Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Ze kunnen zo een beetje elke maat geven denkk;

Anoden worden geleverd als staf, strip, schijf, plaat, strekmetaal, draad of combinaties en/of assemblages van deze materialen.


Wat we zouden moeten kiezen ligt eraan wat het beste ervoor is.
Ze hebben idd wel veel soorten, vindt alleen geen prijzen...



Lttrz

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er zit dan geen coating op de knip /zaag lijn, dat klopt maar dat is verder niet erg het vreet niet in door de oxide laag van titanium .

De kooi-achtige strekmetaal anodes zijn erg handig vanwege het grotere oppervlakte . Ik gebruik er nu eentje van ongeveer 7 bij 12 cm , dan schiet het tenminste lekker op. je hebt zo wie zo genoeg lengte nodig zodat de anode door je deksel heen naar buiten kan steken ,en daar dan de aansluiting maken .

We zouden eigenlijk iemand me teen KvK certificaat moeten hebben om een order te doen. Platen op maat wordt natuurlijk wel duurder als één grotere plaat . De prijzen weet ik ook niet daarvoor hebben ze eerst specificaties nodig .

Link to comment

Ff een up datje van mijn cell, dat %#$& ding, gaat echt super langzaam, maarja wat kan je ook verwachten, met potlood elektrodes.

Gister twee uur aan, en er ligt mss een laagje van 2 mm kristallen op de bodem :angry:.

Maarja, volgende week, nieuwe elektrodes, ik weet niet of ze goed zijn, maar ik ging weer langs mijn lievelingszaakje om de hoek, hij bestelde ze voor me, ik denk wolfraam, maar hij zij, dat hij ook titanium gecoate dingen kon regelen, of meerdere legeringen dat wist ie niet zeker, zijn spotgoedkoop, bij hem kan je ze ook los uit het pak kopen.

Hij had nog een oud leeg pak liggen waar ze inzaten, zijn zo een 25 cm lang, en in iedergeval een diameter gelijk aan een potlood, dus ik verwacht sneller productie van KCLO3.(hoop ik)

Deze elektroden worden normaal gebruikt voor tig-lassen, en je zou ze in de meeste "hardware" zaken moeten kunnen kopen.
Iemand al ervaring met deze soort elektroden???


Lttrz

Link to comment

FF alweer een up datje, ik ben nu overgeswitcht naar natriumchloride, en ik gebruik nog steeds koolstof elektrodetjes :D(morgen nieuwe wolfraam :P), maar ik heb wel ondervonden dat de natriumchloraat veel sneller ontstaat, dit was namelijk ook de reden dat ik kaliumchloride fftjes opzij heb geschoven...

Maar ik heb nu ongeveer een laag van een halve cm, ik wil het nu eruit halen, moet ik het elektrolyt gewoon ff filtreren?

Hoe moet ik de overgebleven natriumchloride van de natriumchloraat scheiden, moet ik het eerst in de vriezer zetten en dan filtreren?
Natriumchloraat lost toch ook nog goed op in koud water?



Lttrz

Link to comment

Maar ik weet dat mijn oplossing verzadigt is met natriumchloraat, aangezien het beneden begint te vormen.
Dus mss door de elektrolyt te filtreren, de natriumchloraat te laten drogen, en de gefilterde elektrolyt hergebruiken, aangezien ik nog steeds werk met een verzadigde oplossing, dan zal elke vorming van natriumhloraat meteen op de bodem neerslaan, aangezien er niks meer opgelost kan worden.

Mss werkt dat, of denk ik nu helemaal verkeerd????



Lttrz

Link to comment
dan zal elke vorming van natriumhloraat meteen op de bodem neerslaan, aangezien er niks meer opgelost kan worden.
Voor het NaClO3 dat verschijnt verdwijnt natuurlijk ook wat Na+ en Cl- uit de oplossing, maar aangezien NaClO3 nog altijd slechter oplost dan NaCl zal er inderdaad neerslag vormen.

Je kan het inderdaad ook neer laten slaan met Lo salt og KCl....
Link to comment
Voor het NaClO3 dat verschijnt verdwijnt natuurlijk ook wat Na+ en Cl- uit de oplossing, maar aangezien NaClO3 nog altijd slechter oplost dan NaCl zal er inderdaad neerslag vormen.

Je kan het inderdaad ook neer laten slaan met Lo salt og KCl....


