Jump to content
PyroForum.nl

Onbekende stof: wat is het?


Recommended Posts

Ik heb hier een stof staan waarvan ik geen idee heb wat het is. Volgens degene waarvan ik het ooit heb gekregen zou het om ijzeroxide moeten gaan, dat is het volgens mij dus niet!

Het gaat om een diep paars fijn poeder. De dichtheid is, voor een poeder, zeer groot. Volgens mijn berekeningen zo'n 3200kg/m3. Het is niet wateroplosbaar, niet magnetisch, niet brandbaar, ook niet gemengd met kaliumnitraat. Het is ook reukloos.

Ik vermoed dat het om een pigment gaat, iemand enig idee? Meer info heb ik op het moment niet beschikbaar, maar ik kan altijd meer testjes doen natuurlijk!

Edited by DudeMeister
Link to comment

Het enige wat ik ken die paars is is KMNO4 dat heeft een dichtheid van 2.7g/cm³ is wel oplosbaar in water 64g/l maar moet je mengen met een brandstof en niet met een oxidator om te branden denk ik probeer wat suiker. Anders kan het eventueel zijn dat het Fe2O3 is dat misschien wat vochtig is en zo van kleur veranderd?

(edit ivm. cm³)

Edited by destroyer
Link to comment

Kaliumpermanganaat herken ik uit duizenden, dat is het niet! Net even een thermiet testje gedaan, 3:1 met aluminiumpoeder. Dat geeft absoluut een reactie... Het zal dus sowieso een metaaloxide zijn.

De twee zaken die uitsluiten dat het ijzeroxide is: het is niet magnetisch, en het is paars. Voor zover ik weet is ijzeroxide rood/bruin/grijs/zwart, en magnetisch.

Eerste post is aangepast naar kubieke meter, ik zat niet op te letten!

Link to comment

De dichtheid van vaste stoffen worden (zeker op wikipedia) vaak opgegeven als kristaldichtheid, terwijl datgene wat je in de praktijk meet de bulkdichtheid is. De laatste is in de praktijk altijd lager met soms wel tientallen procenten verschil. Dichtheid is dus alleen een indicator. Helaas geld datzelfde ook voor kleur;

Metal oxides can take on quite a variety of colors, depending not only on
the elements, but on the oxide's (microscopic) solid structure. The color
of the oxide is seldom a sure way to identify a metal. Colors may be due
to the electronic absorption spectrum of the compound (oxides are chemical
compounds), or to interference between incoming and reflected light on
thin oxide layers.
(Madscinet.org)

Wat betreft magnetisme bij ijzeroxides verschilt het nogal over welke oxides je het hebt. Magnetiet is bijvoorbeeld wel magnetisch terwijl de welbekende rode roest niet aangetrokken word door een magneet. De volledige theorie erachter is een beetje theoretisch gelul omdat je te maken hebt met afhankelijkheid van de termperatuur (Curie) en belangrijker nog het feit dat de specifieke samenstelling van jou bakje roest onbekend is. In ieder geval; ijzeroxide is niet bij voorbaat niet magnetisch.

Naar mijn idee kan het van alles zijn. Ijzeroxide is inderdaad voor de hand liggend, hematiet (Fe2O3) kan in paarse kleur voorkomen. Maar koper(I)oxide is ook rood paarsig. Zoals het bovenste gequote tekstje al aangeeft kunnen veel meer stoffen wel in aanmerking komen.

De beste aanpak is misschien om de reactiviteit ten aanzien van zuren eens te onderzoeken. Eventueel kun je van je thermietreactie wat gereduceerd metaal terugwinnen en hiervan de eigenschappen onderzoeken? Ik heb als practicum ooit eens een hele reeks onbekende metalen adv de redoxpotentiaal moeten identificeren, en als je wat andere elementen en basic zuren hebt lukt dat bijzonder goed! :)
Link to comment
De beste aanpak is misschien om de reactiviteit ten aanzien van zuren eens te onderzoeken. Eventueel kun je van je thermietreactie wat gereduceerd metaal terugwinnen en hiervan de eigenschappen onderzoeken? Ik heb als practicum ooit eens een hele reeks onbekende metalen adv de redoxpotentiaal moeten identificeren, en als je wat andere elementen en basic zuren hebt lukt dat bijzonder goed! :)


Ik heb inderdaad wat metaal uit de thermietreactie kunnen bemachtigen. Dat is goudachtig van kleur, niet magnetisch, vrij zacht en niet breekbaar (getest met een hamer). Voorlopig roest het ook nog niet. Basic zuren wordt lastig... Een flesje HCL 10% is niet echt een probleem natuurlijk, anders schoonmaakazijn... Aan basen heb ik natriumhydroxide (kan ik aluminium al uitsluiten) en ammonia.
Link to comment

Probeer het eens op te lossen in zoutzuur. Als het koper is reageert het niet met zoutzuur, maar wel in salpeterzuur onder vorming van NOx. Daarnaast moet je het op kunnen lossen in zwavelzuur. Wanneer je deze kopersulfaat of -nitraatoplossing neutraliseert met loog krijg je direct een smurf blauwe neerslag van koper(II)hydroxide. Neutraliseer je met ammonia dan moet je direct het donkerblauwe tetraaminekoperion kunnen zien. Eitje. :)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...