Jump to content
PyroForum.nl

Natriumchloraat-salmiak-suiker rookbom

Hansjuh

Recommended Posts

Posted

Ik las ergens dat je met natriumchloraat, salmiak en poedersuiker een rookbom kon maken maar ik zag er niets van op de site. Weet iemand hier iets vanaf?

Posted
I
Dat leest wat makkelijker, poedersuiker of gewoon suiker boeit trouwens niet, en salmiak kun je ook gewoon ammoniumchloride noemen.
NaClHO3 met NH4Cl met C12H22O11 dus...
Ik neem aan dat de NaClHO3 dan met de NH4Cl moet reageren... En daarbij komt denk ik H2O vrij, maar hoe exact weet ik niet.
EDIT:
Rood = Klopt niet.
Posted

sorry :? had ik niet gezien. maarre ik heb slechts een jaar scheikunde gehad op school en zodoende weet ik niet precies wat je in je post bedoeld

Posted

Ik heb ook slechts een jaar scheikunde gehad, en begrijp wel wat ik bedoel :)
Je hebt toch wel gehad wat reactie schema's en molecuul formules zijn neem ik aan :?

Posted

nee, we hadden ook nog eens een lerares die geen orde kon houden. Dus nu weet ik alleen maar dat au voor goud staat en ch voor chloor(als ik het goed heb). Maar ik weet wel dat stoffen met elkaar reageren enzo.

Posted

Dan blijft er alleen maar over dat stoffen met elkaar reageren want de rest klopte ook niet :)
Au = Goud
Cl = Chloor
EDIT:
Stond trouwens wel een beetje van op GK:

Rook compositie #3
Ammoniumchloride 55
Kaliumchloraat 48
Sucrose 18
Posted

Als je denkt dat ch voor Chloor staat terwijl het Cl moet zijn dan zou ik maar beginnen met enige scheikundige kennis opdoen voordat je met chloraten gaat spelen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, en met Chloraten wil er wel eens een groot ongeluk uit dat kleine hoekje komen :)

De basiscursus chemie op deze site zou een leuk begin zijn om je kennis wat uit te breiden.

Gr33tZ

Posted

Heb ik ook wel eens bij artiekelen gedaan, maar het verbaast me dat ik nog nooit een artiekel tegen ben gekomen waar een grapjas flauwekul heeft zitten typen ofzo.

Posted

@ Hansjuh. Punten en hoofdletter zouden fijn zijn.

Ik las op de site experimenten online, dat de natriumchloraat en de suiker voornamelijk voor de hitte zorgen. Zou dan ook mischien de natriumchloraat kunnen vervangen door nartiumnitraat?

Posted

Maargoed, back ontopic:
Weet iemand hoe deze reactie gaat?
NaClO3 + NH4Cl -> ...

Misschien H2O (waterdamp als rook), NaCl2 en NH3 ?
EDIT:
Bij het schrijven van deze post had ik nog niet gelezen wat Oscar zei.

Posted

Maarja, is het ook praktisch?

Natriumchloraat lijkt mij redelijk onpractisch (explosiegevaar,
millieu), lijkt me ook zeker niet fijn om mee te werken.

Zoutzuur dampen zijn denk ik ook niet zo prettig voor je huid, of wel?

Posted

Bedoel je ammoniak? Ik kan namelijk niet vinden wat ammoniek is.
Wel lekkere rook, doe mij dan maar lekker AN-Suiker, ookal komt daar weer een beetje NOX in voor.

Posted

Een bekende rook compositie die hier erg op lijkt is:

KClO3 : Suiker : NH4Cl ... 7 : 3 : 8

Hierbij word, zoals GK al zei, Ammoniakgas (NH3) en zoutzuurgas (HCl) gevormd. Dit reageert in de lucht weer tot NH4Cl .... Salmiakrook.

Als ik deze in de klas doe proef ik nog heel de dag dropsmaak in mijn mond :)

Gr33tZ

[edit] Gelijk maar even gemaakt en gefilmt ;)
http://members.pyroforum.nl/Tyneman/Roker10g.wmv
[/edit]

Posted
@ Hansjuh. Punten en hoofdletter zouden fijn zijn.

Ik las op de site experimenten online, dat de natriumchloraat en de suiker voornamelijk voor de hitte zorgen. Zou dan ook mischien de natriumchloraat kunnen vervangen door nartiumnitraat?

Sorry, maar dat zou ik niet weten. Ik heb namelijk niet zoveel verstand van scheikunde.
Posted
Hierbij word, zoals GK al zei, Ammoniakgas (NH3) en zoutzuurgas (HCl) gevormd. Dit reageert in de lucht weer tot NH4Cl .... Salmiakrook.

Zoutzuurgas is toch een zeer giftig gas?
Posted
Geen HCl in je rook dus..

Dacht ik eigenlijk al, HCl werd vroeger gebruikt als boobytrap (of alleen samengeperst?). Dat kan nooit echt goed zijn.

Ik hou het toch maar bij simpele rookbommen, ik zie niet in waarom
ik chloraten zou stoppen in een rookbom (behalve voor het smaakje dan :)).
Lijkt me duur en vooral potentieel gevaarlijk.
Posted
Het reageert METEEN weer tot HN4Cl..
Geen HCl in je rook dus..

Hoe weet je dat zo zeker? Ik kan me voorstellen dat als er een overschot is aan bijvoorbeeld NaClO3 of NH4NO3, er toch HCl in de lucht komt...
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...