Jump to content
PyroForum.nl

Ouderwets vuur maken


dr. Bunhead

Recommended Posts

Ik ken een aantal technieken uit een overlevingshandboek dat ik op mijn 14e heb gelezen/geleerd.

Een aantal goede manieren:
Kaliumchloraat, poedersuiker en zwavelzuur. (Ja deze stond er ook in)
De vuurploeg: Een stok niet draaien, maar schuiven. Werkt goed in gebieden die veel bamboe en palmbomen hebben.
De Vuurboog: Een moeilijker techniek, maar effectiever. Een boog spannen en daar het stokje tussen doen. Een steen aan de bovenkant en een stuk zacht hout en tondel aan de onderkant. Internet heeft er vast wel meer info over
Mg stick: Handig, veel kans op een vlam, vooral goed te gebruiken na een auto ongeluk--> benzine.
De origine vuurstenen kunnen het ook doen.
Inderdaad, een vergrootglas.

En dan kan je ook nog vuur maken met een kapotte aansteker(ipv een Mg stick) of vochtige lucifers, maar dat laat ik maar achterwege.

Dit is het wel zo'n beetje wat ik weet over vuur maken, dacht ik.

[edit] @ Pepcore: Ja, ik dus ook :( [/edit]

Link to comment

Ik heb de KMNO4/glycerine(remvloeistof in dit geval) ook op een survival programma van discovery gezien, hij gebruikte remvloeistof en KMNO4, om een droge hoop gras aantesteken.

Ik heb ook zo een magnesium stick, alleen die werkt volgens mij iets anders, het is een blok magnesium met een vuursteen eraan, je schraapt wat Mg eraf, en haalt je mes langs de vuursteen om het hoopje Mg aan te steken, wat dan natuurlijk weer tussen droog gras ofzoiets moet zitten.

Ik weet nog wel een manier maar die is redelijk moeilijk, ook laatst op discovery gezien :P , een dunne buis waarin net een stokje past, daar doe je een stukje watten op, dan duw je het stokje heel hard in het buisje en de het stukje watten ontbrandt doormiddel van wrijvings hitte, dat moet dan weer snel op brandbaar materiaal gegooit worden, mss niet echt de beste manier, maar als je wanhopig bent, waarom niet...

EDIT:oke de titel dringt ook nu pas tot me door :(, ik zat meer te denken aan geimproviseerde manieren om vuur te maken...



Lttrrzz

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...