Jump to content
PyroForum.nl

Spoulettes


miech

Recommended Posts

Afhankelijk van de kwaliteit en 'samengeperstheid' van je meal brandt een centimeter zuiver meal ongeveer een seconde. Uiteraard moet je dit gewoon testen, want er zijn teveel variabelen om daar een precies antwoord op te geven. Ik denk ook niet dat het een erg mooi resultaat geeft, omdat een dergelijke delay altijd nog een zekere hoeveelheid lift zal geven.

Een methode die ik bij een vrij grote commerciële vuurpijl tegenkwam was het gebruik van een spolette (buisje met aangeramde mp dus). De voordelen hiervan zijn dat je de payload apart kunt maken van de pijl, en deze er later als het ware inzetten. De timing kan je (als hobbyist) perfectioneren tot op ongeveer 0,2 seconde als je zeer consistent werk levert, mocht je dit sowieso nodig hebben. Ook zorgt een spolette voor een veel kleinere opening dan wanneer je een mp/bentoniet delay gebruikt. Je moet wel een eindstop bovenin rammen, en daar een vrij groot gat in boren om deze techniek te gebruiken, maar ik ben er wel erg over te spreken.

Voordat iemand ernaar vraagt: Ja, ik ben fan van spolettes, maar nog net niet in de zin dat ik ze aanbid :P

Edit: Misschien is een tut over spolettes een goed idee? Die krengen hebben echt veel toepassingen en zijn erg makkelijk aan je wensen aan te passen.

Link to comment

Ik had inderdaad al eerder van spolettes gehoord. Maar worden die niet vooral in shells gebruikt (waarschijnlijk dus omdat je er zo goed mee kan vertragen op 0,2 seconden na) voor in vuurpijlen
lijkt het me een iets wat vervelen als je het soort pijlen maakt die ik ook maak, dat wil zeggen
pijlen met de report gewoon indezelfde buis.
Dus geen echte grote payload voor op je pijl.

Dit is nu de tweede post van jou die ik tegen kom en er niet uit ziet qua spelling en duidelijkheid. Nog zo'n post en je hebt je tweede warning aan je broek hangen! (Richard)

Link to comment

Oke bedankt maar ik ga het inderdaad gewoon zelf testen.
Ik wil het gaan gebruiken in een shell maar dan neem ik (afhankelijk hoe lang de vertraging is) een mengsel van Mp en bentoniet. Als één centimeter alleen Mp ongeveer een seconde brand heb ik dus al ≈ 2.5 cm nodig. Het word dan trouws geen shell meer maar een crossette, right?

-B.

Link to comment
Guest Richard

Ik heb dit deel van de post's uit een ander topic 'bp report rockets tutorial!' gehaald.

Correcte spelling is: 'Spoulette'.

Het maken van een tutorial is niet nodig. Een spoulette is een simpel, maar zeer betrouwbaar type vertraging. Het is afkomstig uit Italie. Ze worden veel gebruikt voor de timing van cilinder shell's en show's.

Een spoulette bestaat uit een zeer sterk pijpje (voornamelijk karton) waarin een sas is aangeramd. Doorgaans is dat Mealpowder. Het is echter ook mogelijk er een fluitsas in te persen, ik heb dit eens getest en dat geeft een zeer leuk effect.

Shell's:
Een spoulette kan als vertraging dienen voor een cilinder shell. De spoulette wordt in 1 van de twee einddeksels van je shell gezet. Het juiste aantal centimeter sas zal zorgen voor het juiste aantal seconden vertraging. Het benodigde aantal gram sas is afhankelijk van een aantal factoren, namelijk: brandsnelheid sas, binnendiameter kokertje en aantal centimeter sas.

Als je altijd gebruik maakt van dezelfde kokertjes (binnendiameter) dan kun je rekenen in het aantal gram sas. Gebruik je constant andere kokertjes dan zul je moeten rekenen in centimeters sas.

