Jump to content
PyroForum.nl

Keramische media voor lortone model 3A


KCl)3knallah

Recommended Posts

Hallo,

ik heb hier even een vraag, ik heb net van iemand van marktplaats een lortone 3A trommelmachien gekocht voor hogere kwaliteit producten :) , maar nu heb ik een vraag over de media die ik kan gebruiken. Ik dacht er zelf aan keramische media van P-S te gebruiken. Maar nu wil ik dus weten of dit veilig is om te gebruiken om BP voor <4 dagen te millen (omdat keramisch poeder sassen gevoelig(-er) maakt), en (als het veilig te gebruiken is!) welke diameter ik moet gebruiken en hoeveel per 100 gram poeder(dat fijn moet worden...).
Kenmerken van de barrel: 10,16 cm doorsnee, 1,36 kg max mill gewicht.

Eerder gebruikte ik altijd een koffiemolen, maar deze 'lekte' airfloat poeder en oververhitte na 30 seconden malen en wat voor andere problemen dit apparaatje wel niet gaf... (leuk voor als je alleen kleine batches maakt, en niet veel geld wil uitgeven voor een verpoederaar (was/ben er ook heel blij mee, en blijf hem ook gebruiken voor <10 gram batches enzo)).

Graag advies,

-Victor :huh:

Edited by KCl)3knallah
Link to comment
Hallo,

ik heb hier even een vraag, ik heb net van iemand van marktplaats een lortone 3A trommelmachien gekocht voor hogere kwaliteit producten :) , maar nu heb ik een vraag over de media die ik kan gebruiken. Ik dacht er zelf aan keramische media van pyro-stuff te gebruiken. Maar nu wil ik dus weten of dit veilig is om te gebruiken om BP voor <4 dagen te millen (omdat keramisch poeder sassen gevoelig(-er) maakt), en (als het veilig te gebruiken is!) welke diameter ik moet gebruiken en hoeveel per 100 gram poeder(dat fijn moet worden...).
Kenmerken van de barrel: 10,16 cm doorsnee, 1,36 kg max mill gewicht.

Eerder gebruikte ik altijd een koffiemolen, maar deze 'lekte' airfloat poeder en oververhitte na 30 seconden malen en wat voor andere problemen dit apparaatje wel niet gaf... (leuk voor als je alleen kleine batches maakt, en niet veel geld wil uitgeven voor een verpoederaar (was/ben er ook heel blij mee, en blijf hem ook gebruiken voor <10 gram batches enzo)).

Graag advies,

-Victor :huh:


Ik heb een ballmill van dezelfde afmetingen en ik gebruik keramische media 10 mm.. Zit een kilo van in mn ballmill..

Verder kan je BP gewoon voor langere tijd millen.. Zelf zou ik hem na 12 uur millen wel even uitzetten, ballmill laten afkoelen, even wat frisse lucht bij je mix.. Vind 4 dagen ook best lang, maar dat is weer een discussie voor een ander topic ;)
Link to comment
Ik heb een ballmill van dezelfde afmetingen en ik gebruik keramische media 10 mm.. Zit een kilo van in mn ballmill..

Verder kan je BP gewoon voor langere tijd millen.. Zelf zou ik hem na 12 uur millen wel even uitzetten, ballmill laten afkoelen, even wat frisse lucht bij je mix.. Vind 4 dagen ook best lang, maar dat is weer een discussie voor een ander topic :)

Bedankt voor je suggestie!
Ik wil trouwens niet alleen BP millen maar ook bijvoorbeeld Al (wat wel even duurt...), BP wil ik inderdaad ook niet langer dan 24 uur draaien (daarna gewoon iets van 5 tot 10 keer mixen met ethanol mengen en screenen tot de gewenste snelheid is bereikt.

Weet je zeker dat ik de mill met keramische 10 mm media volledige sassen (oxidator met brandstof) kan laten millen zonder dat de media breekt, of dat de sas spontaan ontbrandt?

-Victor
Link to comment
Bedankt voor je suggestie!
Ik wil trouwens niet alleen BP millen maar ook bijvoorbeeld Al (wat wel even duurt...), BP wil ik inderdaad ook niet langer dan 24 uur draaien (daarna gewoon iets van 5 tot 10 keer mixen met ethanol mengen en screenen tot de gewenste snelheid is bereikt.

Weet je zeker dat ik de mill met keramische 10 mm media volledige sassen (oxidator met brandstof) kan laten millen zonder dat de media breekt, of dat de sas spontaan ontbrandt?

-Victor


Hangt ervanaf wat voor sas natuurlijk.. Sassen met een metaal erin moet je zoiezo niet millen, ongeacht wat voor media je hebt!

Verder is er in al die uren millen nog nooit een balletje gebroken!
Link to comment
Ik heb tot nu toe een keramische knikker kapot gekregen in een 6.5 L trommel. Verder geen problemen.

Zoals al eerder aangegeven, metalen kun je beter niet millen. Dat is vragen om problemen.

Volgens mij had deze vraag trouwens ook prima in een ball mill topic gekund, maar dat terzijde.

Knikkers als die worden gebruikt door kinderen op een plein?! Of, knikkers van P-S? Ik heb 1 keer knikkers gebruikt als 12jarige in een (gelukkig maar) heel klein zelfgemaakt trommelmachientje, deze ontplofte; ik ga uit van het gevoelig worden van de sas door keramisch poeder dat dit veroorzaakte.

