Jump to content
PyroForum.nl

Wat zijn enkele soorten vuurwerk die eenvoudig zijn te maken, maar vooral (relatief) veilig zijn voor beginners?


Compizfox

Recommended Posts

Het was ook BBQ-houtskool wat ik heb gebruikt ;) (toevallig ook van Weber) Echter wel briketten (en geen 'onverwerkte' houtskool).

Ik heb echter maar één koffiemolen en die gebruik ik al voor mijn kaliumnitraat. Ik lees her en der dat je niet dezelfde koffiemolen moet gebruiken voor je brandstoffen en je oxidatoren en aangezien het fijne houtskool-stof lastig uit de koffiemolen te krijgen zal zijn, zal ik dat maar niet doen ;)

Of is dat maar overdreven gedoe en kan het wel als je de boel goed schoonmaakt?

Edited by Compizfox
Link to comment

In een fontijn werkt prima, mits je de geweste verhouding hebt. En dan moet je dus de percentage houtskool weten van je briketten om het zo weer terug te meten. En een mix hebben welke de vervuiling kan verwerken van je briketten. Plus ook de manier van verwerking aanpassen,, los handgevuld, aangestampt of geperst.

Aldus compizfox. Tip 1 gooi die briketten weg of in de bbq.

Tip 2 lees je nog eens verder in voor wat betreft fontijnen.

Eigenwijs zijn is goed en stimuleert de creativiteit, echter moet je de basisprincipes van de chemie niet verloochenen.

En al had je en kilo fijngemalen briketten al op voorraad, dannog had je meteen moeten luisteren en die zooi weg moeten leggen.

Het goede nieuws is dat je nog vier dagen hebt, met echt houtskool kun je nog heel wat variaties maken.

Dan zou ik zeggen, gebruik je koffie molen alleen voor de houtskool, en zeef ook verschillende fracties van je houtskool voor effect, je kunt dan je zwavel en je kno3 gewoon zeven en rechtstreeks gebruiken.

En heb je een comp met een laag percentage oxidator gebruik die dan los, en met een hoog percentage oxidator, ga je dan aanstampen. Een standaard variatie op een basis mengsel is 10 % grover houtskool of metaal poeder toevoegen voor effect.

En als je dingen zoekt als bp en cake, moet je hier op het forum zoeken en niet op google

Niet eerlijk van mij alleen maar kritiek; knip wc rol kokertjes in de lengte door en rol ze wat kleiner op, en maak de onderkant dicht. doe daar met de hand aangedrukt in:

1 60 kno3 40 houtskool. 1 B 65 kno3 35 houtskool 1c 70 kno3 30 houtskool

2 60 kno3 40 houtskool plus 10 zwavel ( of versie B plus 10 )

3 60 kno3 40 houtskool plus 10 briketten ( of versie B plus 10 )

4 60 kno3 40 houtskool plus 10 grof houtskool ( of versie B plus 10 )

5 60 kno3 40 houtskool plus 10 aluminium poeder ( of versie B plus 10 )

6 60 kno3 40 houtskool plus 10 alu plus 10 zwavel ( of versie B plus 10 )

7 65 kno3 25 houtskool 10 zwavel

8 65 kno3 15 houtskool fijn 10 houtskool vario 10 zwavel.

9 50 kn03 50 houtskool plus eentje 50/50 waarbij je met een dik stokje een holle ruimte maakt in je sas 3/4 diep ofzo

10 50 kno3 50 houtskool plus 10 zwavel.

Dan ben jij aan het einde van de middag een heel eind wijzer !

En dan kies je wat je wil gebruiken en maak je een fontijn opgebouw van verschillende lagen welke je net getest hebt, waarbij je de lagen met de hoogste percentage oxidator onderin houdt.

M.V.G. Jason

Edited by Jason
  • Upvote 1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...