Jump to content
PyroForum.nl

KMnO4 + H2O2


Recommended Posts

Mensen,

Ik zag laatst een filmpje op Youtube van iemand die een glaasje Waterstofperioxide had en hier wat Kaliumpermanganaat korreltjes in deed. Een vrij heftige reactie was het resultaat.

Nu heb ik het thuis ook uitgeprobeert, met H2O2 30% sterke concentratie en KMnO4 .
Nu was dit best leuk om te doen, misschien niet erg handig binnen maar het weer buiten was ook niet alles, even het raam open gezet en het ging wel weer.

Nu, ik las ergens dat je het % Waterstofperioxide ook kunt bepalen door middel van het toevoegen van Kaliumpermanganaat, alleen hoe doen ze dit nu precies ?

Hier stond er wat over:
http://www.madsci.org/posts/archives/dec96...17041.Ch.r.html
Is me alleen niet helemaal duidelijk.
Weten jullie meer ?
Want er staat wel 30% op die fles, maar het lijkt me leuk om dat te testen :P .

Groetjes, Yellowcard

HPIM2277.mpg

Link to comment

Ah, deels al een keer besproken op Chemixtry :P . Ik heb het zelf ook al wel eens gedaan, maar dan met MnO2. En hiermee kun je níet titreren, ook niet met kaliumpermanganaat volgens mij. In ieder geval niet op de manier van "put it together and look what happens."

[edit] Prophet heeft hieronder al aangegeven dat het met zwavelzuur moet worden aangezuurd voor bepaling. [/edit]

Kaliumpermanganaat reageert met waterstofperoxide, vormende mangaanoxide, kaliumhydroxide (dacht ik), zuurstof en water. Mangaanoxide zal fungeren als katalysator voor de verdere ontleding van waterstofperoxide. Dus hoeveel permanganaat je er ook bij doet, het waterstofperoxide zal toch wel wegreageren.

Ik weet zo even niet een manier om waterstofperoxide te titreren. Het enigste wat ik me kan bedenken is acetonperoxide. Maar of dit uberhaupt werkt is punt twee.

Misschien kun je wel proberen koper te laten reageren met waterstofperoxide. Eerst wordt het helemaal zwart, en daarna blauw-groenig. Leuke reactie, ongeveer even agressief als die met mangaanoxide of permanganaat.

Link to comment

Ik heb vorig jaar op school titraties uitgevoerd met KMnO4 om het percentage H2O2 te bepalen. Het is een zeer simpel principe, staat ook in die tekst van die link.

Je maakt een verdunde oplossing H2O2 (ongeveer 10x verdunnen iirc). Dan voeg je daar wat verdunde zwavelzuur bij om de oplossing zuur te maken. Dan maak je een gekende (ook lage concentratie) oplossing van kaliumpermanganaat.

Nu kan je met de oplossing kaliumpermanganaat de aangezuurde oplossing waterstofperoxide gaan titreren. De oplossing blijft kleurloos zolang er H2O2 aanwezig is. Vanaf een licht roze tint zit je op het equivalentiepunt.

Je weet hoeveel kaliumpermanganaat je gebruikt hebt, nu kan je via de reactieformule gaan uitrekenen hoeveel waterstofperoxide er in je oplossing zat. Als je dan nog de verdunning uitrekend kom je te weten hoe geconcentreerd je waterstofperoxide is.
De reactie waarmee je moet rekenen is volgens die site:
5 H2O2 + 2 MnO4(-) + 6H(+)-----> 5 O2 (gas) + 2 Mn (+2) + 8 H2O

Eventuele bijproducten worden niet meegeteld omdat het hier puur om de redoxreactie gaat. Ik zal het oude laboverslag even opzoeken en ik post nog wel de verhoudingen die wij toen hebben gebruikt. Ga almaar vast opzoek naar een buret als je het zelf thuis wil proberen. :P

Ps: Een beetje oefening kan ook geen kwaad, dit was niet één van de simpelste titraties. Je verliest makkelijk je roze kleur op het EP iirc.

Link to comment

Prophet hierboven heeft helemaal gelijk. Dit is een standaard bepaling van H2O2 op KMnO4.

Vergeet niet altijd goed aan te zuren met ZWAVELZUUR. Anders ontstaat er MnO2 ipv Mn2+. Ook geen zoutzuur gebruiken ivm ontstaan van Cl2.



Let ook op dat op je EQ (Equivalentiepunt) de kleur vaak snel weer verdwijnt. Meestal word aangehouden dat de kleur, bij constant roeren, ongeveer 10 sec te zien moet blijven.

Als er een hoop bruine troep ontstaat ipv een kleurloze oplossing dan is Of je KMnO4 oplossing te oud, of je hebt niet genoeg aangezuurd. Dan gewoon alles weggooien en overdoen, want je resultaten slaan dan nergens meer op.



Gr33tZ

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...