Jump to content
PyroForum.nl

Rode fakkel


Tyneman

Recommended Posts

Nee, juist die andere elektronen :o . Bij alkalimetalen is het veel makkelijker om een elektron uit zijn baan te brengen, waardoor die geen halogeen nodig hebben om te emitteren. Aardalkalimetalen (en de meeste anderen) hebben het daar moeilijker mee, en doordat het halogeen dan een elektron toevoegt gaat dat makkelijker. Hoe het in detail zit weet ik ook niet precies verder.

Link to comment

Even ventileren wat door mijn hoofd gaat.
Mijn leraar zei altijd, om hoger te komen in de chemie moet je leren accepteren dat iets zo is !!
En vooral ook dat twee drie dezelfde opstellingen geen exact dezelfde uitslagen geven. Dat is ook de reden dat je altijd een fout marge noteerd in je eindconclusie.

Dat is juist de charme en de uitdaging van Chemie. En het woord onmogelijk gebruik je niet !

( ter vergelijking: in de wiskunde leer je in het begin dat 1+1=2. Maar als je hoger in de wiskunde komt gaat dat niet meer op> De vraag is dan is 1 wel exact 1, waarschijnlijk niet anders stond er wel 1.00+1.00 bijvoorbeeld.(dat maakt dat 1+1geen twee is maar ongeveer 2) En je moet in deze stelling accepteren dat 1+1=2 ,en je niet afvragen waarom 1+1 twee is ,om verder te komen)


Terug on topic: met calcium zouten kom je dus niet verder richting rood dan een kleur als oranje in de pyro. En rood is niet onmogelijk, maar gaat niet op in een praktische toepassing.

M.V.G, Jason.

Edited by Jason
Link to comment
  • 4 months later...

Ik kom meerdere composities tegen voor bengaals vuur maar heb niet alles in huis om het te kunnen testen.
Wat ik eigenlijk wil bereiken is een zo lang mogelijk brandend vuur met liefst niet al teveel rook ontwikkeling.
Mijn eerste idee was om natriumchloraat + suiker als basis te nemen maar ik zie ook wel composities met kaliumchloraat staan. Welke heeft jullie voorkeur?
En is het misschien een idee om iets vertragends toe te voegen zodat het langer brandt?

Link to comment

Je zou de balans iets kunnen verschuiven dan brandt hij automatisch wat langzamer. Natriumchloraat is in kleurcomposities niet echt te gebruiken, tenzij je geel vuur wilt natuurlijk, daarnaast is het best hygroscopisch.

Als ik alleen aan NaClO3 zou kunnen geraken zou ik het direct omzetten naar kaliumchloraat een veel handigere stof.

Edited by pyrobass
Link to comment

Voor rode fakkeltjes gebruik ik al sinds jaar en dag dezelfde compositie:

66 Strontiumnitraat
25 Kaliumchloraat
09 Schellak poeder/granulaat

Dit in een buisje geperst brandt vrij langzaam, zo'n 15 seconden per centimeter schat ik, en dieprood met een hoge lichtopbrengst. Ik heb ergens ook nog een andere compositie liggen met magnesium, die brandt wat sneller maar dan weer belachelijk fel. Deze moet alleen gebonden worden met een apolaire binder zoals parlon, omdat magnesium water een beetje te lief vindt.

Edit:

Deze compositie is die met magnesium. Hij is onder andere gebruikt door de Royal Navy als lichtkogels, dus reken maar dat het werkt. Als los poeder is het geen prettig spul, brandt me een beetje te snel en te makkelijk.

29 Magnesium
19 Kaliumperchlorate
34 Strontiumnitraat
15 PVC
03 Binder

Edited by Tyneman
Link to comment

XClO3/suiker compo's vindt ik nooit zo heel hard roken, als je het gaat vergelijken met KNO3/suiker dat rookt als een gekke... Heeft natuurlijk ook een beetje te maken met de zuurstofbalans, een perfect stoichiometisch geballanceerde compositie zal over het algemeen erg weinig rook produceren. Als je helemaal weinig rook wilt kan denk ik het beste AP based compo's of KClO4/S based gebruiken..

Link to comment

KNO3/S8 composities branden helaas niet echt goed, komt omdat zwavel een te lage ontbrandingsthemperatuur heeft om de KNO3 te doen reageren. Je zou een beetje meal kunnen toevoegen. Er staat ook een dergelijke star compo op de database van GK. Het nadeel is dat die compo's wel een redelijk goede primer nodig hebben omdat ze anders niet aan gaan. Ik weet ook niet hoe de compo zich gedraagt in een gesloten buisje.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...