Jump to content
PyroForum.nl

Opleiding Pyrotechnicus


Duvel

Recommended Posts

Onderstaand stuk tekst heb ik gekopieerd van http://www.freakpyromaniacs.com/forum/arch...x.php/t-79.html.
Zijn er mensen hier die het leuk lijken om dit beroep uit te oefenen?
Mij lijkt het wel leuk.. :)

Ik heb al enige tijd op vuurwerklook.com een stukje over de opleiding voor pyrotechnicus geschreven, dit wilt ik de members van FPM natuurlijk niet onthouden.:

Er is mij verteld dat in Nederland als gevolg van de nieuwe wetgeving betreffend vuurwerk en springstoffen alleen een Duitse opleiding wordt aanerkend, deze is strikt in het Duitse SprengG (Springstoffenwet Duitsland) geregeld, en bestaat uit twee hoofdzakelijke delen: Voor de opleiding heb je geen speciale vooropleiding zoals VWO nodig. Alles is goed.

1. Opdoen van de nodige praktijkervaring

Dit is alleen mogelijk door mee te werken bij opbouw en later misschien schieten van een pyroshow onder leiding van een geregistreerde pyrotechnicus. Voor elke show aan die je meewerkt krijg je in het beste geval een bewijs dat je hebt meegedaan. Deze heb je later nodig. In totaal heb je op dit moment nog 26 van deze bewijzen nodig, binnenkort wordt dit aantal waarschijnlijk omhooggeschroefd naar 50. Het probleem is alleen dat veel pyrotechnici deze bewijzen niet willen uitgeven omdat ze bang zijn voor concurrentie. Bovendien is het erg moeilijk om überhaupt een plaats als hulpkracht te vinden. Minimumleeftijd is hiervoor overigens 18 jaar. Dit werk is zeker wel leuk als je van pyro houd, maar vergis je niet er zit heel veel werk in iedere show....

2. Het examen

Heb je alle 26 [50] bewijzen binnen, mag je je aanmelden bij een 'Sprengschule' (school voor springmeesters), deze vind je in Duitsland volgens mij alleen in twee plaatsen: Dresden en Siegen. Je wordt alleen aangenomen als je minimaal 21 jaar oud bent en natuurlijk geen strafblad hebt. Heb je dit allemaal in orde begin je aan een eenweekse (?) cursus die bestaat uit praktijk en de nodige theorie over de chemie, de wet enz. Op het einde van deze week krijg je het examen, dat uit een klein praktijkdeel bestaat, maar vooral over theorie. Slaag je hierin, dan mag je een vergunning naar §20 of §27 SprenG aanvragen. § 20 als je commercieel wilt schieten, dus om winst te maken, hiervoor zul je dan ook nog een erg dure verzekering moeten afsluiten. § 27 kan je ook aanvragen, maar dan mag je met schieten van de shows officieel geen ene cent winst maken. Eigenlijk dus meer hobbymatig, maar dan wel er duur.

De echte praktijk als pyrotechnicus

Heb je al deze procedures afgerond, ben je gemachtigd ale het vuurwerk te kopen wat bestaat (duiste klassen 1,2,3,4 T1 T2 PM1 PM2 en De ZZS enz (dit zijn de lontesoorten met hun speciale groep)). Maar hier houdt het niet op, als je wilt schieten moet je alles ruim van te voren aanvragen, je verzekering moet in orde zijn, er moet een goed veile plaats met grote zekerheidsafstanden voorhanden zijn, je moet bunkers hebben (of huren) voor het vuurwerk, je hebt speciaal ADR gekeurde voertuigen nodig (voor gevarengoed) om het vuurwerk te mogen vervoeren, installaties om alles te schieten, mortieren (vergis je niet, zijn erg duur), vaak wil de gemeente je schietplaats nog controleren, en soms moet de brandweer aanwezig zijn en/of de omgeving van de schietplaats besprenkelen met water (dit is verleden jaar verzuimd door de brandweeer en we hebben de gevolgen gezien), vaak moet ook voor versperringen/afzettingen door de politie gezorgd worden, de show moet tot in het kleinste detail gepland worden, de show moet electrisch (meestal) verkabeld worden, alles moet doorgelont worden, als het nat is moet alles nog van folie verzien worden, van alufolie sowieso tegen de vonken, na de show moet alles weer netjes opgeruimd worden, dus alle mortierrekken enzovoort, daarna moet het hele afschietafgezocht worden naar stukken vuurwerk dit niet zijn afgegaan, zoals blackshells ed, ik heb zelfs een keer van een professional gehoord dat hij ieder niet afgegaan rotje van een afgestoken celebration cracker moest opzoeken en vernietigen.
Dit lijstje heb ik zo even uit me hoofd gemaakt, ik zal zeker nog wel een aantal dingen vergeten zijn. Dit is om te laten zien hoeveel werk er in een showtje zit. Het is allemaal niet zo mooi als het op de eerste blik lijkt. Ik weet, het is voor velen een droomberoep, maar het is zeker niet makkelijk om zich überhaupt met een eigen vuurwerk bedrijf te vestigen of bij iemand anders te beginnen, de markt is overvuld en de navraag daalt.