Show's
Spoulettes worden vrij veel gebruik voor grote shows. Ze bevinden zich tussen twee stukken schietlont. Hierdoor gaat niet alles achter elkaar af.

Het sas wordt halverwege het kokertje geramd en aan weerskanten wordt er schietlont ingedaan. Dit wordt goed vastgezet en klaar is kees.

Het timen van je spoulettes:
Maal een paar honderd gram mealpowder en mix dit goed door elkaar mits je die paar honderd gram in meerdere keren moeten malen vanwege de capaciteit van je kogelmolen. Een uur of 8 malen is voldoende. Het moet een fijn en snelbrandend sas zijn. Zorg dat de mealpowder goed luchtdicht wordt afgesloten en laat de verpakking nooit lang open staan. Doe je dat wel dan wordt je sas steeds natter/droger en krijg je verschillende vertragingen.

Nu je je sas klaar hebt, weeg je daarvan ongeveer 3 gram af. Ik ga uit van een kokertje met een binnendiameter van 9mm (veel gebruikte maat). Ram het sas er in twee keer in. Ram het sas hard en met veel slagen in je kokertje. Plak er vervolgens een lontje overheen en steek hem aan. Als je ziet dat de spoulette gaat branden, start je de stopwatch. Komt er een steekvlam uit de andere kant van het kokertje, dan stop je de stopwatch.

Het aantal gram dat je erin hebt geramd deel je door het aantal seconden dat je geklokt hebt. Vervolgens vermenigvuldig je deze uitkomst met het aantal seconden vertraging dat je daadwerkelijk nodig hebt.

Voorbeeld:
ID koker: 9mm
Sas: 3 gram
Geklokte tijd: 3,5 seconde
Benodigde vertraging: 2,5 seconde

3 : 3,5 = 0,8571
= 2,5 x 0,8571
= 2,14 gram
Voor een vertraging van 2,5 seconde heb je dus 2,14 gram meal powder nodig. Je hoeft niet elke keer een proefpijpje te maken. De waarde 0,8571 gram/seconde zet je samen met de binnendiameter van de kokertjes die je gebruikt op de verpakking van je meal powder.

Tip: Het starten en stoppen van een stopwatch zal nooit exact zijn. Ram je testkokertje daarom zo ver mogelijk vol, maar je moet wel even hard kunnen blijven rammen als in het begin. Weeg het aantal gram mealpowder dat erin is gegaan en time deze vervolgens. Doe dit 2 of 3 keer en maak een gemiddelde van de tijden. Note: Je zult het sas er nu in drie of meer keer erin moeten rammen, schrijf dit aantal op en zorg dat dit het zelfde is voor de andere kokertjes

Het aanvuren van een spoulette gaat als volgd: Kras de spoulette iets op met een schaar of ander scherp voorwerp zodat de kruitlaag gemakkelijker wordt aangestoken. Laat de schietlont vervolgens over de kruitlaag heen lopen. Zorg ervoor dat er een goed contact is tussen de aangeramde sas en het schietlont.

Het gebruik van spoulettes is ook mogelijk voor een spherical shell's, maar dit past daar niet bij (mijn mening). Daarvoor wordt doorgaans timefuse gebruikt.

Link to comment

Hmm das een nette uitleg Richard, ik werk tot nu toe nog altijd met 2mm Visco, (0.8cm/s) maar deze spoulettes klinken ook wel leuk. Zal ik eens mee gaan spelen.

Ik heb ze nog nooit gebruikt omdat visco ook altijd prima werkt bij mij. De ene kant is geprimet, en de andere kant komt uit in een centraal buisje pulver/flash, (voor grotere shells) of gewoon direct in de breaklading.
Mijn visco rol ik altijd strak in een stuk papier, zodat het sterker en afgeschermd is. En zodat ik het in de shell vast kan lijmen.

