Jump to content
PyroForum.nl

Keukenzout


gido

Recommended Posts

Hallo ik had een vraag ik heb bij scheikunde een soort opdracht gekregen!
En de vraag was hoe komt het dat zout gemaakt kan worden door natrium en cloor?
natrium en cloor ga je onherroepelijk aan dood!
uit die 2 dodelijke stoffen kan keukenzout worden gemaakt !

Hoe gaat dat in zijn werkt en wat veranderd er ?

Het spijt me als ik het hier verkeerd post.

Gido

Link to comment

Ik weet niet hoe groot je kennis van scheikunde is. Keukenzout is een zout met de formule NaCl. Een zout is een stof die bestaat uit ionen. Ionen zijn electrisch geladen deeltjes van een stof. Ionen van een stof hebben meestal compleet andere eigenschappen dan de elementaire stof. Die natrium en chloride ionen hebben dus andere eigenschappen dan elementair natrium en chloor. Daarom is keukenzout niet dodelijk. B)

Anders moet je op wikipedia nog maar wat informatie opzoeken over zouten, ionen enzo.

Link to comment

Ik zie geen reden waarom je NaCl weg zou vliegen van het Na om later neer te dwarrelen.
En verder is Natrium en Chloor combineren totaal geen effectieve manier van zout maken. Natrium wordt verkregen door dure elektrolyse.

Je kan bijvoorbeeld zoutzuur (HCl) bij soda (Na2CO3) doen zodat je Zout (NaCl), Water (H2O) en Koolstofdioxide (CO2) krijgt.
CO2 bubbelt weg, water kan geen kwaad, en je hebt redelijk puur NaCl, keukenzout.
En aangezien Zoutzuur (HCl) ook giftig/gevaarlijk is, heb je hetzelfde effect bij je toeschouwers.

Link to comment
  • 5 months later...

ff off-topic

hoe krijg je dan nou eigenlijk Natrim weer uit Na met Electrolyse dat weet ik wel.
dat heb ik gedaan maar wat er gebeurde aan de ene kant kwamen er bubbeltjes dat is de chloor die weg gaat.
Onder tussen word het water troebel en komt er op eens allemaal rotzooi in :mellow:

sorry als dit hier helemaal verkeert staat :rolleyes: dan verwijder het maar weer ;)

Link to comment
hoe krijg je dan nou eigenlijk Natrim weer uit Na met Electrolyse dat weet ik wel.
dat heb ik gedaan maar wat er gebeurde aan de ene kant kwamen er bubbeltjes dat is de chloor die weg gaat.
Onder tussen word het water troebel en komt er op eens allemaal rotzooi in :mellow:


Let inderdaad even op je zinsopbouw en spelling etc.

Maar om op je vraag in te gaan: het lukt niet met een keukenzout oplossing! Je moet het pure zout elektrolyseren. Dit gaat vrijwel alleen in vloeibare (gesmolten) fase. Hiervoor is het smeltpunt van NaCl veel te hoog. Hobbyisten doen dit vaker met NaOH om praktische redenen. Maar met NaCl, no way dat het lukt.
Link to comment
  • 1 month later...

Een andere mogenlijkheid om het te electrolyseren is om het in een oplosmiddel te doen waar natrium en chloor niet mee reageren en dat ook niet geelectrolyseerd wordt, oftewel natrium de sterkste oxidator is en chloride de sterkste reductor, helaas zijn er naar mijn weten niet van die oplossmiddelen, ethanol had er een kunnen zijn maar chloor reageert met ethanol en natrium ook...

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...