Jump to content
PyroForum.nl

Chemische reactie koelen


maxy

Recommended Posts

Hallo, ik was het topic over de synthese van AP aan het lezen (Niet dak ik het wil maken, eerst nog veel lezen en leren) maar ik las dat het procces ook gekoeld moet zijn. En hoe lager de T° hoe stabieler het is. dus had ik het idee om een koelbox ofzo in elkaar te knutselen.
Ik ben een echte computerfreak en ben ook veel bezig met het koelen van pc's (jammergenoeg nog niet sub-zero). Maar het moet toch mogelijk zijn om een 'bak' te maken met een vloeistof erin (antivries = Etheenglycol) en koelen tot bvb -10° (smeltpunt antivries = +/- -15°). Da kan mbv. koelsysteen van een koelkast of misschien met zware peltier-elementen...
In de bak kun je dan een proefbuisrekje monteren of een plaats voor een bekerglas.
Ook zou de T° afleesbaar moeten zijn, Analoog zou mooi zijn, digitaal nog beter :( en als de t° nu nog te regelen zou zijn word het helemaal lekker :D

Laat jullie fantasie maar goed werken. Dit wordt misschien nog een mooi project. :P

Greets, Max

Link to comment

Nja, je kan het professioneel aanpakken en zoiets maken. Maar naar mijn mening kost dat teveel geld en tijd. Maak gewoon een simpel salty ice bath. Dat bestaat uit een geisoleerd bakje waar je dus ijs en zout in doet. :P Gaat makkelijk tot -10°C. Je reactievat kan je dan gewoon in dat bakje plaatsen.

Ik gebruik dit ook meestal. Het is simpel en snel te maken, kost helemaal niks en makkelijk terug op te ruimen ook. Gewoon perfect vind ik. =)

Link to comment

Ja zo'n koelkist kan wel voordelen hebben, ik moet altijd een dag van tevoren het ijs in de vriezer zetten. Als je gaat koelen dan moet je het niet onder 0 doen, want dan wordt het water van je AP ijs, en dan verloopt de reactie nauwelijks meer. Als je het op 5 graden kan houden is dat prima.

Link to comment
Ja zo'n koelkist kan wel voordelen hebben, ik moet altijd een dag van tevoren het ijs in de vriezer zetten.


Ik heb altijd een bakje waar wat ijsklontjes inzitten klaarstaan. Na gebruik vul ik de gebruikte hoeveelheid blokjes in de dagen daarna aan. Mits een kleine hoeveelheid is het zo best te doen. :P Of je kan ook gewoon een amerikaanse koelkast kopen. :D Wel een duur alternatief.

Je koeltoestel mag trouwens best onder nul gaan. Meeste reacties zijn zeer exotherm, het reactiemengsel zal niet snel onder nul gaan. Tenzij je natuurlijk zeer hard gaat koelen, -10°C is wel koel genoeg. Als je reactiemengsel toch een te lage temperatuur bereikt kan je nog altijd wel eventjes de koeling regelen zodat de kans op bevriezen van het water verdwijnt.
Link to comment

Ik heb dit mss al een keer gezegd, maar hier vond ik het ook wel op zijn plaats...

Salt/ice baths:
Pottasiumchloride:min 0-10 graden celcius
Sodiumchloride:min 0-20 graden celcius
Anhydrous magnesiumchloride:min0-30 graden celcius
Calciumchloridehexahydrate:min 0-55 graden celcius

Verschillende zouten en de temp wat ermee berijkt kan worden, de eerste twee worden natuurlijk het meeste gebruikt :D (de 2e natuurlijk nog meer :P )
Het ijs vermengen met 20% zout naar gewicht..

Ik moest het overtypen, pdfje is volgens mij gecopyright ofzo. :(


Lttrz

Link to comment

Ik vind een ijsbad of een bak water waar je KAS in oplost makkelijker dan een koelsysteem...

Maar voor de geïnteresseerden, het beste regelbare koelsysteem wat ik ooit bedacht heb is een warmtepomp (lees: koelkast systeem) die een bak vloeistof koel houdt. Met een paar logische schakelingen en een relais kun je dan je koeling automatisch laten inschakelen als de temperatuur boven een zekere waarde komt. En een (digitale inbouw) thermometer is bij de betere hobbywinkel wel te krijgen. Dan rest alleen het koelsysteem nog, maar dat is nou precies het moeilijkste stuk. Ik had hiervoor een soort warmtepomp in gedachten, maar dat is een vrij moeilijke oplossing.

Info:
http://home.howstuffworks.com/refrigerator2.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koelkast
http://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_refrigerator
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermo-elektrisch_effect (solid state koeling, misschien ook een ideetje voor de vermogenden onder ons...)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...