Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

Als je capaciteit wilt verhogen zet je de condesatoren parallel (maakt inderdaad groter plaatoppervlak).

Als je drie condensatoren (van gelijke waarde) in serie zet wordt de spanning over de condensatoren in drieen verdeeld. Net als je drie lampen in serie zet, er 12 Volt opzet zal er over elke lamp (van gelijke waarde) 4 Volt komen te staan. Ze gaan dan ook zwakker branden.

Dus als ik drie condensatoren die geschikt zijn voor 450V in serie zet kan ik 1350V over die drie condensatoren zetten daar er dan over elke condensator een spanning komt te staan van 450 Volt :)

Hoogspanning is veel gunstiger als je grote vermogens aan energie over langere afstanden wilt verplaatsen.
Dat is dan ook de reden dat er hoogspanningmasten en hoogspanningstrafo's gebruikt worden door het energie bedrijf. Je hebt ook veel minder dikke bekabeling nodig. Het is namenlijk de stroomsterkte die bepaald hoe dik de kabels moeten zijn. En nu wil meneer Nuen niet 600mm2 kabels in masten gaan hangen.
Anders komt Pietje deze er tussenuit knippen om vervolgens in te leveren bij de metaalboer :D

Waarom ik veel capaciteit wil....ik experimenteer met meer dingen dan pyro alleen.
Met veel grote condensatoren kan je enorme hoeveelheid energie in korte tijd laten vrijkomen.

http://www.youtube.com/watch?v=aWf-V2-kr9Q
http://www.youtube.com/watch?v=2M3rzx6jtnk

Een ander iets wat ik nog wil gaan bouwen is een teslacoil. Dat is pas wat je noemt hoogspanning :)

En ja, ik weet dat hoogspanning gevaarlijk is. Maar het werken met spanning en stroom is al lange tijd mijn dagelijk werk :P

Link to comment
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mijn excuses, over het laden in serie heb je inderdaad gelijk. Ik zat even de verkeerde kant op te denken. Wat wél zo is is dat twee 250µF condensatoren in serie één 125µF condensator opleveren. Want: 1/250 + 1/250 = 1/125.

Dat over hoogspaning weet ik. :) Ze hebben niet voor niets de stroom gekwadrateerd in de formule. :)

Link to comment

Miech had laatst een vrij schokkende ervaring in de legerdump. Men verkoopt daar een apparaat wat ook wel veldtelefoon genoemd wordt, en daarin zit een apparaatje om de bel aan de andere kant van de lijn te laten rinkelen. Als je hier aan draait komt er maar liefst 50 V effectieve wisselspanning uit! Daarnaast leveren dit soort generatortjes ook nog wel het nodige vermogen, dus Miech ziet een kans als hij weer geld heeft. Als je nu via een transformatortje en diodebrug een paar condensatoren oplaadt, kom je dicht in de buurt van de ideale batterijloze overal werkende detbox, en je krijgt een paar prachtige aansluitklemmen cadeau bij die telefoon.

Het geheel moet kunnen passen in een doosje van grofweg 8 x 8 x 15 cm, inclusief condensatoren en schakelaars, dus lekker compact.

Link to comment

Voor mij hoeft het niet persee klein te worden.
Bij het ontsteken van explosieven maakte me die halve seconde vertraging niet zoveel uit.

Maar ik wil 31Dec 2008 verschillende dingen ontsteken die behoorlijk synchroom moeten gaan lopen.
Dat is de reden waarom een goede oplossing zoek waarbij ik ineens veel energie kan verzenden naar de ontstekingen (meervoud dus)

mmmm, veldtelefoons...die weet ik michien ook wel te vinden.
Nou kan je tegenwoordig ook batterijloze led-lampen kopen waar dan ook een dynamo inzit.
Deze zijn goedkoop te vinden en moest er dan maar eens eentje uitelkaar gaan halen.
Maar dit zal niet veel vermogen leveren (huidige LED's zijn zeer energie zuinig)

Link to comment

Voor de mensen die hun vuurwerk in belgie kopen. In Baarle Nassau om precies te zijn, is er ene Harry Loots. Hij is een vuurwerk verkoper, een hele aardige gozer. Ik kom er al jaren om mijn nieuwjaars showtje te kopen :)
Maargoed, hij verkoopt dus echt "semi" professionele elektronische ontstekingen;


Elektronische ontstekers
Elektronische ontsteker van uitstekende kwaliteit met maar liefst 30 uitgangen voor je eigen profesionele vuurwerkshow in elkaar te steken.

Prijs: €180; bij aankoop van €250 vuurwerk slechts €150

elektronische ontsteking met twee meter draad : €0.75

50 meter draad : €5

Ik heb het geld er niet voor over, omdat het met zo'n apparaat voor mij geen vuurwerk afsteken meer is.

