Jump to content
PyroForum.nl

Red Gum


Ignes

Recommended Posts

In vele, op organische brandstof gebaseerde, composities komt de stof Red Gum voor. M'n pogingen om erachter te komen wat Red Gum nu precies is, of waar het voor gebruikt wordt, falen steeds jammerlijk. Met de zoekfunctie en google ben ik niet veel wijzergeworden. Ook Nederlandse termen als 'rode gom' geven geen gewenst resultaat. Dus mijn vraag is, wie weet wat nou toch dat mysterieuse Red Gum is? Arabische gom is geel, dus ik neem aan dat dit niet dezelfde stof is...

Link to comment

Gewoon goed zoeken! In de VS en Engeland worden er ook wel eens andere namen aan gegeven dan alleen maar "Red Gum" als je goed zoekt, kom je zeker een voordelige én goede bron tegen. Op chemixtry staan er in bepaalde topics nog wat benamingen en hints die je kunnen leiden tot Rode gom-bronnen.

Link to comment

Ik wil niet lullig doen, Knallerdeknal, maar je reactie is geen antwoord op de gestelde vraag. Ignes wil weten wat Red Gom precies is en vraagt niet naar bronnen en dergelijke, bovendien geeft hij aan al uitgebreid gezocht te hebben...


Om op de hoofdvraag te 'antwoorden'; Het enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat red gum van de ''Marri'' boom afkomstig is en vergelijkbaar met gom moet zijn zoals deze in kauwgom gebruikt wordt. De Aboriginals gebruikten het overigens om wonden te dichten of infectie tegen te gaan en men het ook om huiden te looien. Dit alles kan íets over de functie in composities zeggen, maar wat precies durf ik niet te gokken.

Kortom, ik weet het ook niet. Wél heb ik een andere naam voor red gum voor je: Kino en kan ik bevestigen dat het inderdaad niet hetzelfde is als Arabische Gom.

Link to comment

Pjee, ergens heb je wel gelijk en ergens ook weer niet. Ik legde inderdaad iets te veel de nadruk op de bronnen maar wat ik wilde zeggen is dat om informatie in te winnen (al dan niet bij bronnen), moet je soms ook andere benamingen gebruiken. Op chemixtry staan er ergens in een bepaald topic enkele namen die wel eens vaker gebruikt worden voor "Red Gum". (ik weet alleen niet vanbuiten waar).

Link to comment

Bedankt voor de info Pjee.

... Dit alles kan íets over de functie in composities zeggen, maar wat precies durf ik niet te gokken.

De functie van Red Gum in compositities is bij mijn weten bindmiddel en/of brandstof.

Knallerdeknal, je reactie vind ik niet echt constructief. Je geeft aan dát er een andere naam voor bestaat, maar in de 2 posts die je plaatst geef je die naam niet. Op chemixtry had ik inderdaad niet gekeken. Volgens dit topic aldaar gaat het hier door het leven als rode acroïdehars, wat vervangbaar schijnt te zijn door schellak.
Link to comment

Ja dat klopt voor zover ik weet. Het schijnt een of ander organisch zuur te zijn uit een of andere soort hars, en het wordt onder andere gebruikt voor het ruw maken van strijkstokken voor violen, cello's en contrabassen. Commercieel is het te krijgen als roodachtig blok, poeder of granulaat. Het bevat dan ongeveer 80% acroïde, en is redelijk oplosbaar in ethanol. Er is inderdaad niet bijzonder veel over te vinden. (Cryptische hint: kijk bij een zekere winkel, waar ze metalen draadjes, op houten constructies die geluid maken, verkopen. Er zit zo'n winkel in de regio van een groot wit stalen gebouw waar gele wormen doorheen kruipen :P )

@Hieronder: Hieruit blijkt dus dat gitaristen geen verstand van strijkinstrumenten hebben... Vioolhars zou dus wel moeten werken, en contrabashars bevat dan waarschijnlijk andere plakkerige ingrediënten. Acroïde als zuivere stof is in ieder geval niet plakkerig, tenzij er ethanol bij zit.

Link to comment

Ik ben juist 7 jaar contrabassist geweest en het verschil tussen cello en viool hars ten opzichte van contrabas hars is zeer verschillend. De hars van cello en viool is ongeveer hetzelfde en is bedoel om stoffig te worden op de strijkstok terwijl de hars voor contrabas bedoeld is om het zeer ruw en plakkerig te maken. Als je ervoor kijkt zou ik opteren voor de eerste twee. Ik heb ooit eens tests gedaan met contrabas hars en dit geeft veel zwarte rook en grote stank af. Nadat ik deze stof vermalen had heb ik maanden lang een plakkerige vijzel gehad totdat ik er eens een dag aan gewerkt heb om hem schoon te krijgen!

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...