Jump to content
PyroForum.nl

Waterstofsulfide


Flox

Recommended Posts

Hoi,

Mijn kennis van chemie is niet erg groot, daarom is dit een puur theoretische vraag, ik heb niet de kennis, en zeker niet het lef om met giftige stoffen te beginnen.
Dat terzijde, ik vraag me af, als je ijzer(II)sulfide laat oplossen in een zuur, dan krijg je waterstofsulfide (of zou toch moeten).

Maar ik vraag me het verschil in zuren af. Bijvoorbeeld:

Je hebt 1 gram ijzer(II)sulfide en 5ml HCL en een tweede opstelling van 1 gram ijzer(II)sulfide en 5ml methaanzuur.

Wat gaat dan juist het verschil in uitwerking zijn? Gaat het in de HCL meer waterstofsulfide geven dan met methaanzuur? Of gaat het gewoon allemaal veel sneller gaan, of zijn er nog andere verschillen?

alvast bedankt!

Link to comment

Aangezien H2SO4 een sterker zuur is, komen er meer positieve H+ ionen af. Er zal dus meer waterstofsulfide ontstaan.
Ik had laatst aluminiumssulfide gemaakt, 9 g al en 16 g S met elkaar vermengen en verhitten. Als je water bij het Aluminiumsulfide doet dan ontstaat er H2S. Maar je moet wel oppassen, want zo'n sstinkbom is erg giftig in een kleine ruimte.

Edited by SThomas
Link to comment

De kern van je vraag is gewoon basischemie. Als je je bezig wilt houden met dit soort zaken verwachten we dat je dit beheerst. Klikkerdeklik!

Om je even op weg te helpen:

1. Stel een reactievergelijking op.
2. Bepaal de molaire verhoudingen waarin de stoffen reageren, en zet deze via de molmassa om in een concrete massa stof.
3. Reken massa's om naar eventuele oplossingen via molariteit of dichtheid (HCl, H2SO4 etc).

Reactiesnelheid is voornamelijk afhankelijk van de concentratie van je oplossingen. Daarnaast noem je een zwak zuur en een sterk zuur, wat vrij verschillend is. Zie de uitleg van SThomas.

Link to comment

Daarnaast zal je met methaanzuur een evenwichtsreactie krijgen, omdat dit een zwak zuur is. Je kunt dus wel uitrekenen hoeveel je zou krijgen als de reactie volledig is, maar in de praktijk heb je maar een deel van je theoretische opbrengst. Je kan het uitrekenen, maar ik ben daar momenteel te lui voor.

Link to comment

Zuursterkte is inderdaad van belang, gewoon HCl opl. en FeS zal de hoogste opbrengst moeten geven aangezien de reactie volledig aflopend zal zijn.. Weet alleen niet of ze direct zullen reageren omdat FeS slecht oplosbaar is in water.. H2S is een zuur van een matige base dus is H2S een zwak zuur..

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...