Link to comment
Onstekingkastjes maken is leuker dan kopen


Tja als jij dat leuker vind, prima. Maar ik steek dan toch liever die tijd van het maken van de schakelaar in het maken van mijn shells of ander vuurwerk.
En ik dacht mischien zijn er wel mensen die behoeften hebben aan zo'n schakelaar, dus zette ik het maar in dit topic. Edited by Pyrofanatic
Link to comment

Sorry Pyrofanatic, was me er echt totaal niet van bewust dat ik bod zou hebben gereageerd. :)
Was in iedergeval zeker niet mijn intensie !

Ik weet ook zeker dat Harry een stuk goedkoper zal zijn dan de site/link die ik plaatste mochten ze hem al zonder vergunning willen verkopen.

Ikzelf ben gek op experimenteren en doe dan ook mijn hele leven niets anders.
Heb altijd al dingen zelf willen maken en was dan ook al vroeg met electronica en chemie bezig.
Ben altiijd kritisch geweest maar dan ook voornamenlijk naar mezelf.

Pyrofanatic, natuurlijk bedankt voor de info !
Maar als ik iedereen steeds ga bedanken voor bruikbare informatie kan ik de site wel vol plakken !
En, met z'n allen vormen we een enorme kennisbank.

Link to comment

Als ik nu ergens een aantal condensatoren zou kunnen komen zou het maken van een EBW echt niet zo moeilijk moeten zijn.
Stel je voor:

2 Lood accu's (12v) samen dus 24 volt. (+/- 250Ah)
Neon transformer. Van 24 volt tot bijv. 1.5KV of meer blabla.
Een kudde condensatoren van 1.5kv of meer.
Een stukje koper/aluminium bedraad met een setje HV bestendige kabel.

= EBW

Opzich is dit helemaal geen onrealistisch plan + makkelijk te realiseren.
Het grote nadeel waar ik dus tegenaanloop is dat HV condensatoren STERVES duur zijn.

grtz user1

Edited by User1
Link to comment
Het grote nadeel waar ik dus tegenaanloop is dat HV condensatoren STERVES duur zijn.
Haal bij de milieustraat een paar oude televisies, monitoren, buizenradio's, zendapparatuur of stroboscopen en je kunt er zo een handvol per stuk uithalen. Meestal zit je dan in het gebied van 1,5 tot 4kV, maar ik heb ook wel eens een exemplaar van 30kV uit een televisie gehaald. Let er wel op dat je ze ontlaadt voordat je ze eruit haalt, want anders kun je je vinger een week niet meer bewegen van de kramp.

Verder hangt de prijs vooral af van de capaciteit die je wilt hebben, en vaak is een grote rij plaatcondensatoren goedkoper dan een paar grotere. Anders kun je altijd nog een Marx-generator bouwen, met zenerdioden of neonlampjes (een aantal in serie) op de plaats van de vonkbruggen (tegen overmatige aantasting van je apparaat door ozon en NOx). Dan kun je met 10 condensatoren voor onder de 30 euro spanningen van over de 50kV halen, mits je beginspanning hoog genoeg is.
Link to comment

Ja klopt daar zit wel wat in.
Wat wel vervelend is is dat die dingen eigenlijk nauwelijks capaciteit hebben.
Men zal er echt een berg aan elkaar moeten hangen.
En daarbij wil ik echt niet over de 2 Kv heen, liever een beetje minder en dan de sterkte maar gewoon omhoog.
De reden daarvoor is dat ik geen zin heb om me hele box vol te gieten met epoxy :).

Owja en even voor de wijsneuzen ik praat niet over elco's.

Link to comment

he ik ben nu bezig met een ontsteking via een telefoon
ik heb een ouwe mobiele telefoon die makelijk open te krijgen is
en dan soldeer ik op de printplaat van de mobiel
2 draadjes op de punten waarmee het motertje van het trilen bekrachtigt word
daarvan krijg je dat ongeveer 2 volt en dat naar een relais
als je dan 2 losse baterijen van 9 volt neemd en die schakeld via het relais
en dan vanaf het relais naar een een veer uit een pen
en als er dan stroom door die veer loopt dan word hij rood groeiend en krijg je er wel een lond mee aan
of een steretje

groeten s.

he als je vragen hebt over elektrische schakelingen mail dan ff want ik weet heel veel er vanaf
ik leer nu al 2 jaar op school voor een elektrische dingen

groeten s.

Link to comment

Ik ben danwel geen mod maar voor iemand die al 2 jaar "electrische dingen" op school krijgt spreek je erg slecht nederlands.

En daarbij met 2 volt schakelen de "meeste" relais niet.
Daarbij als je even terug had gelezen had je gezien dat dit ook al veelvuldig besproken is.
Het is veel handiger om een transistor te gebruiken op de telefoon.