Kunnen metalen dan ook niet enkel (zonder andere chemicalien) gemild worden? Ik heb hier namelijk nooit problemen mee gehad met zelfgemaakte trommelmachines, daarnaast zie ik ook zat mensen op 'internet' (als nieuwe gebruiker zal ik maar geen risico's nemen in het melden van bronnen) die zelf metaal poeders (met name Al) maken in hun trommelmachines. Maar, als u zegt dat hier risico in zit, zou u mij die misschien kunnen aanduiden?

Zoals u al merkt ben ik (erg) nieuw in dit forum en ik heb helaas geen succesvolle zoekmachine voor dit forum kunnen vinden noch een post die mijn vraag beantwoorde.

Zoals ik al zei in de 'Ik ben...' sector: 'Ik sta altijd open voor suggesties' :)

-Victor Edited by KCl)3knallah
Link to comment
Hangt ervanaf wat voor sas natuurlijk.. Sassen met een metaal erin moet je zoiezo niet millen, ongeacht wat voor media je hebt!

Verder is er in al die uren millen nog nooit een balletje gebroken!


Ik weet dat ik geen sassen met metalen moet millen (ben hier ook ooit op de harde manier achter gekomen...). Met Al millen bedoel ik dat de enige chem die in de machine gaat Al is. Verder wil ik enkel stabiele comp's millen (stabiele comp's met enkel chems als KNO3, S, dextrine, C, suiker, en ascorbine zuur, daarnaast de chem's die ik 'enkel' wil millen zijn KClO3, SClO3 en AL) .
Natuurlijk na iedere batch de machine GOED schoonmaken. :)

-Victor Edited by KCl)3knallah
Link to comment
Knikkers als die worden gebruikt door kinderen op een plein?! Of, knikkers van P-S? Ik heb 1 keer knikkers gebruikt als 12jarige in een (gelukkig maar) heel klein zelfgemaakt trommelmachientje, deze ontplofte; ik ga uit van het gevoelig worden van de sas door keramisch poeder dat dit veroorzaakte.

Kunnen metalen dan ook niet enkel (zonder andere chemicalien) gemild worden? Ik heb hier namelijk nooit problemen mee gehad met zelfgemaakte trommelmachines, daarnaast zie ik ook zat mensen op 'internet' (als nieuwe gebruiker zal ik maar geen risico's nemen in het melden van bronnen) die zelf metaal poeders (met name Al) maken in hun trommelmachines. Maar, als u zegt dat hier risico in zit, zou u mij die misschien kunnen aanduiden?

Zoals u al merkt ben ik (erg) nieuw in dit forum en ik heb helaas geen succesvolle zoekmachine voor dit forum kunnen vinden noch een post die mijn vraag beantwoorde.

Zoals ik al zei in de 'Ik ben...' sector: 'Ik sta altijd open voor suggesties' :)

-Victor


Knikkers van glas liever niet, daar kan ik niet al te veel over zeggen omdat ik voor grotere batches nu keramische ballen gebruik. Kleinere heb ik wel heel lang met knikkers gedaan, wel vaak gehoord dat er knikkers kapot gingen dan.. Zelf niet echt last van gehad. Mss een keer ooit, maar het is echt al heel lang geleden dus ik durf het ook niet meer precies te zeggen :huh:.

Het zal er eerder aan gelegen hebben wat je poeder was dat je aan het malen was, en de nog eventuele resten van een metaal die er nog inzaten. Komen we weer bij mijn eerste punt in de vorige post, geen metalen millen. Dat is het gedoe gewoon niet waard voor die paar euro.

De zoekmachine is bagger idd. heb hier ook al een keer wat over gezegd, maar er is toen verder niets mee gedaan.

Je hoeft me geen u te noemen hoor, zoveel ouder ben ik ook weer niet dan jij bent ;).
Link to comment
Knikkers van glas liever niet, daar kan ik niet al te veel over zeggen omdat ik voor grotere batches nu keramische ballen gebruik. Kleinere heb ik wel heel lang met knikkers gedaan, wel vaak gehoord dat er knikkers kapot gingen dan.. Zelf niet echt last van gehad. Mss een keer ooit, maar het is echt al heel lang geleden dus ik durf het ook niet meer precies te zeggen ;).

Het zal er eerder aan gelegen hebben wat je poeder was dat je aan het malen was, en de nog eventuele resten van een metaal die er nog inzaten. Komen we weer bij mijn eerste punt in de vorige post, geen metalen millen. Dat is het gedoe gewoon niet waard voor die paar euro.

De zoekmachine is bagger idd. heb hier ook al een keer wat over gezegd, maar er is toen verder niets mee gedaan.

Je hoeft me geen u te noemen hoor, zoveel ouder ben ik ook weer niet dan jij bent :).


Okay bedankt. :huh:

Ik had trouwens net 2 pakketjes ontvangen (*lacht zenuwachtig als een kind dat net dat nieuwe autootje had gekregen* ). Hierin zat een precisie weegschaal (divisie= 0.01 gram) en in de andere zat 100 gram 400 mesh Mg en 200 gram <2 micron flake dark Al.
Suggesties? :) (ik weet gaat dan wel of topic, maar je (heej geen u :D ) hebt mijn vraag al beantwoord)

-Victor
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...