Maar waar het werkelijk om gaat is natuurlijk als al het vuurwerk de lucht ingaat en daar hebben velen al het werk voor over en dat kan ik heel goed begrijpen. Het bezig zijn met vuurwerk blijft geweldig, en ik kan iedereen maar bewonderen die het aandurft om pyrotechnicus te worden, zeker in deze tijd, waar steeds minder vuurwerken worden geschoten.

Ik zou een foutje kunnen hebben gemaakt in de paragraphen, om het 100 % zeker te weten zou je het ff moeten checken...

Cursus in Duitsland ( Commentaar Mafiababe)

Toch even een aanvulling voor degene die denken dat de cursus in duitsland meevalt.

Die valt mee als je ontzettend goed duits kent :P de gehele cursus wordt namelijk in het duits gegeven. De cursus duurt 4 dagen en op de vijfde dag krijg je een schriftelijk en mondeling examen. Als je deze behaald heb je befuhringssein (of hoe je dat ook schrijft) dit is het bewijs dat je daadwerkelijk bevoegd bent tot het afschieten van vuurwerk. Als je die papieren hebt moet je deze in nederland ook nog omzetten. Hiervoor volg je ook een cursus!!! Daarnaast moet je elk jaar een vakbijeenkomst bijwonen anders vervalt je nederlandse certificaat. Het duitse certificaat wordt om de vijf jaar opnieuw getoetst.
Voor het vervoeren van Vuurwerk heb je adr nodig en moet je wagen ook gekeurd zijn voor het vervoeren daarvan. daar krijg je ook een certificaat voor. adr is vijf jaar geldig en het certificaat voor je wagen/aanhanger is 1 jaar geldig. Daarnaast moet je een bepaald aantal vuurwerken per jaar doen om je certificaat te behouden. Dit moet je kunnen aantonen.

Van de cursus waarvan ik een paar mensen ken in duitsland zijn er 4 toen niet geslaagd van de 10. Als je ook kijkt hoeveel mensen er in nederland ook daadwerkelijk mogen afschieten op de lijst weet je dat het allemaal best pittig is. Een hoop weten over vuurwerk houdt namelijk niet in dat je ook vuurwerk kan schieten. Dit staat misschien een beetje raar maar de meeste zullen hem hopelijk wel snappen.
Wil je echt heel graag bij een prof vuurwerkbedrijf werken bedenk dat wel dat het bijna onmogelijk is om je brood er mee te verdienen, de meeste zullen het meer als hobby doen. Het makkelijkst is gewoon bij zo'n bedrijf aankloppen en vragen of je daar "stage" als het ware mag lopen. Mag het niet probeer je een ander. Wie weet is er een die ja zegt. Sommige mensen halen nooit hun certificaat maar gaan wel altijd mee :D en helpen mee opbouwen en kijken daarna na het resultaat vanaf een mooie plek. Want bedenk wel dat ookal heb je al je certificaten en heb je een hoop gedaan zoveel vuurwerken zijn er ook weer niet in nederland dus meestal kun je toch niet schieten. daarnaast wordt ook veel electronisch gedaan waardoor je er ook niet echt tussen staat.

Zo'n opleiding is niet goedkoop en veel kosten komen elk jaar terug. In nederland moet je namelijk elk jaar voor 150 euro je certificaat verlengen. Daarnaast kosten de vakbijeenkomsten ook vaak iets in die prijs en die heb je nodig om je certificaat te behouden. Het opbouwen kun je ook zonder certificaat alleen voor het afschieten is zo'n ding nodig.

Ik wens iedereen die het wilt toe dat ze de kans krijgen, want een ding staat voor mij voorop het is een van je mooiste kansen van je leven en voor sommige kan het zelfs broodwinning worden met veel oefenen en veel shows te doen in het buitenland


Op deze website's staat meer informatie over de cursussen in Nederland .

http://www.kiwa.nl/vuurwerkbedrijven

http://www.ptgroep.nl/grootvuurwerk
Link to comment

Ik ga liever een bredere opleiding doen, technische scheikunde denk ik aan.
En als ik de wat diepere scheikunde toch iets te abstract of niet interessant genoeg vind (wat ik niet verwacht, mja, er zit toch een verschil tussen universitair en middelbare school) dan ga ik iets met programeren doen (ik programeer nu al bij een bedrijfje, maar ik wil het niet gaan studeren omdat je het jezelf makkelijk kunt leren).

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...