Jump to content
PyroForum.nl

Onderwerp PWS


Guest Goner

Recommended Posts

Guest Goner

Hallo allemaal,

ik zit nu in Havo 4 en het einde van het schooljaar nadert en de voorbereidingen voor het PWS (ProfielWerkStuk) zijn begonnen. Natuurlijk ben ik zo verstandig geweest om scheikunde te hebben gekozen. Na een bespreking met mijn begeleider zijn we (een maat van mij, de begeleider en ik) tot de conclusie gekomen dat het mogelijk is om het PWS over Pyrotechniek (vlamkleuringen, geluidseffecten, voortstuwing of iets in die richting) of over Explosieve stoffen (de synthese van HE's, de explosiesnelheid e.d.), dit laatste is natuurlijk wel onder begeleiding en wordt misschien zelfs op de Universiteit van Utrecht uitgevoerd.

Nu hebben we tot 2 April de tijd om een echt onderwerp te vinden, en ik was benieuwd of jullie ons hiermee kunnen helpen (suggesties o.i.d.).

Dus bij deze: wie weet een geschikt en niet te brede onderzoeksvraag of onderwerp?

Edited by lennard
Link to comment
Guest Goner

HE's is misschien overdreven ja, maar bijvoorbeeld de nitratie van cellulose tot nitrocellulose (schietkatoen is bijvoorbeeld wel toegestaan).

Inderdaad is de elektrolyse van (per)chloraten een interessant onderwerp, ik zal het voorleggen aan mijn "medestudent".

Iemand anders nog suggesties?

Link to comment

Ja cellosenitraat wordt bij ons ook wel eens gemaakt. Maar als ik het over HE heb, dan heb ik het het dan ook eerder over MHN of nitroaromaten enzovoort.

Ik wou dat wij vorig jaar zulke leuke onderwerpen kregen met ons pws..

Misschien kan je verder nog iets met zouten doen?

Link to comment
Guest Goner

Nee, volgens mijn begeleider zijn zouten in het geheel aardig uitgemolken bij ons op school.

Het liefste zouden wij zoveel mogelijk praktisch werken. En inderdaad de woordkeuze HE klopt niet in mijn eerste bericht. Al begon mijn begeleider wel over de reactiesnelheid van explosieven en dergelijken of het vergelijken van pyrotechnische SAS-en. Het leuke/mooie aan deze onderwerpen is natuurlijk ook dat ze origineel zijn.

Link to comment
Guest Goner

Wij vinden het allebei niks om echt een standaard onderwerp te gebruiken, bijvoorbeeld "zuren en basen" is een onderwerp dat bij ons op school aardig uitgemolken is.
Later moet er nog een presentatie over het onderwerp gehouden worden, naast het verslag natuurlijk.

Wij willen dus wel een onderzoek naar een synthese doen, of een opdracht die aan pyrotechniek te linken is, om een voordeel uit mijn hobby te halen. :lol:

Link to comment

Nou het probleem met rocketry is dat je heel snel meer een fysisch verhaal krijgt in plaats van een chemisch verhaal, komt omdat bij raketten de natuurkundige aspecten eigelijk zwaarder wegen dat de scheikundige. En ik meende dat je zei dat je scheikunde had gekozen?

Link to comment
Guest Goner

Ik heb inderdaad scheikunde gekozen, ik stelde ook al voor om gewoon pijlen met een kleine payload te bouwen, om de hoogt te bepalen. Dit leek mijn begeleider een goed idee, alleen komt er dan meer natuurkunde als natuurkunde bij kijken.

Link to comment

Interessante HE onderzoekjes;

Stikstofgehalte van nitrocellulose onderzoeken. Probeer diverse nitratiemengsels (H2SO4/HNO3, rokend HNO3, HNO3/H3PO4/P2O5 etc.) en controleer dmv titratie wat het beste product oplevert. Daarnaast zou je kunnen kijken wat de beste manier van stabiliseren is (minste gewichtsverlies/verkleurig na x aantal dagen @ x temperatuur).

