Jump to content
PyroForum.nl

Armstrong's Mix en fosfor


Moloch

Recommended Posts

Goedendag mensen!

Allereerst ben ik niet van plan mijn vingers eraf te blazen met een paar gram van armstrong's mix ofzo.

Ik was alleen benieuwd wat voor een fosfor er wordt gebruikt, wit of rood fosfor.
Wit fosfor heeft toch de onaangename neiging om te ontbranden bij kamertemp. of heb ik het nou mis?

[edit]Ik zou iedereen willen vragen om NIKS te gaan proberen met Armstrong's Mix!![/edit]

Link to comment
Goedendag mensen!

Allereerst ben ik niet van plan mijn vingers eraf te blazen met een paar gram van armstrong's mix ofzo.

Ik was alleen benieuwd wat voor een fosfor er wordt gebruikt, wit of rood fosfor.
Wit fosfor heeft toch de onaangename neiging om te ontbranden bij kamertemp. of heb ik het nou mis?

Klopt, en in armstrong mix word rode fosfor gebruikt.
Link to comment

Ik heb een keer in het ziekenhuis gezeten door een foutje met rode fosfor.
6 Weken mn hand in het verband, geen pretje!

Ik mag dus echt Iedereen aanraden van deze compo af te blijven. Maak je hem wel, zorg er dan altijd voor dat je fosfor ten alle tijden vochtig is. Anders kan de minste frictie genoeg zijn om het te doen ontbranden.

In pyro word (Practisch) altijd rode fosfor gebruikt, dit omdat witte NOG sneller ontbrand.
Ikzelf gebruik voor demo-proeven wel altijd witte. Dit vooral omdat mijn witte fosfor kleine staafjes zijn, en dus makkelijk te behandelen / afdrogen. Mijn rde is poedervorm, moet dus altijd van te voren gedroogd worden.

Gr33tZ

Link to comment

Wat ik nog weet uit mijn hospikken opleiding en me herrinner uit het oude handboek soldaat,is dat men de fosfor onder water diende te verwijderen met behulp van mes o.i.d. alsof je een aardappel zou ontpitten zeg maar....en dan idd de kopersulfaat gaasjes...

Dus je weet het nu ,als je met fosfor werkt moet je ook een Rambomes in de buurt hebben.... :) :!:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...