Jump to content
PyroForum.nl

Meetonzekerheid titrino


Recommended Posts

Ik heb op mijn stage een project gekregen om de meetonzekerheid te bepalen op een titrino.

Ik heb nu dus echt geen flauw idee waarmee ik moet beginnen? zou iemand me hiermee kunnen helpen?

Ik dacht zelf dat als ik hem vul met water en dan een volume titreer en weeg, maar dan moet ik nog weten hoe ik de meetonzekerheid meet ;)

'K zou het mooi vinden als iemand mij zou kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Herochao

Link to comment

Met de kennis die ik heb over meetonzekerheden meet je een onzekerheid met het kleinste beetje dat je kan meten met je meetinstrument.

Bijvoorbeeld: Je meet de lengte van een plaat met een rolmaat, dan is (met de meeste rolmaten) 0,1 cm het kleinste wat je kan meten

Dit is dus mijn kennis en ik weet niet wat jij moet doen dus dit kan net zogoed fout zijn. Maargoed ik probeer te helpen. ;)


Greets en succes

Link to comment

Dat is inderdaad waar, de fout op je metingen is gelijk aan de nauwkeurigheid van je toestel. Als je toestel dus op 0,1ml nauwkeurig is, dan is je meetfout in je waarnemingen 0,1ml.

Soms kan je bv bij een toestel waarbij de nauwkeurigheid 1ml is ofzo nog wel goed zien wanneer de vloeistof in de helft zit en kan je je nauwkeurigheid verbeteren tot 0,5ml. Je moet dan gewoon zien naar de context of waarvoor je het gebruikt of het nodig is of niet.

Let wel op, als de persoon waarbij je je resultaten moet gaan uitleggen iemand is die zeer nauwkeurig is en volgens het boekje werkt kan je dat beter niet doen. ;)

Link to comment

Bij natuurkunde op school moet je voor een verslag altijd de helft van de kleinste maatverdeling op een apparaat als meetfout rekenen. Bij een rolmaat met centimeterverdeling zou dat dan 0,5 mm moeten zijn.
Voor apparaten waar de meetfout al op aangegeven is (in relatieve of absolute waarden) moet je uiteraard wel de gegeven meetfout rekenen. (Denk aan multimeters, oscilloscopen etc.)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...