Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumsulfaat als oxidator


Recommended Posts

Na flink zoeken op internet ben ik er achter gekomen dat Kaliumsulfaat ook een goede oxidator is voor diverse toepassingen. Kaliumsulfaat is een bestandsdeel van "patentkali" en deze algemeen verkrijgbare kunstmeststof van Ecostyle bestaat uit kaliumsulfaat en magnesiumsulfaat.

Maar nu komt het: Deze zijn allebij goed oplosbaar in water, dus hoe kunnen we die twee scheiden van elkaar.

Vraag 2: Weet iemand ook of Kaliumsulfaat "hygroscopisch" (is dit een woord?) is?

Vraag 3: Hebben we nog iets aan het overgebleven magnesiumsulfaat?


Ratmans.

Link to comment

Kun je mij vertellen waarom sulfaten sterke oxidatoren zijn?
Een paar mogelijken redenen waar je uit zou kunnen kiezen:

-Veel zuurstofatomen

-Het bevat kalium, net als kaliumnitraat en kaliumchloraat

-Het is vrij leverbaar

-De bindingssterkte is hoog

-Het geeft makkelijk zuurstof af

-De bindingssterkte is laag

-Het heeft een dipoolmoment

Zou je mij aan de hand van ditsoort sleutelwoorden kunnen vertellen waarom het een "goede oxidator" is?

Link to comment

Nee nitro, aan de hand van sleutelwoorden kan ik je niets vertellen,

Maar als je even zoekt op internet dan vind je daar bij een niet nader te noemen leverancier in Amerika,


"Potassium Sulfate
[K2SO4] White powder
Used as a high temperature oxidizer in some white strobe compositions."


Nou ja het bevat aardig wat zuurstof, dat dan weer wel.

En het is vrij verhandelbaar, dwz je moet het nog wel uit de patentkali halen.

Link to comment

Oke, want het punt waar ik even op doel is dat het niet bepaald oxiderend is. Daar is het sulfaat-ion te stabiel voor. Bariumsulfaat is wel een hoge temperatuur oxidator. Kaliumsulfaat is eveneens een oxidator, alleen wel op zeer hoge temperaturen. MSDS files behandelen niet eens de oxidatiesterkte, omdat die gewoon laag is. Dus om nou te spreken over een goede oxidator lijkt me nou een beetje erg voorbarig. Zegmaar een relatief slechte oxidator. Je kan er enkel strobes mee maken. Bariumsulfaat is inderdaad wel weer krachtiger dan kaliumsulfaat.
Het lijkt me practischer dat men bijvoorbeeld chloraten en nitraten, of zelfs perchloraten en permanganaat gebruikt als oxidator, vooral bij vaste stoffen, dan sulfaten. Waarom? Omdat ze niet makkelijk zuurstof afgeven, onderandere door de bindingssterkte inderdaad.

Link to comment

Nouja, ookal gaat dit wat offtopic, aluminium blijft de reductor, dat is zeker. Al wordt oxideerd naar Al2O3, Fe2O3 wordt gereduceerd naar Fe. Dus hierbij kun je wel degelijk zeggen dat rood ijzeroxide een oxidator is. Overigens zijn alle verbrandingsprocessen redoxen, maar dat is even een ander vlak.
En Chemicalbrother, je hebt inderdaad half gelijk, omdat ik denk dat je het wel goed bedoeld. Het verloop van de reactie is afhankelijk van de reductor en oxidator. Je kan Cu als in een verbranding tot CuO niet oxideren met Fe2O3, maar wel met KMnO4 of KClO4. Dit hangt gewoon van de sterkte van beide kanten af.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...