Jump to content
PyroForum.nl

Koper(II)nitraat


maxy

Recommended Posts

Goeiemorgen iedereen,
Ik zat me gisteren wat te vervelen en had besloten eens wat chemisch te gaan doen.
En zo kwam ik op het idee om koper(II)nitraat te bereiden.
Ik heb hier nu 2 flessen van donkerblauwe Cu(NO3)2-oplossing staan.
Maar nu is de vraag: Wat ben ik hier mee?
Kan ik het gerbuiken in een compo om blauwe kleur te verkrijgen, kan het gebruikt worden om andere stoffen me te bereiden,...

Alvast bedankt voor julie antwoord op dit (relatief) vroege uur. :)

gr33ts, Max

Link to comment

Hmm, damp het in, en doe er wat testjes mee! Ik weet niet of het een heel sterke oxidator is, maar je kan kijken of je het aankrijgt met Suiker, of probeer er zwavel en houtskool bij te doen, verhoudingen moet je zelf even wat verzinnen..

Je kunt alle kanten op! Kei interessant. :)

Link to comment

De MSDS safetycard van coper(II) nitraat zegt volgende:

Not combustible, but substance is a strong oxidizer and its heat of reaction with reducing agents or combustibles may cause ignition. Increases flammability of any combustible substance in contact with it.

hmmmmm :) Dat kan wel eens interesant zijn.

Naar het schijnt kan er ook salpeterzuur mee bereidt worden.
2Cu(NO3)2 → 2CuO + 4NO2 + O2
3NO2 + H2O → 2 HNO3 + NO

Alleen ben ik niet echt zeker of dit echt rendabel is. Wat denken julie?

gr33ts, Max
Link to comment

Heren, helaas moet ik u de met de spreekwoordelijke nekharen in de neus van de zalmbergse boter drukken...

Kopernitraat wil niet, ik heb het geprobeerd, het wil ten eerste niet lekker droog worden, niet zoals ammoniumnitraat, wel anders maar toch niet fijn. En daarna wat simpele testjes gedaan en niets deed het, misschien heb ik iets fout gedaan maar ik heb dit 2 keer gedaan en zonder resultaat. Toch benieuwd.

Link to comment

Hoe heb je het bereid? Met kopercarbonaat in salpeterzuur, of koper in salpeterzuur of anders? In het geval van koper in salpeterzuur is het sowieso extreem lastig in te dampen, omdat je eerst water afdampt, en je HNO3 concentreert. Vervolgens wil je dat ook afdampen, waardoor het uiteindelijk te heet wordt en je kopernitraat oxideert en je zwart koperoxide krijgt... Je kunt wel je zuur neutraliseren met bijvoorbeeld ammonia, waarna je een ontzettend mooi diepblauw complex krijgt. Dit kunt je makkelijk afdampen en herkristalliseren tot hele mooie kristallen!

Link to comment

Ik heb het bereid dmv. electrolyse.
Een stuk koper in een ammoniumnitraat oplossing. Alleen ben ik dan niet helemaal zeker of de stof helemaal ammoniumnitraat-vrij is.
Weet iemand soms hoe ammoniumnitraat zout uit de oplossing te halen?

Gr33ts, Max

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...