n bunkertje moet zijn en hoe dit te bepalen.

Link to comment

Bunker? Die heb je niet zo snel nodig hoor. Tegen die tijd moet je waarschijnlijk gewoon gaan minderen met je hobby. :P

Ikzelf werk eigenlijk altijd binnen. Bij giftig spul met masker. Bij BP achtigen gewoon lekker een zwarte neus. Ik heb wel een zuurkast tot mijn beschikking, maar die zuigt momenteel zo hard dat het poeder uit mn bakjes verdwijnt. Voor HE's is het wel een uitkomst.

 

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...