Jump to content
PyroForum.nl

Onze Eerste Al-fontijnen Met Degelijke Sas


xxxjanusxxx

Recommended Posts

Vanavond hebben we onze eerste fontijnen afgestoken, waarvan de sas voldoende in de ballmill gezeten. Voorheen gebruikte we vrijwel alleen greenpowder, omdat de provisorische "baalmill" nooit zin had om mee te werken:D. Nu hebben we een hele goede, dus gaat dat perfect. Onze meal is alleen wel gabasseerd op NaNO3.

De eerste fontijn bevat 12 gram sas en de tweede 10 gram, omdat de eerste net iets doorbrandde aan het eind.
Casing bestaat uit PVC, 16mm vogens mij (standaard lichtnet PVC). De sas is geramd en de eindstop en nozzle bestaan beide uit 2 gram kattengrind. Nozzle is 3mm, core heeft een onbekende diepte.

Meal: 10
Al: 5

Feedback is meer dan welkom!! Ik weet dat het niet veel voorstelt, maar voor ons een grote stap!
Morgen gaan we proberen vuurpijlmotoren te maken van onze meal. 75:15:10, alleen dan met NaNO3.

CLIP0033.ASF

CLIP0044.ASF

Edited by xxxjanusxxx
Link to comment

Voor een eerste fontein is het een erg geslaagde poging. Ik weet nog wel van mijn eerste fonteinen. Ik had geen idee van een nozzle, gebruikte als sas KNO3 + Suiker + Al poeder met een lepel ongemalen door elkaar geroerd. Kortom dat was niet veel. Dit spuit tenminste nog omhoog. Heb je enig idee hoe hoog? Ik ben nu al benieuwd naar je pijlen, zeker omdat ik het op dit moment met filmpjes van anderen moet doen. Probeer btw even aan KNO3 te komen, dat heeft vele betere toepassingen in pyro dan NaNO3, en is zelfs in Nederland goed verkrijgbaar, als je eventjes zoekt.

Link to comment

Het is niet onze eerste fontijn, maar wel een fontijn die we bij wijze van kunnen reproduceren. Omdat we nu een ballmill hebben, hoeven we niet alles met een vijzel te malen, zodat we nu ook weten dat de partikelgrootte klein genoeg is.
Vanavond gaan we bezig met vuurpijlmotoren en misschien wel een vuurpijl op zich, afhankelijk van de tests.
Zou het nodig zijn hiervoor een nieuwe topic te starten? Vuurpijlen horen hier niet thuis, maar om nou voor iedere lullige test(je) een nieuw topic te starten zou ook rottig zijn voor diegenen die leukere dingen hebben.
Ik zal Tyneman wel even vragen.

Link to comment
Voor een eerste fontein is het een erg geslaagde poging. Ik weet nog wel van mijn eerste fonteinen. Ik had geen idee van een nozzle, gebruikte als sas KNO3 + Suiker + Al poeder met een lepel ongemalen door elkaar geroerd. Kortom dat was niet veel. Dit spuit tenminste nog omhoog. Heb je enig idee hoe hoog? Ik ben nu al benieuwd naar je pijlen, zeker omdat ik het op dit moment met filmpjes van anderen moet doen. Probeer btw even aan KNO3 te komen, dat heeft vele betere toepassingen in pyro dan NaNO3, en is zelfs in Nederland goed verkrijgbaar, als je eventjes zoekt.



@ Superman21,

De fontijnen spoten zo rond de 2/2.50 m hoog het allminium (al) kwam ongv 1.50 m hoog en wat er boven uitspoot waren houstkool vonken.We zijn beetje bij beetje op zoek naar betere chems,wanneer we wat zullen vinden dan zullen we ook meteen investeren.

De vuurpijlen gaan we vanavond mee bezig,en daar zul je hopelijk snel iets van zien,waarschijnlijk worden ze zonder payload gemaakt,of heel misschien dat we de compo van de fontijnen gebruiken.

Mvg J&J Edited by j&j
Link to comment

Het is aluminium dat uit de panelenbouw komt, uit platen die geschuurd zijn om het lijm beter te laten hechten. Dit aluminium heeft een hele poos in de ballmill gezeten, 5 uur denk ik. Toen ik de cilinder losdeed was het helemaal zwart geworden en het rook naar ammonia. Toch hebben we dit aluminium (of wat het geworden is:D) gebruikt.
Het was in ieder geval wel behoorlijk fijn, met hier en daar iets grotere vlokjes.

Ik heb nog geen reactie van Tyneman of ik de tests mag posten in een nieuw topic, dus ik waag het er maar op.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...