Link to comment

Het aantal seconden delay hangt wel veel af hoehard je het hebt aangeperst/aangeramt,
Met de hand aanrammen zullen de delay's bijna nooit even lang duren, met een pers is het al wat constanter.

Zelf gebruik ik ook deze manier van delay, erg handig naar mijn mening :P

Groeten, Tom

Link to comment

Ok bedankt Richard.
Ik ga vanmiddag maar eens mijn meal testen in een 9 mm buisje (Omdat ik daar veel van heb), maar ik film het met een camera zodat ik op mijn pc de exacte brandtijd kan bepalen.

Maar je zecht dat spoulette gebruikt kunnen worden in cilinder shells maar toch ook gewoon in ronde shells?

-B.

Link to comment
Guest Richard
Het aantal seconden delay hangt wel veel af hoehard je het hebt aangeperst/aangeramt,
Met de hand aanrammen zullen de delay's bijna nooit even lang duren, met een pers is het al wat constanter.
Mits jij gebruik maakt van een drukmeter dan zul je ze gelijk krijgen. Persen is overigens niet te vergelijken met rammen. Ook al pers ik met 20 ton, dan is het rammen van rakketen en fonteinen veel beter. Als je ramt laat je het geheel schrikken. Daardoor past het beter en vaster in elkaar.

Wat je kunt doen is het aantal slagen tellen, maar geloof me als jij gewoon ramt totdat er niks meer gebeurt. Zal het verschil in timing nihil zijn.

To mister -.B.- :
Het gebruik van spoulettes is ook mogelijk voor spherical shell's, maar dit past daar niet bij (mijn mening). Daarvoor wordt doorgaans timefuse gebruikt.
Link to comment

Ik heb zojuist een spoulette getest, 1 cm meal in een buisje van 9 mm ID. Ik klokte het op 1.26 seconden dus ik denk dat ik uit kan gaan van een seconde per centimeter omdat mijn reactietijd er ook nog afmoet.

Ik ga het gebruiken in een shell en neem dan 2.5 cm meal dan kan ik het nog wat exacter meten maar ik verwacht dat ik dan wel een redelijke delay krijg, misschien zit ik er een halve seconden naast maar dat maakt dan niet echt uit.

-B.

Link to comment

Heb je ook gewogen hoeveel meal het was? Dat is namelijk net iets interessanter dan de dikte van de laag. Ik verwacht morgen een nieuwe camera binnen te krijgen, dan zal ik ook een tutorial maken over spolettes, met onder andere dingen als nosings, matchings en speciale spolettes (fluitende, spoortrekkende en voortstuwende spolettes en dergelijken)

Correcte spelling is: 'Spoulette'.
Daar denken de heren Fulcanelli en Shimizu anders over. Zij noemen het in hun boeken een spolette. Maar als jij het graag fout schrijft,,,
Link to comment
Guest Richard
Daar denken de heren Fulcanelli en Shimizu anders over. Zij noemen het in hun boeken een spolette. Maar als jij het graag fout schrijft,,,


Vreemd, de maltesers schrijven het in het Engels zo (ik ben er afgelopen Mei geweest om mee te helpen met het opbouwen van de internationale vuurwerkshow, vandaar). Daarnaast schrijven Wolter Pyro tools en andere sites het net zo.

Zo lang iedereen de werking er maar van weet is het wel goed.
Link to comment

Nog een tip voor de mensen met een camera:
Film het afsteken van een spo(u)lette, zonder het te timen, en open dat filmpje in Moviemaker. Daar kun je de exacte tijd van een bepaald frame zien, en kun je dus ongeveer op 1/20 sec nauwkeurig de brandtijd berekenen. (Eindtijd - Begintijd = Brandtijd)

Op deze manier heb ik al twee keer de brandsnelheid van bepaald lont gemeten. Érg betrouwbaar.

Hier een voorbeeldfilmpje van deze methode:
viscobrandsnelheid.wmv

Link to comment
  • 2 months later...

