Jump to content
PyroForum.nl

Hallo mede pyrofanaten.


Lontje

Recommended Posts

Ben Rene2 ben 47 jaar en volg al enkele jaren jullie Forum.
Heb hier al veel geleerd.....Om wat te doen en hoe en vooral ook om wat niet te doen.(Nog belangrijker!!!)
Ben al een jaartje of drie bezig met deze hobby en heb al mn vingers nog. :P
Rustig aan begonnen en steeds wat uitgebreider.

Ik ben geen echte schrijver: meer een lezer,als ik wat nuttigs zou kunnen bijdragen zal ik me laten horen.

Groeten vanuit het Noorden.

Rene. B)

Link to comment

Van harte welkom Rene2. Het doet altijd goed om een nieuwe zo te lezen erg toegewijde member te hebben :P.
Ik ben blij te horen dat je nog over al je ledematen beschikt (dan hoop ik toch dat je nog over je benen beschikt ook maar dat betwijfel ik niet).

Als laatst misschien nog zeggen dat ik persoonlijk één nuttige post zie dan 10 posts waar ik niets van begrijp.

Groeten vanuit België

-Destroyer-

Link to comment

Bedankt allemaal.

Wat onderbouwen ja dat zal niet zo moeilijk zijn.

Ben begonnen met het maken van sterretjes,was al leuk om te doen.
Hierna ben ik begonnen met het maken van fonteintjes.(Allerhande mengsels kleuren en effecten waaronder titanium schilvers,was leuk om te doen ook.)
Ben nu bezig met vuurpijlen en vooral het construeren van de nozzles.
Heb voor dit doel een nozzle pers gemaakt en ben er zeer tevreden over.
Ik probeer om alles gewoon zelf te maken en te bouwen,dat vind ik namelijk het leukst om te doen.
Maak mijn eigen houtskool rol mn eigen hulzen,eigen kogelmolen gemaakt en nu dit persje dan.
Heb ook een poging gedaan om mijn eigen kalium te maken maar kreeg last van roestings-verschijnselen in mijn schuur
dus maar mee gestopt.(Ondanks de afzuiging)
Hieronder enkele foto`s.

Link to comment

Ja hoor,de huls is 20 mm rond lengte 70 mm.
Uitstroomopening is 6mm diep boven kant binnen conus is 6mm onderkant voet conus is 8mm.
Ik pers het geheel met 4 ton in een mal. (De nozzle dan he) hierna vul ik het geheel op en pers de huls na met 1 ton plusminus.(ook in een mal)Hierna boor ik een gaatje van 4,2 mm in het bentoniet. stokkie eraan en klaar.

Link to comment

Synthese van kalium d.m.v. elektrolyse is zeer gevaarlijk, kaliumhydroxide dampen zijn daarbij ook nog zeer bijtend. Bovendien is het lastig om de vrijkomende gassen niet met kalium in contact te laten komen. Kan je misschien een beschrijving maken van de gehele setting en werkwijze?

Link to comment

Men neme een bak water met een laag lampenolie (of petroleum) erop, en gooit dan voorzichtig steeds een klein stukje reactieproduct in de bak. Het kalium reageert dan gedeeltelijk met water, smelt en gaat op de olie drijven. De magnesiumoxide zinkt en kan indien gewenst ook gewonnen worden.

Een andere mogelijkheid is de boel in een kroes onder inerte atmosfeer smelten. Kalium heeft een vrij hoge oppervlaktespanning in gesmolten toestand dus vormt dan een mooie kledder redelijk zuiver metaal in een bed van onzuiverheden en as. Als het in de brand vliegt ben je overigens wel de lul, want dan fikt het naar alle waarschijnlijkheid in een keer weg.

Verder kan je het nog destilleren onder een vacuum, maar of dat thuis te realiseren is is een ander verhaal. Ik zou het in ieder geval niet binnen doen, zo heet kaliumgas is alles behalve leuk.

Link to comment

@User1

Was inderdaad elektrolyse,hier van het forum afgekeken,niet doen dus.
Het is natuurlijk een leuk probeersel,maar makkelijker is het om te kopen.
Als je goed zoekt vind je het tenslotte vanzelf. :P

Verder wil ik mijn respect uitspreken over het feit hoe makkelijk jullie met formules end omspringen.

Heb hier helaas weinig achtergrond in,vind het nog steeds jammer scheikunde is zo`n geweldig mooi vak.
Maar ja op mijn leeftijd heb je en geen tijd meer en de hersens er niet meer voor om het te leren.(Jammer maar helaas)

Echt Respect. B)

Link to comment

Inderdaad heb je helemaal gelijk in. :P

Maar als je oudere hersens hebt zoals mij,word het toch wel een stuk lastiger de zaken op een rijtje te zetten en te houden. :D

Al heel veel geleerd hier dat mag duidelijk zijn,maar het opgraven is soms wat lastig.
Maar met geduld kom je ook een eind.

Die basis scheikunde van nu en van 30 jaar geleden is wel een beetje anders hoor. B)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...