Jump to content
PyroForum.nl

Nitro-hoofdpijn


Treelover

Recommended Posts

Iedereen die weleens NG of EGDN heeft gemaakt weet dat de gevoeligheid niet het enige probleem is bij deze explosieven, het ergste zijn de enorm irritante hoofdpijnen. :mellow:

SWIM heeft ooit ervaring gehad met nitro-hoofdpijn nadat hij een mespuntje NG (via HNO3/H2SO4) proefde (zoetig ja :rolleyes: ). De hoofdpijn begon ongeveer een half uur na de proeftest en werd gedurende 2 uur erger en zwakte na 3 uur af, om na 7 uur volledig verdwenen te zijn.

SWIM heeft geprobeerd de hoofdpijn dragelijker te maken door (veel ;) ) sterke koffie te drinken, dit verzachtte de pijn slechts voor een klein deel.

Het proeven van NG/EGDN is niet het enige dat gevaar op hoofdpijn opleverd, opname door de huid, of zelfs inademen van damp kan al voor een flinke hoofdpijn zorgen.
Voor de amateurchemicus is het oplopen van een nitro-hoofdpijn, vooral voor de eerste keer, bijna onvermijdelijk. Naarmate je vaker nitro-hoofdpijnen hebt gehad kun je hier echter immuun voor worden, dus de effecten zullen naarmate je ervaring met NG/EGDN afzwakken.

Heeft iemand een goede remedie om door die eerste paar NG/EGDN syntheses heen te komen zonder té veel pijn te lijden?

Link to comment

Die immuniteit waar je over spraakt verschijnt alleen bij langdurige blootstelling. Na 2 dagen constant werken met nitroglycerine treedde bij Amerikaanse soldaten pas immuniteit op. ALs je om de 2 maanden een keer NG of EGDN maakt zal dit volgens mij nooit voorkomen. Ik heb altijd hoofdpijn, als ik onnauwkeurig werk. Dus immuniteit, no way! ;)

Wat je er aan kan doen is IMO niet zo moeilijk; draag handschoenen, en laat dat proeven achterwege ;) Als ik blijf opletten tijdens de synthese heb ik nauwelijks hoofdpijn. Pijnstillers werken trouwens niet. Misschien zou je bloeddruk en of andervernauwende medicijnen moeten proberen, maar dat vind ik eigenlijk enger dan een dagje nitrokoppijn. :mellow:

Ook is PGDN (propyleen glycol di-nitraat) een optie. Dit is een stof vergelijkbaar aan EGDN, maar dan stukken minder gevoelig, en zonder nitrohoofdpijnen. Ik heb een leuke bron voor PG, dus als iemand interesse heeft. :rolleyes:

Klik

Link to comment

Ik heb ook aantal keer perongeluk NG binnengekregen en last gehad van de hoofdpijn. Maar vind je de vraag "Heeft iemand een goede remedie om door die eerste paar NG/EGDN syntheses heen te komen zonder té veel pijn te lijden? " niet een beetje omslachtig?

Alsof dat je telkens als je NG o.i.d. maakt heel veel last hebt van deze pijnen en iets wil hebben of doen zodat je er gewoon minder last van hebt. Mijn advies: werk gewoon nauwkeurig en proper! Ik heb talloze keren NG gemaakt zonder er ook maar iets last van te hebben. Zoals hierboven gezegd: doe handschoenen aan, mors niets, dek eventueel je mond af. Was je handen, armen en glaswerk etc. goed na de synthese en je loopt minimaal gevaar. Als je niet morst zal de opname door de huid niet sterk genoeg zijn om een degelijke hoofdpijn te veroorzaken, of toch niet één die ik niet kan verdragen. :mellow:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...