Het producten van NH4NO3 volgens (oude) industriële methode. Bijvoorbeeld NH34 uit N2 en H2.

Maken van TNP of andere nitroaromaten uit kolenteer, zoals dat vroeger ook werd gedaan. Destillatie, zuiveren, rekristaliseren, nitreren. Komt best een boel bij kijken, en zal ook een boel onderzoek vereisen.

Onderzoeken van in de mijnbouw gebruike emulsie explosieven en/of slurries. Hoe worden ze gemaakt? Zuurstofbalans? Sensitisers? Hoe zit het met veiligheid? Wat kost het?

Zo zijn er nog wel maar dingen te bedenken die je echt gewoon een keer moet proberen als je een volledig lab incl chems tot je beschikking hebt. :lol:

Link to comment
Guest Goner

In een korte zin samengevat: Leander, je bent geweldig! :lol:

We zullen het morgen eens voorleggen aan onze begeleider. Jullie zullen morgen van mij horen!

Link to comment
  • 5 months later...

Ik heb mijn pws wel over een HE gedaan. Wij mochten gewoon nitrocellulose synthetiseren B) Natuurlijk hebben we het niet gedet, alleen maar deflagratietests gedaan. Onze onderzoeks vraag was of een verschil in concentratie van zuren en verhouding van het nitreerzuur uit maakt op het eindresultaat, na 35 minuten nitreren. Dat hebben we getest met een heus "kanon", een pvc buis met een schroefdop aan de ene kant, tennisbal erin en lontje aansteken. De bal vloog behoorlijk ver, wel zon 100 meter (gemiddeld). We kwamen tot de conclusie dat zo zuiver mogelijk het beste resultaat gaf en een verhouding van 35/65 HNO3/H2SO4, HNO3 was geloof ik 65% en de H2SO4 97% (die hadden we dus verdunt voor het experiment).

Misschien een leuk idee als het op je school mag?

grt, Daan

Ik heb mijn pws wel over een HE gedaan. Wij mochten gewoon nitrocellulose synthetiseren :D Natuurlijk hebben we het niet gedet, alleen maar deflagratietests gedaan. Onze onderzoeks vraag was of een verschil in concentratie van zuren en verhouding van het nitreerzuur uit maakt op het eindresultaat, na 35 minuten nitreren. Dat hebben we getest met een heus "kanon", een pvc buis met een schroefdop aan de ene kant, tennisbal erin en lontje aansteken. De bal vloog behoorlijk ver, wel zon 100 meter (gemiddeld). We kwamen tot de conclusie dat zo zuiver mogelijk het beste resultaat gaf en een verhouding van 35/65 HNO3/H2SO4, HNO3 was geloof ik 65% en de H2SO4 97% (die hadden we dus verdunt voor het experiment).

Misschien een leuk idee als het op je school mag?

grt, Daan


Ik zie net wel dat ik "ietsjes" te laat kom met mn reply, :P
Link to comment
  • 1 year later...

Onder het motto 'pyroforum als netwerk' hier even een oproep van mijn kant. Het schijnt dat ik voor mijn opleiding nog een paar punten nodig heb welke ik onder andere zou kunnen behalen door het begeleiden van bèta profielwerkstukken op HAVO of VWO. Dit lijkt me op zich wel leuk om te doen. Hier staat een uur of 10 voor. Gezien de tijd zal ik waarschijnlijk niet fysiek aanwezig zijn, maar wel van afstand het proces kunnen sturen en (hopelijk!) nuttige input inbrengen. Je moet dan een beetje denken in de richting van;

  • Complexe berekeningen uitvoeren dan wel controleren (chemometrie, etc)
  • Algemeen nakijkwerk van geschreven stukken
  • Advies met betrekking tot proefopzet en probleemanalyse


In natuur- en scheikunde ben ik aardig thuis, biologie moet met iets meer moeite ook wel lukken. Raakvlakken met pyrotechniek zijn niet noodzakelijk. Mocht je nog ergens hulp bij nodig hebben, let me know! ^_^
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...