Jump to content
PyroForum.nl

KNO3 maken van kaliumcarbonaat


gido

Recommended Posts

Hallo ik had een vraag.

Ik heb van een paar mensen gehoord op chemixtry dat je van kaliumcarbonaat KNO3 kan maken!
Ik ben erg benieuwd hoe je het kan maken.

Ik vraag het omdat ik nog wat kaliumcabonaat heb liggen, maar als ik er ook nog wat anders kan maken ervan zou ik het graag willen weten.

Ik heb de zoekfunctie goed door gespit maar het niet kunnen vinden.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

gido

Link to comment

Als je de zoekfunctie op carbonaat had gebruikt had je waarschijnlijk het topic over bariumnitraat maken gevonden.
En daar had je waarschijnlijk gelezen dat dit bijna voor alle carbonaten--->nitraten geldt.


Dus gebruik de zoekfunctie is een keer. ;)

Link to comment

Lees even m'n posts in het topic van Bariumnitraat. Hier staat in beschreven hoe je van een carbonaat een nitraat kan maken met NH4NO3. Het is erg makkelijk. Het is wel in het engels, zeg het maar als het je niet helemaal lukt. Als je KNO3 wil hebben zijn er wel makkelijkere manieren om er aan te komen, maar als je het per se zelf wil maken is dit het goedkoopste.

Link to comment
Niet echt. Hoe wil jij het scheiden? Er ontleedt geen en er slaat ook geen neer.


In ijskoud water is kaliumnitraat niet zo oplosbaar, dus door een geconcentreerde kaliumcarbonaat + natriumnitraat - oplossing sterk af te koelen, kristalliseert er kaliumnitraat uit. Dit zal echter nog verder gezuiverd moeten worden om de Na+-verontreiniging weg te krijgen...
Het is dus haalbaar maar je bent veel beter af door het te kopen.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...