Jump to content
PyroForum.nl

Mortieren


nick

Recommended Posts

Je hebt nog nooit mortieren geschoten, en dan wil je in je eerste gelijk een HE drukken (!!!???)
Ik mag toch hopen dat je zelf begrijpt dat dit geen doen is, schiet eerst maar eens een shell(etje) zonder lading, hooguit beetje flash ofzo om te kijken of de vertraging goed is. Als je dan fatsoenlijk kunt schieten, kan je gaan nadenken over sier of HE's (met flash kan je jezelf laten trillen door de druk, dus ik zou niet eens aan HE's denken, flash is snel ZAT als je maar weet hoe je het moet gebruiken)

Link to comment
  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

maar om bij mn eerste mortier meteen een HE in te flikkeren is niet de meest verstandige keus.

Als je nog nooit een mortier hebt gemaakt moet je eerst eens beginnen met een paar dummies goed de lucht in krijgen. Alleen een shell gevuld met zand dus. Pas als je vertraging en hoogte goed is eraan gaan denken er een vulling in te doen. En dan nog geen HE IMO.

[edit] Lodyx was me voor[/edit]
Link to comment

natuurlijk ga ik dan eerst een paar dummys afschieten, behandel me nou niet meteen als een complete idioot. :mellow:

Maargoed, het word dus een pijl.

Mijn reactie was op jouw eigen post. (Zie quote) En bij wat je daar zegt kan men je beter als een idioot behandelen als zeggen: Ja joh, doe maar! En daarna de gevolgen lezen. Better safe then sorry. T.

Link to comment

Bij een pijl heb je ook wel gevaren die ik niet echt als leuk beschouw. Ik herinner me bijvoorbeeld een filmpje (ik dacht ergens op GK, maar ik kan hem niet vinden) waarin de nozzle losraakt (dacht ik) en dat daardoor de pijl richting publiek vloog. Die pijl had gelukkig geen payload, maar hij vloog in de richting van de vader en een vriend van degene die hem gemaakt had. Niet echt een prettig idee. Een mortier kan maar 1 kant opvliegen als je het goed doet, en dat is omhoog.

Link to comment

Ik vind het zoiezo een beetje link om een HE de lucht in te werken, ik bedoel bij een HE gaat het om de defragmentatie dus waarom in de lucht?

Maar goed, ik heb weer een shell gemaakt, gespiked uiteraart.



Hij heeft 18 x 8 mm stars van een Chrysanthemum 8 compo.
Hij weegt 145 gr maar de lift moet ik nog af wegen maar dat zal wel ongeveer 30 gr pulverone worden.

Bovenaan in het midden is de lont en daarnaast heb ik ook wat star compo gedaan voor een tial.

Link to comment
ik bedoel bij een HE gaat het om de defragmentatie


Die snap ik niet. Defragmenteren is kleine stukjes tot een groter geheel vormen. Dit doe je met je harde schijf oa. En al zou je fragmentatie bedoelen, ik hoop het niet. Dan zouden we hier allemaal granaten maken. Fragmentatie is het uit elkaar springen van de behuizing van een HE in vele kleine stukjes.

Volgens mij gaat het bij HE's om de Detonatie. En dan speciaal deze zo volledig mogelijk, met zo min mogelijk primairy, te laten verlopen.

Ja, ik weet dat deze post off-topic is. Maar ik vond het toch belangrijk deze verschillen uit te leggen. Fragmentatie willen wij namelijk ten alle tijden voorkomen!
Nu verder over mortieren!

Gr33tZ
Link to comment
gaat het om de defragmentatie


Excusses, ik bedoel hier de detonatie (dit klopt wel?) en niet defragmentatie :mellow:

Maar ik tip mijn lont nooit omdat hij eigelijk altijd wel aan gaat, ik heb dan nog niet zo veel ervaring met shells maar ik knip hem wel altijd schuin af.

-B.
Link to comment

Nouja hier dus mijn shell, ik heb er een beetje gemengde gevoelens over:

2e_3inch.wmv

Aan de ene kant gaan de stars enzo wel goed (wat bij de 1e niet het geval was) maar nu ging de lift weer slecht wat bij de eerste wel beter ging.

Meschien zoals je ziet is hij elect. ontstoken en komt er een pittige vlam uit de buis voordat de shell er pas uit komt. Te veel ruimte tussen de shell en de mortier?

PS: je hoort hem ook heel droog in het water vallen :mellow:

-B.

Link to comment

Ja klopt, ik zet mijn buis altijd een beetje schuin van me af voor de veiligheid en in dit geval iets meer omdat het boven het water was dacht ik dat het wel een mooi effect zou geven.
Je ziet ook overgins niks van die tail wat best jammer was.

-B.

Link to comment

Ja dat zou kunnen maar als ik hem gewoon beter maak zodat hij goed in de buis past moet het ook wel lukken hoop ik. :mellow:
Ik lees namelijk nogal verschillende voorschriften voor een 3 inch shell, ergens staat dat je 1 / 10 van het gewicht van de shell moet nemen en weer ergens anders dat je 1 / 3 van het gewicht moet nemen... Maar dit hangt natuurlijk ook weer af van je kwaliteit van je bp, een beetje verwarrend dus.

