Jump to content
PyroForum.nl

Olie bad olie


User1

Recommended Posts

Ik open dit topic omdat ik benieuwd ik me af vraag wat jullie gebruiken voor een olie bad.
Duidelijk moge zijn dat er talloze opties zijn.
Professionele olien voor temp baden zijn ongelofelijk duur dus dat is voor mij geen optie.
Het schijnt dat remvloeistoffen/motorolie en dergelijke tot hoge temp verhit kunnen worden.
Uiteraard met het hoogst mogelijk kookpunt en niet/zo min mogelijk brandgevaar.

Iemand creative en het liefst OTC ideeen?

Edited by User1
Link to comment

Alle olieen die op de temperatuur die je wilt gaan bereiken geen of nauwelijks dampen afscheidt en een vlampunt hebben wat hoger is dan die temperatuur zijn min of meer geschikt. Er vanuit gaande dat je boven de 100 graden celsius wilt (waarom zou je anders een oliebad gebruiken) lijkt zo iets als paraffine of stearine me nog niet eens zo'n heel slecht alternatief, al stolt dat uiteraard wel. Verder zou frituurvet je tot zo'n 200 graden moeten kunnen brengen, en daar heb je dan ook weer een vloeibare variant van. Beiden zijn heel erg OTC, maar wel ontvlambaar op die temperaturen.

Motorolie en remolie heb ik verder niet veel ervaring mee in warme toestand, maar het lijkt me dat dat behoorlijk wat vervelende dampen gaat afscheiden. Wellicht is hydrauliekolie om die reden een beter idee, maar dat is ook meteen een aardig eind duurder.

Link to comment

Pindaolie of rijstolie werkt mooi. Dit word ook vaak gebruikt in speciale oliën voor wokken op hoge vlam. Synthetische oliën werken ook wel, maar stinken. Dampen doen al dit soort oliën inclusief parrafine op hoge temperatuur. Serieuze olien bedoeld voor baden kosten al gauw 60E per liter. Een zandbad kan natuurlijk ook.

Link to comment

Ik gebruik gewoon frituurvet en een frietpan. Het nadeel is dat het kan spetterd ivm vocht, voordelen op 150°C geen damp en het lab ruikt lekker.
Ik las op andere fora dat glycerol werd gebruikt, heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt mij een goede kandidaat en OTC verkrijgbaar. Zand is geen slecht idee, duurt alleen even voor het op tempratuur is!

Link to comment

Zandbaden gebruik ik zelf ook regelmatig, toch is een vloeibaar medium veel praktischer.
Frituurvet en dergelijke worden gewoon niet heet genoeg en lekker ruiken is een relatief begrip :D.
Welk type motorolie gebruik je HD?

Link to comment

Het is vooral als universeel bad bedoeld.
Maar als ik dan toch al ga investeren in olie voor een bad, laat het dan gelijk maar iets zijn met een beetje bereik.
En daarbij frituurvet gaat bij 150 graden al zo ontzettend walmen dat je het gevoel hebt dat je in een friettent werkt ( en vooral ruikt ).
Niet voor niets dat veel mensen hun pan buiten neer zetten :D.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...