Jump to content
PyroForum.nl

KClO3 m.b.v. bleek


Recommended Posts

Een vriend van mij vertelde dat hij vroeger altijd zijn kaliumchloraat uit bleek middel haalde, dat leek mij zeer onwaarschijnlijk, maar nu ik op het internet zoek weet ik wel anders. Weet iemand het recpept van het maken van KClO3 met bleek en kaliumchloride?
GR. Tafel Poot

Link to comment
Guest meatyke

Je kan KClO3 maken door KClO3 te Elektrolyseren (ik weet niet hoe je het goed schrijft)
Met Lo-salt, Lo-salt bevat Kaliumchloride en Natriumchloride, als je dat met water (weet het niet zeker) oplost en dan Elektrolyseert, dan krijg je KClO3.
Dat met dat bleekwater, daar weet ik niet van.

Veel verstand heb ik niet van, dus leden die dat wel hebben, correct me if i'm wrong. :P

Greetz

Link to comment
Je kan KCLO3 maken door KCLO3 te Elektrolyseren (ik weet niet hoe je het goed schrijft)


Bedoel je niet het electrolyseren van KCl?
Maar afijn, dit gaat niet over electrolyses, daar hebben we een ander topic voor.

Het schijnt mogelijk te zijn door het uitkoken van een bleekmiddel-oplossing en de KClO3 neer te laten staan met een kaliumzout. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik denk dat het proces uitermate smerig zal zijn, niet alle bleekmiddelen zullen werken en de yields laag zullen zijn.

Wouter Visser heeft er nog een stukje over: http://www.wfvisser.dds.nl/EN/chlorate_EN.html#thermal
Link to comment

Bleek is gewoon natriumhypochloriet met natriumhydroxide om een basisch milieu te creëeren (tegen chloorvorming). Natriumhypochloriet is een tussenproduct in de elektrolyse van natriumchloride, en dat kun je dus gewoon elektrolyseren zoals je met natriumchloride zou doen. De tijd dat je dit moet doen is echter wel korter, omdat je al een stap verder bent.
Als je dan natriumchloraat hebt, kun je kaliumchloraat laten neerslaan door een oplossing van kaliumchloride toe te voegen. Het is echter niet rendabel om kaliumchloraat uit bleek te winnen, omdat natriumhypochloriet vele malen duurder is dan zowel kalium- als natriumchloride.

IMO had je dit ook kunnen weten als je de thread over chloraat door elektrolyse had gelezen.

@Meatyke:Kaliumchloraat maken met kaliumchloraat..?

Link to comment
Guest meatyke
@Meatyke:Kaliumchloraat maken met kaliumchloraat..?


Ja sorry, ik was effe in de war. Mijn excuses.
Ik bedoelde dus Kaliumchloraat maken door Kaliumchloride en Natriumchloride... :P

Greetz
Link to comment

Het hypochloor-ion is een tussenstap in de fase KCl-->KClO3. Kortom als je natriumhypochloriet electrolyseert kun je gewoon doorgaan naar natriumchloraat, zonder aanpassingen in de opstelling. Overigens de boel uitkoken zal niet gaan, ik heb het ook een keer een begin gemaakt in therorie welliswaar, maar het ontledingspunt ligt rond de 100 graden celcius.

2Cl- ==> Cl2 + 2e- (anodic reaction)
2H2O + 2e- ==> 2OH- + H2 (cathodic reaction)
2Cl- + 2H2O ==> Cl2 + H2 + 2OH- (overall ionic reaction)
2NaCl + 2H2O ==> Cl2 +2NaOH + H2 (overall reaction)
Cl2 + 2NaOH ==> NaOCl + NaCl + H2O (side reaction)
3NaOCl ==> NaClO3 + 2NaCl (side reaction)


Na wat kort zoekwerk heb ik dit kunnen vinden, en daarmee laten zien dat je redelijk gemakkelijk. Hierbij kunnen we zien dat natriumhypochloriet pas als allerlaatste wordt geoxideerd naar natriumchloraat.
Overigens kun je natuurlijk niet kaliumchloraat maken door alleen natriumhypochloriet te electrolyseren.

[edit]Excuus, ik zie net dat Miech net ook al heeft gezegd wat ik hierboven heb geschreven[/edit]
Link to comment
  • 2 years later...

Tuurlijk.

De zuiverheid speelt hier echt geen rol.
Maar aangezien je die vraag stelt kan ik me niet voorstellen dat je de kennis in huis hebt om Kaliumperchloraat te maken dmv electrolyse.
Dit dient niet geheel onderschat te worden.
Correct me if iam wrong

Edited by User1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...