Jump to content
PyroForum.nl

Profielwerkstuk


kamilio666

Recommended Posts

Hello jongens,
ik ben nieuw hier, heb redelijk wat ervaringen met explosive chemicalien.

Ik heb een vraagje voor jullie,
Ik wil voor mijn scheikunde profielwerkstuk een raket aangedreven kart maken, het liefst met waterstof peroxide,
Ik weet ongeveer wat er moet gebeuren maar kan iemand mij misschien
Uitleggen hoe en wat, op het internet was niet zo erg veel te vinden.

Alvast bedankt,
-Kamil

EDIT: Hoofdletters +Leestekens

Link to comment

Hmmm...

Ik heb echter iets anders gelezen, als je namelijk H2O2 (90%) hebt, kun je er zilver bij doen als katalysator.
Er ontstaat dan H2O en O2

3 H2O2 ---> 2 H2O + 2 O2

De gassen die ontstaan zouden Ca. 500 Graden Celcius zijn.
Als je hier dus een brandstof aan toevoegt (kerosine bijvoorbeeld) zou het moeten ontsteken en toch een redelijke voortstuwingskracht geven.

Maar de vraag is dus; "hoe maak ik een goede motor?"

MVG,

-Kamil.

Link to comment

Okee, ik denk dat ik het snap, maar wat bedoel je met de "Core"?
Ik ken al deze naamgevingen niet.
Bedoel je met de core soms het "rolletje" KNO3/Suiker?
Lijkt weinig een doorsnede van een bezemsteel...

-kamil.

EDIT: Misschien wat ijzer(II)Oxide erbij?
En wat is die "Corn Syrup"? Mais siroop??!?

Link to comment

Aansteken bedoel je?
Een elektrische ontsteking met een grammetje los poeder achterin de core zou ik zeggen, dan spuwt het vuur mooi door de core naar buiten en is in no-time alles aan.

Maar ik hoop dat je wel echt weet wat je doet, zo'n grote raket is echt verdomd krachtig!
Zorg ook dat je skelter niet om gaat slaan door een verkeerde beweging, en kies een rechte weg uit.
Verder natuurlijk helm ed voor als het fout gaat he!

Plus die motor gaat gruwelijk heet worden, dus goed vastmaken, en niet op gaan zitten.

gr.
Stijn

Link to comment
Tis dat er geen vraagteken achter staat, want bronnen vragen mag niet. Naja suiker he dat zal niet zo moeilijk zijn. Kno3 zul je moeten zoeken het IS te krijgen voor onder de 20 euro per 25kg. En dat is meer als dat jij nodig hebt.


Ik bedoelde niet vragen om bronnen, ik bedoelde meer van "Hoe maak ik in godsnaam zoveel in een keer?"
Ik zal het wwel in een aantal keer moeten doen.

-Kamil.
Link to comment

Ik zou je motor in delen volgieten.
Dus in stappen:
Nozzle maken, (ik raad beton aan bij zo'n motor)
Core-vorm erin zetten, (Neem wc-rol/keukenrol kokers, die kun je kapotscheuren als ze vast blijven zitten.)
Dan een beetje mix maken, erin gieten, uitharden terwijl je volgende batch maakt, weer erin gieten..
Tot je buis vol is. (houd een cm of 5 à 10 over)
Dan bijv wat kaarsvet op smelten om waterdicht te maken, en weer beton op smeren. Dit is je eindstop.
Dan de kartonnen rollen eruit halen, als dit niet gaat kun je ze kapotscheuren, wat bij een bezemsteel niet kan.

Plaats de ontsteker er pas in als je op de 'testbaan' bent, om veiligheid te verzekeren.
Ook kun je een soort dop op je motor zetten, om hem af te schermen, en voor 100% zekerheid vooraf te zorgen. Dan kan tijdens vervoer niets met je motor gebeuren.

Link to comment
Aan 30% komen is al moeilijk, 90% kan spontaan exploderen, bovendien is het heel moeilijk om aan te komen, zelfs voor je TOA.
Hier is NIET aan te komen, punt. Is niet te vervoeren whatsoever.

Gelukkig ben je er al vanaf.

Ik kan trouwens ook niet aanraden op een KNO3 suiker raket te gaan zitten. Stel je een CATO voor van een paar kilo stuwstof. Raketaangedreven kart is veiligheidstechnisch gesproken niet haalbaar op school. Of niet betaalbaar B) Elke school / leraar die zoiets laat buwen vraagt erom een grote rechtszaak aan de broek te krijgen.

Gr33tZ
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...