Jump to content
PyroForum.nl

First Very Good Black Powder

Recommended Posts

Posted

Hi

As nearly every one of you know that I have finished my ball mill,
I have made some BP with it.

The BP is very good and I am really satisfied with the ressults.
All the BP batches were milled for roughly one hour.

Here is plain meal powder:

http://youtube.com/watch?v=ZRO0COye04o

And here is a 5g pile of corned BP:

http://youtube.com/watch?v=ksGHxVNFJis

it may sound odd, but to corn it, I added a bit of water to the BP, stick it to the walls of the jar, and ball milled it for 2 hours.
Then I got a extremely hard chunk of the BP, and I needed to smack the BP-chunk with a hammer, because it was so hard.
The BP grains were 2-3mm big.

I would be glad about a few comments.

Greets,

Pyrostar

Posted

How that must feel great.
It is such a lovely feeling that all the efford finaly shows it is worth it.
Nice Bp , why not try alcohol instead of water ?
Why not mill for a day or so, it will improve the quality a lot.

Anyway good job :)

Posted

That's some very well made blackpowder! I hope to get myself a ballmill soon ( :) ) and see if I could match that. For a 2 hour mill-time you've done very very well!

Could you tell a bit more about how much media you've used, how much blackpowder you milled in one time and the volume of your jar?

Posted

That looks like some nice powder, as expected with willow charcoal. I was wondering why you didn't mill it for some longer, the optimum between milling time and performance is around 6 hours of milling (with lead media in a rock tumbler). Anyhow, this is a sufficient quality for lifting and breaking powder.

Posted (edited)

Hi

I pre-milled the charcoal,the charcoal is reduced from large chunks( 3cm) to airfloat in 20 minutes now, since I
use bigger rollers, the jar does rotate faster now.Then I get the ball mill in my gardenhouse, connect the wires
to the accumulator, and run it for one hour.
The media I use are 1/2" lead balls, 200 balls for my jar.
The jar is filled 1/3 with media, and then I use so much BP-mix to fill the spaces between the
media( as usual, 100g of BP).

Then I add one spray of water from a spraybottle, close the jar and let the ball mill run for
1 hour.
I didn´t try to mill it for 2-3 hours yet, but I will do soon.
And yea, it is very good black powder, and my mill is very efficient,
that also shows that you dont need a very long milling time to get extremely fast BP ( for one hour its
actually a very crazy speed).

And it is good liftpowder, I made a 2" shell which weights 90g, and I used 7g of lift,
I will fire it tonight.
EDIT:

The shell failed, the BP was way to powerfull, the mortar blew up and the shell shattered in thousand pieces.
Maybe I should use less BP next time.
I think I will use the meal powder for rockets or helicopters :)
So far a waste of my very good silver wave stars I made.

Pyrostar

Edited by Pyrostar
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...