Jump to content
PyroForum.nl

Bismuth


Recommended Posts

De mini onderneming op school maakt Bismuth juwelen en verkoopt die, wat een gigantisch succes was... Zeker financieel. 
Nu loopt het jaar echter ten einde, en heb ik eens aan mijn vrienden in de economische gevraagd of ze niet wat bismuth over hadden... Ja hoor, 160 g bismuth gescoord.
Volgens Wikipedia krijg je door verbranding bismuthtrioxide, maar verder is er daar zeer weinig informatie over te vinden...

Heeft iemand hier ervaring mee, of enig idee hoe je bismuth in de praktijk kan verbranden ? 
Zo zou ik vrijwel gratis dragon eggs kunnen maken..

Kleine side note: als je de eigenschappen van bismuth leest valt je op dat dit een zeer fascinerend metaal is, met bijzondere eigenschappen.
Als er nog creativelingen zijn die hier leuke dingen mee weten, voel je vrij om ze te delen, dit is een algemeen bismuth topic.
Ik ga in elk geval voor moederdag er een juweeltje mee proberen maken ! 

Link to comment

Ik heb het gemaakt door de bismuth op te lossen in HNO3. Dan krijg je bismuth nitraat. Dat laat je reageren met NaOH om bismuth hydroxide te maken. Als je dat verwarmt krijg je Bi2O3.

 

Hier zie je een video van iemand die het maakt.

 

Edited by hardbassbv
  • Upvote 1
Link to comment

Dankjewel Hardbass, ik ga die manier toepassen.
Nog aan zwavelzuur geraken en de verhoudingen berekenen en dan kan ik eraan beginnen. Ik kijk er naar uit :D.

Ik heb voor moederdag (geen idee of jullie in Nederland dat ook vieren) een ketting gemaakt met een bismuth kristal.
Het is eens iets origineel, mijn moeder weet da ik van chemie houd, en zij heeft een hele collectie kettingen, dus het zal haar zeker niet misstaan :D.

Dit is het kristal, het was een super ervaring om met gesmolten metaal te werken (mijn eerste keer overigens), en het resultaat is niet mis voor een eerste keer. 
Alles verliep vlot, geen ongelukken, geen onverwachte omstandigheden.
Bismuth is wel zeer gevoelig aan onzuiverheden, en blijkbaar zat er iets onzuiver in want er heeft zich geen oxide laag gevormd, die normaal de kleuren geeft... Best wel jammer, maar zelf zonder blinkt hij meer dan zilver.

large.Bismuth_kristal_(2).jpg.a5df686d6b

Als je echt heel veel skills en perfect zuiver Bismuth hebt kan je zelf dit maken :o.

large.Bismuth_kristal_(1).jpg.65d0884d28

Ik hou jullie op de hoogte hoe het zelf maken van het BiO3 gaat.

Groeten
Andres

Link to comment

HNO3 = salpeterzuur en niet zwavelzuur. Misschien kan het via sulfaat ook wel hoor, maar dat zou ik zo 123 niet weten. Let wel op dat bij het oplossen van metaal in HNO3 erg gifige gassen vrij komen, doe dit dus buiten of in een zuurkast. Verder zou ik een overmaat aan zuur gebruiken, dan hoef je de vloeistof niet te filteren en kan de de NaOH er meteen bij doen.

Zou er bij het maken van dat kristal geen gas zijn gebruikt?

Edited by hardbassbv
Link to comment

Dat weet ik wel, maar je gaat niet zomaar naar de winkel om een flesje salpeterzuur he :D.
Zwavelzuur + kaliumnitraat = salpeterzuur.

Overmaat zuur was ik van plan, en het ging sowieso buiten plaatsvinden.

Wat bedoel je met het gebruiken van gas ?

Edited by Andres
Link to comment

"Dat weet ik wel, maar je gaat niet zomaar naar de winkel om een flesje salpeterzuur he :D." Beter zoeken :)

Maar met gas bedoel ik dat het bismuth kristal misschien in een bepaalde omgeving is gemaakt waardoor het zo mooi kleurt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nooit zelf echt heb geprobeerd, maar het zou kunnen dat er meer bij komt kijken als je ze "perfect" wilt hebben.

 

Link to comment

Beter zoeken ? Ik zal wat research doen... Het zou me wel verwonderen, maar des te beter.

de minionderneming maakt zijn kristallen zonder gas of andere trucjes, echt gewoon smelten en laten kristaliseren. Deze komen aardig dicht in de buurt bij die foto.... Ze werken natuurlijk op relatief grote schaal en hebben al veel oefening gehad. 

Link to comment

Ik had het met moeite ergens gevonden, maar die site is nu ook opgedoekt. Misschien is het toch wat lastig vinden aangezien dat het niet naar particulieren mag worden verzonden. Gelukkig kan je het altijd nog zelf maken.

Die kristallen heb ik nooit echt geprobeerd te maken. Misschien in de toekomst nog eens.

Edited by hardbassbv
Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik had het met moeite ergens gevonden, maar die site is nu ook opgedoekt. Misschien is het toch wat lastig vinden aangezien dat het niet naar particulieren mag worden verzonden. Gelukkig kan je het altijd nog zelf maken.

Die kristallen heb ik nooit echt geprobeerd te maken. Misschien in de toekomst nog eens.

​Beste Hardbass,

Het is wel mogelijk om HNO3 (58%) particulier te krijgen je moet echter net je site weten :). Wegens regels ga ik het hier niet benoemen. Wat ik probeer te zeggen: zoekt en gij zult vinden ;).

 

Nog even de wetgeving ingedoken en het blijkt dus niet meer mogelijk te zijn om, als particulier, aan geconcentreerde salpeterzuur te komen :( (sinds 2 sept 2014). Het is alleen nog toegestaan om 3% HNO3 in te kopen . De beste oplossing is dus om het zelf te maken (het liefst mbv vacuüm destillatie (white fuming nitric acid :D)). Nu is natuurlijk de vraag of het economisch gezien wel uit kan :). Als ik jou was Andres zou ik gewoon op zoek gaan naar een leverancier die het voor een redelijk prijsje verkoopt. Dit scheelt gedoe met glaswerk en werken met corrosieve/gevaarlijke stoffen.

Edited by Rocketier
spelfout
Link to comment

Een pyro vriend bezorgt me wel wat, 68% ;).

Toch bedankt voor de tip. Een destillatie setje heb je al vanaf €40 euro, maar zwavelzuur is niet altijd goedkoop inderdaad.

Jammer dat je dit niet meer kan kopen... Ik begrijp wel dat je er veel schade mee kan aanrichten, maar je blokkeert er ook de leuke experimentjes mee als deze... Maar bon, ander topic, niet voor hier.

Link to comment

Een pyro vriend bezorgt me wel wat, 68% ;).

Toch bedankt voor de tip. Een destillatie setje heb je al vanaf €40 euro, maar zwavelzuur is niet altijd goedkoop inderdaad.

Jammer dat je dit niet meer kan kopen... Ik begrijp wel dat je er veel schade mee kan aanrichten, maar je blokkeert er ook de leuke experimentjes mee als deze... Maar bon, ander topic, niet voor hier.

Connecties is inderdaad ook een ding ^^. ​Is goed, ik dag zet t er meteen even onder wel net zo makkelijk ;).

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...