Nouja ik ben bezig met een nieuwe, daar gebruik ik ook weer 30gr voor (aangenomen dat het gewicht wel ongeveer het zelfde zal zijn) maar dan de shell een stuk groter. :rolleyes:

Maar even wat anders.
Wat is de beste plek om je lift te ontsteken? bovenaan, onderaan of juist in het midden?


het grijze is bijv. bp

Het lijkt mij als je wat grotere hoeveelheden hebt dat dit wel van invloed is op de verbranding, dus ook op de uiteindelijke lift.

-B.

Link to comment
Maar even wat anders.
Wat is de beste plek om je lift te ontsteken? bovenaan, onderaan of juist in het midden?

Het lijkt mij als je wat grotere hoeveelheden hebt dat dit wel van invloed is op de verbranding, dus ook op de uiteindelijke lift.

-B.


Theoretisch gezien is het beter om die liftlading exact in het midden te laten ontbranden, het vlamfront kan kan dan naar alle kanten uitbreiden wat de snelste verbranding oplevert. In praktijk zou dat geen donder moeten uitmaken omdat je liftpowder zo snel zou moeten zijn dat het verschil in positie van je "ignition-point" geen merkbaar verschil zou mogen opleveren.

30g pulverone voor een shell van 145g is best veel, daarmee zou hij echt heel hoog moeten komen, ik zou zorgen dat je shell beter in z'n mortier past of de kwaliteit van je pulverone even nagaan.

Over het filmpje zelf: jammer van de lift, maar de sterren zagen er leuk uit :mellow:
Link to comment

Ik maak vooral ronde shells omdat ik nog 200 halve ronde shells heb, en tja ik kan ze moeilijk weg gooien. Verder vind ik het dus te veel werk om cylindrische te maken als ik rond voorhanden heb, en ik vind de break vaak mooier bij ronde shells. Het is echter wel wat meer werk, zeker als je geen shells hebt en je die ook zelf moet maken.

Link to comment

Hmm, anderen nog :rolleyes:?

Overigens, pijp van 50mm ID en een wanddikte van 5mm, spiraalgedraaid (kant en klaar zeg maar, komt van mn werk weg), kan ik daaruit zonder verwachte problemen 2" schieten? Ik kan er op springen met mn 70kilo... Ik heb berekent dat ik (met mijn trage lift :mellow:) er zo'n 50 gram in gooi, mijn shell is tussen de 100 en 200 gram (heb helaas geen preciese weegschaal meer en de centen zijn op he ;))
Durft iemand hier zo een uitspraak over te doen? Ja of zeker niet of met geluk of wss wel of.. ;)?

Link to comment

Ja het passen is het probleem niet, ik rol mijn shells zelf en spike ze niet, maar ik vroeg me af of iemand me enig idee kon geven over of zo'n pijp het zou houden, jij (u?) denkt van wel dus :mellow:? Als ik hem van binnen uit opdik (alleen onderin, waar de lift komt) is er dan meer kans op een mortarburst (omdat er kleinere ruimte is) of juist minder (omdat die sterker is)?

Link to comment

Ik vuur mijn gekochte 2'' rounds ook uit zo'n buis. Gewoon maar 1 laag pasten, gaat het prima. Die buis is wel sterk genoeg voor een aantal schoten.
Die dingen zijn btw 45mm breed, dus niet echt 2''. Die chinezen pasten kennelijk meer dan 1 laag.. :mellow:

Waarom vuur ik vaker rond? Is makkelijker, en imo ook mooier.
Ik heb ook al eens een double break gemaakt, dat uiteraard met een cilindrische shell.

Link to comment

Wat is eigelijk een goede lengte voor een mortier? Ik heb nu een 3" van 35 cm lang maar is dit wel genoeg?
Ik zat er aan te denken dat dat meschien de rede is dat me shell's niet hoog komen, dat er geen genoeg snelheid opgebouwd word in de buis ofzo...

-B.

Link to comment
Ik heb nu een 3" van 35 cm lang maar is dit wel genoeg?


NEE. Dit is veel te kort. Hoe groter de diameter van je round shell, hoe langer je buis ook moet zijn. Een buis van een 3'' moet dus een stuk langer zijn dan die van een 2''. 35 cm is veel te kort. Hierdoor zijn de gassen erg snel uit je buis, en heeft je shell maar weinig tijd om lekker omhoog geknalt te worden. Een goed geweer heeft immers ook een lange loop, wil je er ver mee kunnen schieten. Ook heb je dan meer preciesie, en kun je je shell's kaarsrecht omhoog lanceren.
Ik zou zeker een buis nemen van minstens 80 cm. Dan is er langer druk in je buis en zullen je shell's stukken hoger gaan, geloof me.
Mijn 3'' shell schoot ik uit een buis die 90 cm was, zonder eindstop. Ging bijzonder hoog.

Succes ermee.

Groetjes, Yellowcard :mellow:
Link to comment

90cm vind ik dan weer erg lang voor een 3'' hoor yellow.. :mellow:
Met 35cm kan het overigens wel, alleen reken een dubbele hoeveelheid buskruit om hem omhoog te krijgen. Daarnaast raad ik je aan ervoor te zorgen dat er weinig ruimte over is. (1-2mm)

Een lange buis is inderdaad wel een stuk beter. In een buis van 50cm, heb ik maar 5g buskruit nodig om een 2'' van 50g hoog genoeg de lucht in te knallen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...