Er vormt helemaal geen NaClO3 neerslag !
Oplosbaarheid in water van NaClO3 is 1010 g/L !!!!! veel meer dan Nacl dus

Tijdens de omzetting moet er zout worden toegevoegd omdat NaClO3 veel bete roplost dan NaCl .
Link to comment

Dus wat moet ik nou doen???
En wat is dat dan wat erbij mij op de bodem ligt?, is heel anders als zout, andere structuur en alles.
(het zweeft trouwens door de hele oplossing en het zijn een soort kloddertjes, en het meerendeel ligt op de bodem)

Moet ik het gewoon indampen, waardoor de NaCLO3 in oplossing geconcentreerder word, en dan in de vriezer?
Je zou tot zo een -15 Graden kunnen gaan zonder ijsvorming...

Of moet ik het naar Kclo3 omzetten?, waar ik geen flikker verstand van heb.

Ik heb nu trouwens wat KCL toegevoegd, en is nog bezig met electrolyse...

Bvd.

Lttrz

Link to comment

Bij toevoeging van KCl zou er KCLO3 neer moeten slaan wanneer je de oplossing een stukje ingedampt hebt en laat afkoelen .

Is je neerslag wel in water oplosbaar ? In low salt zit namelijk ook een beetje Mg0 die de oplossing troebel maakt en daarna langzaam neerslaat . Is dat het niet gewoon ? Is verder niet erg trouwens.

Link to comment
low salt zit namelijk ook een beetje Mg0 die de oplossing troebel maakt en daarna langzaam neerslaat

Volgens mij zag ik dat er MgCO3 in zit/zat ipv MgO, zal wel te maken hebben met metaal-hydroxides.

Volgens mij is het ook een stuk makkelijker om KClO3 te laten neerslaan dan NaClO3, maar stel je add Lo-Salt ( >66% KCl, <33% NaCl ), dan lost de NaCl toch op en reageert de KCl !?
Reactievergelijking:
NaCl (Beginproduct) + NaClO3 (Beginproduct na elektrolyse) + KCl (Toevoeging) + NaCl (Hoort bij de Toevoeging) -> 3 NaCl (Beginproduct + Toevoeging) + KClO3 (Slaat neer na toevoeging + NaClO3)
Uiteraard kloppen de verhoudingen niet, maar het gaat om het idee.

Jurrrrr
Link to comment
Volgens mij zag ik dat er MgCO3 in zit/zat ipv MgO, zal wel te maken hebben met metaal-hydroxides.

Volgens mij is het ook een stuk makkelijker om KClO3 te laten neerslaan dan NaClO3, maar stel je add Lo-Salt ( >66% KCl, <33% NaCl ), dan lost de NaCl toch op en reageert de KCl !?
Reactievergelijking:
NaCl (Beginproduct) + NaClO3 (Beginproduct na elektrolyse) + KCl (Toevoeging) + NaCl (Hoort bij de Toevoeging) -> 3 NaCl (Beginproduct + Toevoeging) + KClO3 (Slaat neer na toevoeging + NaClO3)
Uiteraard kloppen de verhoudingen niet, maar het gaat om het idee.

Jurrrrr


Er is ook helemaal geen sprake van het laten neerslaan van NaClO3, het lost namelijk beter op dan NaCl, KClO3 , KCl en NaClO4. NaClO3 zal dus nooit als eerste gaan neerslaan .
Link to comment

Ik heb net die tig-las electrodes gehaald, er staat op rutile coated electrodes...
Ik heb de grootste diameter gehaald, toen ik op google zocht naar rutile coated electrodes, stond er dat de coating bestond uit titanium oxide, ik heb een klein stukje eraf geschraapt en mijn krokodillen klemmetje daarop gedaan, hij staat nu aan...

Nu een vraagje, is dat titanium oxide geschikt voor electrolyse???, of moet ik die laag eraf halen???
Het is best poreuse troep.

Rutile electrodes contain a high proportion of titanium oxide (rutile) in the coating. Titanium oxide promotes easy arc ignition, smooth arc operation and low spatter. These electrodes are general purpose electrodes with good welding properties. They can be used with AC and DC power sources and in all positions. The electrodes are especially suitable for welding fillet joints in the horizontal/vertical (H/V) position.

Volgens mij is wat onder die laag zit gewoon stainless steel, dus wss alleen geschikt voor de cathode, iemand meer verstand hiervan???

