Jump to content
PyroForum.nl

Zilverbestek


Recommended Posts

ey iedereen,

ik heb hier een partij zilverbestek liggen, en ik ging er eigenlijk vanuit dat zilverbestek geen zuiver zilver is, maar een legering en nu is mijn vraag, wat voor metalen zitten er nog meer door zilverbestek?
Want volgens mij moet het best wel te doen zijn om dit zilver te zuiveren (dmv neerslagreacties) en er SA van te maken of niet?
En wat zou er gebeuren als ik dit bestek gewoon nitreer en er acetyleengas doorheen bubbel? Ik had namelijk ook gelezen dat zilveracetylide één van de weinige acetylidezouten is die niet ontleed wanneer het in water komt, dus dan krijg je metaaldeeltjes tussen je SA of niet?

alvast bedankt

Peter

Link to comment

Ik ben denk ik niet de enige die zilverbestek gebruikt voor zijn DS! Voor de rest zit er koper in (~10% ?) en waarschijnlijk nog wat andere metalen. Zoals je zelf al aangaf, geeft het niet voor de DS, en zilverfulminaat synthese; er worden geen andere acetylides gevormd, of andere onaardige dingen...
Voor de meeste andere reacties met zilver (bijv. zilverpicraat), is het wel aangeraden om het zilver te zuiveren... Alhoewel dat zuiveren waarschijnlijk duurder uitkomt dan gewoon zuiver zilver kopen...

Link to comment

Dan lijkt zuivering doormiddel van redox me toch een stukje makkelijker. Gewoon je bestek oplossen in salpeterzuur, en daarna flink stoken om het salpeterzuur er grotendeels weer uit te ontleden/dampen. Hierna hang je een plaatje koper erin, en komt je zilver als grote vlokken/draden op je koper te zitten. Als je dit er uit haalt, kun je het zilver er makkelijk afwrijven, en is je kopergehalte aanzienlijk gedaalt.

Voor DS en dergelijken is zuiveren niet nodig. Eventueel aanwezige andere metalen kleuren alleen je oplossing in een leuk kleurtje, maar hebben zelden invloed op je eindproduct.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...