Jump to content
PyroForum.nl

Vraagje Over Chemie.


danny db

Recommended Posts

Tijdens het leren van mijn inhaal exaam chemie is er nog een ding onduidelijk. En waar kan ik dat beter vragen als hier ;) .

Hier gaat ie dan.
Als een element van grondtoestand overgaat naar aangeslagen toestand hoe is dan de verdeling van de spin? Dan staat er een tabel in mijn curcus met pijltjes waar ik niet veel van versta. Iemand een idee waar ze het over hebben.

en kan iemand dit vertalen naar een verstaanbare taal?
de regel van hundt bepaalt dan weer dat er ? elektron in elk energie-gelijk orbitaal gepaalts wordt, met allen een gelijke spin vooraleer doubletten gevormd worden.

Verdraaid moeilijk als je de les gemist hebt. :P
Mvg danny.

Edited by danny db
Link to comment

Je eerste vraag volg ik niet helemaal, maar ik zou niet zien waarom de spin-toestand zou veranderen tijdens het aanslaan van een atoom (al berust fosforescentie wel juist op die spin verandering). Ik weet niet hoeveel je begrijpt van spin-toestanden, maar geven die pijltjes niet gewoon spin-up en spin-down aan? (Ik heb geen idee over wat voor plaatje je het hebt).

De regel van Hundt zegt gewoon dat je bij het maken van de electron verdeling in een atoom de electronen eerst één voor één in gelijke orbitalen (s, p, d, etc.) plaatst met gelijke spin en daarna pas aanvult met de rest. Neem bijvoorbeeld stikstof, dat heeft 7 electronen. De eerste 4 deel je in, in de 1s2 en de 2s2 orbitalen. De overige 3 stop je elk in een eigen p-orbitaal (px, py en pz) met dezelfde spin (dus allemaal spin-up of down). Stop je er een 8e electron bij, dan komt die met tegenovergestelde spin in 1 van die p-orbitalen terecht.

Edited by Ananas
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...