Link to comment

Als je ooit een een telefoon hebt opengeschroeft, dan weet je dat de contactpuntjes voor het motortje op de printplaat ongeveer 0,1 bij 0,3 mm zijn. Met een normale soldeeruitrusting is het gewoon onmogelijk om daar een draad aan de verbinden. Dat mede omdat om de contactpuntjes heen ook weer allehande chips zit, die je niet mag beschadigen, als je tenminste wilt dat je telefoon het daarna nog doet. :)

Link to comment

Ik snap sowieso niet wat iemand met een ontsteking via telefoon moet.
Wat is het nut ervan....je wilt niet bij je explosie zijn ?!
"Ai, stuurde KPN nou net een SMS" ...... BOOM !

Maar ok.

En overneem contact is een term van electromonteurs.
Het wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het in en uitschakelen van motoren.
Niet echt spectalulair, is les 1 over besturingstechniek met relais.

Het werkt als volgt:
U plaatst een NO (Normaly Open = maakcontact) drukschakelaar en zet deze in serie met de spoel van het relais.
De drukschakelaar moet de relais (spoel) van spanning voorzien (met accu of dergelijke als voeding natuurlijk).
Echter als men de drukschakelaar los laat wordt de voedingsspanning weer onderbroken en valt het relais af .

Om nou te voorkomen dat het relais afvalt wordt een NO-Contact van het relais over de drukschakelaar gezet (parallel) zodat deze dus "het contact overneemt" van de drukschakelaar. Op deze manier blijft het relais bekrachtigd nadat men de drukschakelaar los laat.

Wil men nu het relais na bekrachtiging weer laten afvallen (uitschakelen) dan moet men of de voedingspanning verwijderen of (de oplossing zoals deze in de electrotechniek wordt toegepast) een NC (Normaly Closed = verbreekcontact) drukschakelaar in serie (gewoonlijk voor de NO drukschakelaar) plaatsen. Met deze drukschakelaar valt het relais weer af.

en hier een schema die me 5 seconden zoeken heeft gekost.....

S1 = NO contact
S2 = NC contact
K1 = Relais (spoel / schakelcontacten)

Edited by HEman
Link to comment

@Heman

Ik vind het gebruiken van een telefoon juist een ideaal medium.
Dit omdat ik geen zin heb om 100m kabel op te rollen na de det.
Daarbij als je VIP nummers in de telefoon instelt etc etc je snapt de rest.
En mocht je daar niet op durven vertrouwen dan kun je er nog een timer tussen plaatsen.

Wat ik wel een nadeel vind is als je een huisbezoekje krijgt dat een telefoon ontsteker en een paar kilo's tuinbenodigdheden een beetje lullig staan in de zelfde ruimte.

grtz


( Weet iemand toevallig waar je die ontzettend toffe schakelaars kunt halen, die dingen met bescherm kapje.
Ik heb ze wel eens gezien op het net alleen dan tegen bizarre prijzen )

Edited by User1
Link to comment
( Weet iemand toevallig waar je die ontzettend toffe schakelaars kunt halen, die dingen met bescherm kapje.
Ik heb ze wel eens gezien op het net alleen dan tegen bizarre prijzen )
Ik heb er wel eens een paar uit een oud militair switchboard gehaald. Toen had ik 20 stuks milspec kwaliteit voor 10 euro. Voor een beetje goede zou je nieuw tegen de 10 euro per stuk moeten betalen, afhankelijk van de specificaties. Ik heb er misschien nog net eentje liggen, de meeste heb ik al gebruikt of verkocht.
Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Ik heb ook nog een methode voor ontsteking:
Neem een (oude) adapter (9-12V)
Knip de draadjes af, de een 1-2cm korter dan de ander. Strip 3mm van beide uiteinden. Neem een dun koperdraadje en wikkel het eromheen, zodat het beide gestripte uiteinden raakt.
Je krijgt zoiets als dit: (Je hoeft niet te solderen, maar het is altijd beter)

Wikkel een klein beetje staalwol om het koperdraadje, stop dit in/tegen hetgene wat je wil laten ontsteken. (tip: doop het staalwol in bp/mp)
Doe de adapter in het stopcontact, et voila, ontsteking.
Je kan natuurlijk een verlengsnoer gebruiken en/of een schakelaar fabriceren, altijd mooi.
Na gebruik kan je hem waarschijnlijk opnieuw gebruiken, als je vuurpijlen ermee afsteekt, misschien moet je na meerdere lanceringen de draadjes inkorten en even opnieuw omwikkelen, wel moet je na elke ontsteking het staalwol vervangen. Als iemand iets vind waar geen staalwol voor nodig is, maar met dezelfde materialen, zeg het ajb.

Mvg,
Floriaan

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...