Even een vraag voor de shell bouwers onder ons... (vraag me af hoeveel members er +2" shells maken...)
Ik vond op internet een plaatje van een spoulette en het viel me nu pas op dat ze blackmatch gebruiken om het centrum te bereiken.



Ik stopte meestal het overige stuk van het buisje vol met ricehulls maar ik heb nu al een aantal keer een shell blind geschoten. Ik vraag me nu dus af of dit hier door komt, of doordat de spoulette gewoon niet ontbrand.

Nu de vraag: Is het nodig om op deze manier blackmatch te gebruiken? Het beste antwoord kan ik natuurlijk krijgen door het uit te testen, alleen zou ik daar dus weer een shell voor moeten maken, en er zijn vele andere factoren die de reden kunnen zijn dus kan ik hier niet echt een conclusie uit trekken.

-B.

Link to comment
Guest Richard

De grootste shell's die ik tot dus ver geschoten heb zijn 5" cilinder en 6" spherical. Alle cilinder shell's maak ik sowieso met spoulettes. Kijk eens naar mijn eerste of tweede post in het topic "Spherical shell's". Daar vertel ik over het probleem dat je omschrijft.

Zoals het op de foto staat die je laat zien, zo moet het.

Als je spoulette het doet, zie je je shell altijd omhoog gaan. Er komt een soort houtskool spoortje achter aan. Kan niet missen, hij doet het of hij doet het niet.

Doet je spoulette het niet, dan kan het aan de volgende dingen liggen.
1. Sas is niet brandgevoelig genoeg (niet fijn genoeg);
2. Oppervlakte van spoulette maakt geen goed contact met het lont of moet opgeruwd worden;
3. Topfused of botomfused? Als je hem topfused maakt, krijgt de spoulette meer kans om aan te gaan.

Link to comment

De spolette in het plaatje is 'nosed' zoals dat heet. Die 'fire cavity' is niet per se nodig, en ik vind het alleen maar lastig met rammen. Als je de spolette exact zoals in het plaatje daar maakt, zal je shell vrijwel zeker aangaan als de spolette vlam vat.

Wat nog wel een aanrader is, is het gebruik van iets dikker draad (3 mm katoen) voor het afbinden van de nosing. Dit geeft een grotere kans dat de vlam de burst charge bereikt als je de nosing te strak afbindt. Een tweede tip is het prikken van een klein gaatje in het kraft van de nosing. Hierdoor kunnen de hete gassen de spolette makkelijker verlaten, wat de kans op fataal drukverlies naar onderen verkleint.

Verder is de crossmatching over het naar buiten stekende gedeelte van de spolette vrijwel onmisbaar voor een feilloze ontsteking, en dus ten zeerste aan te raden. Wat ook kan is een zeer makkelijk ontsteekbare compositie aan het uiteinde lijmen met NC. Dat doe ik ook wel eens, maar geeft een vertraging van een halve seconde ten opzichte van conventionele manieren.

Nog een fotootje wat ik gepland had voor een tutorial, primed en nosed spolette:

Edited by miech
Link to comment

Ik heb dus al een aantal shells blind geschoten waarvan ik niet weet wat nou de oorzaak was, daarom heb ik een shell gemaakt waarvan ik bovenstaande methode niet toegepast heb. Alleen als de break wel ontstoken word kan ik nog niet echt een duidelijke conclusie trekken dat het hierdoor komt.

Ik pas natuurlijk deze methode nu wel altijd toe omdat het toch de kans op een burst vergroot...

-B.

Link to comment

Als je een 9 mm spolette gebruikt, kan dat gebeuren, maar als je een goede burst charge gebruikt zou het geen probleem moeten vormen. Mijn inziens zijn voor een 2" een paar stukjes 3 mm visco een betere optie, of anders een 5 of 7 mm spolette. Mocht je nog een tail willen, dan kun je er gemakkelijk een comet op plakken, dat is makkelijker dan hetzelfde effect uit een spolette halen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...