EDIT:ik vind er niks over of iemand dit al een keer gebruikt heeft, maar het geleidt wss electriciteit(weet ik geeneens zeker :D ) , dus het zou moeten lukken..
Ik ben alleen bang dat de buitenste laag snel zal gaan corroderen.(boeiend..)

NOg een EDIT :P :ik heb er al iets over gevonden, Titaniumdioxide kan gebruikt worden op de anode, maar dan zit er meestal een titanium electrode onder, dus geen stainless steel :(

En ik had dus een foutje gemaakt want het is TiO2 inplaats van titaniumoxide..
http://webmineral.com/data/Rutile.shtml



Lttrz

Link to comment

Ik ben bang dat het de verkeerde zijn ,wat jij omschrijft dat zijn gewone las electroden met z'n steen achtige laag met daar binnenin een staaf pispotten staal waar je niets aan heb.

Wolfraam electroden zijn niet gecoat met een steenachtige laag maar zijn gewoon blank, en z'n 15cm lang 3,2 mm dik.

Deze smelten ook niet op maar zorgen voor een vlamboog en het toevoegsel maakt de las.

Link to comment

Ik was er al achter maar bedankt :D

Ik heb nu wel zo'n 5 gram Kclo3, maar het is geel van de roest geworden, maar het werkt wel :P
Maandag maar naar de stad om andere te halen....




Lttrz

Link to comment

Sorry voor de dubbelpost, maar ik kon het nergens anders vragen... :P

Maar ik had een vraagje, ik heb gister wolfraam electroden besteld, zijn best duur 20 eu voor 10. :D
Maarja over 1,5 week komen ze aan, nu het vraagje.

Er bestonden geen pure wolfraam electroden, het is special gemaakt voor het materiaal wat je wil lassen, ik kon kiezen met RVS stukjes erin,maar dat roest, heb ik al gezien van die vorige elektroden, dus ik heb ze besteld met hele kleine stukjes aluminium erin(voor aluminium te lassen natuurlijk).

Denken jullie dat dit geschikt zal zijn voor electrolyse???, volgens mij is het aluminium erin heel fijn verspreidt en in zeer kleine deeltjes?
En er zit geen core van rvs in zoals met die andere electroden...

Heeft iemand ervaring met deze vorm van elektrolyse???

Bvd.


Lttrz

Link to comment

Ik heb wel wolfraam electroden thuis liggen maar nog geen tijd gehad om een cel te maken, dus ik kan je er nog niets over zeggen.

Maar AL/ RVS in het wolfraam verwerkt dat lijkt me niet oke, een legering van 2/5% Thorium,Zirkoon,Tantaal is gebruikelijk maar geen AL en RVS.

En nog maals het zijn geen lasstaven maar het is een electrode die in een handvat van een tig las tavo zit en deze electrode zorgt voor een vlam(boog) en deze smelt dus niet, alleen je toevoeg draad en dat kan RVS AL zijn

Link to comment

Oke, bedankt, ik wist al dat die dingen niet echt electroden zijn, die gozer gebruikte het bij zijn tig torts, wat dat ook is...

Maarja, dit waren de enige wolfraam elektrode die hij kon bestellen, we hebben er nog een boekje bij gepakt, deze waren bedoeld voor aluminium, nouja ik zie het wel, hoop dat ze werken, anders heb ik gister 20 eu weggegooid :P

EDIT:Volgens mij zijn het dit soort, alleen dan in een 10 pack.



EDIT:oh ik ben heel blij, ik heb net meerdere websites gevonden, die de wolfraamelektroden gewoon naar je huis brengen, en zeer goedkoop zijn, per 10 verkopen, en ook nog in meerdere legeringen.(was ik er maar eerder achter gekomen :D )

@Dennisman:thorium mag volgens mij niet meer naar nederland gelevert worden, aangezien het te radioactief is, wel nog ff een vraagje:
Werkt wolfraam met;2% cerium of 2% Lanthanium?, of moet ik die 100% pure bestellen???(volgens mij zijn die wel erg broos)


Lttrz

Link to comment

Meestal is het toch wel een legering , ik weet niet eens of ze wel 100% te koop zijn.

Ik dacht dat de prijs ongeveer 8 of 9 euro per stuk was.

Je kunt het toch gewoon proberen en kijken of het wat word,maar ik zou wel meerdere anodes maken in 1 cel en dan gewoon een RVS strip in het midden als cathode en aan weerszijden de anodes.

RVS als cathode werkt wel goed.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...