Jump to content
PyroForum.nl

Buskruit maken zonder ballmill


Cedy_NL

Recommended Posts

Ok mensen, ik ben aan een handboek gekomen via een vriend van mij, ook een Pyro.

In dit handboek staat op een vreemde wijze(maar veilig) hoe je BP kan maken.

ik zal een korte en vertaalde beschrijving geven. Als er geintresseerden zijn, pm me dan maar of email me.

benodigdheden voor ongeveer 900 gram BP:
-KNO3, in kristalvorm
3/4 liter
-houtskool, in poedervorm
1/2 liter
-zwavel, poedervorm
1/8 liter
-alcohol*, (whisky, schoonmaak alcohol, you name it)
2.5 liter
-water
3/4 liter
-brander oid.
-1 emmer en 1 pan
-metaal gaasje, of zeef
-roerstaaf, lepel, oid.
-stuk katoen, of iets anders om te filteren

*) wij gebruikten spiritus

1.
Doe de alcohol in de emmer.
2.
Doe de zwavel, houtskool en de kno3 in de pan, voeg 1/4 liter water toe, en blijf roeren tot je een lekker papje hebt en alles goed gemixt is.
3.
Doe de rest (1/2 liter) water erbij, en zet daarna de pan op het vuur. blijf roeren tot het begint te koken.
-zorg ervoor dat alles nat blijft, anders raad je zelf wel wat er kan gebeuren!!!!
4.
Haal de pan van het vuur, en giet deze in de emmer met de alcohol, en blijf goed in de emmer roeren tot alles er inzit en gemixt is. Je zult zien dat er nu meteen klonten zullen ontstaan!
5.
Laat dit ongeveer 5 a 10 minuten bezinken, loop weg en rook even een sigaret ofzo :angry: . Alles moet nu bezonken zijn.
6.
Giet het nu ergens in af door het stuk katoen of je andere filter manier. Als je dit gedaan hebt , heb je je BP in de doek zitten. Knijp dit allemaal GOED!!! uit. Totdat je er geen vocht meer uit krijgt. Het moet nu een bal zijn, die aanelkaar kleeft.
7.
Deze bal, kan je nu gaan klein maken door het over de zeef heen te wrijven. Als je wee klonten krijgt, herhaal stap 5 en 6.
8. Laat het poeder in de zon of bij verwarming drogen, t liefst binnen 1 uur.

Nu is je BP klaar om te gebruiken.

Zelf heb ik mijn 1e batch nog niet getest, aangezien het nog lag te drogen vandaag.
Ik zal mijn tests hier posten.

Ik heb hier ook plaatjes bij de handleiding, als is die wel in het Engels.

Grt Cedy_NL

Titel aangepast. T.

Link to comment

Mijn buskruit voor blackmatch ed maak ik op soortgelijke manier..
KNO3, S en C in de vijzel wat fijner maken. (Of ff halfuurtje in ballmill)
Dan water/spiritus erbij doen, lekker roeren, dextrine erbij, weer roeren, en het is prima spul voor match.

Je kan er ook wat minder water bij doen, dan laten drogen, en dat weer vermalen, is het redelijk goed voor vuurpijltjes.

Link to comment

Enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat de C niet gemilled was.

De S en Kno3 waren al in poeder/kristal vorm aanwezig.
Misschien iemand met duidelijke uitleg waarom mealpowder beter zou zijn dat mijn methode ?
(behalve dat het 2 uur en 3 man koste, per batch)

Link to comment

Je voegt toch bij al de ingrediënten water toe? KNO3 lost op in water, de rest niet. Daardoor zou je dus naar mijn idee te weinig kaliumnitraat krijgen in je BP (of hoe je het met deze methode ook noemt). Het water was ook nog eens warm, dus dan lost het al helemaal goed op.

Groeten, The Freak

Link to comment
Haal de pan van het vuur, en giet deze in de emmer met de alcohol, en blijf goed in de emmer roeren tot alles er inzit en gemixt is. Je zult zien dat er nu meteen klonten zullen ontstaan!

Door het met alcohol te mengen, koelt het af tot +- 60 graden. (B.P. van ethanol) En daarnaast lost KNO3 in ethanol veel slechter op dan in water.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...