Jump to content
PyroForum.nl

Celluloid


Recommended Posts

Celluloid is een vrij onstabiel soort plastic dat vroeger voor heel veel dingen werd gebruikt maar later niet meer omdat het vrij licht ontvlambaar was :lol:http://nl.wikipedia.org/wiki/Celluloid
het werd onder ander gebruikt voor film/jasbeschermers op de fiets / pingpong balletjes maar tegenwoordig alleen nog maar voor die ping pong dingen en zoals de meeste van jullie wel weten branden die aardig goed B)
Weet er toevallig iemand of dit ''plastic'' nog ergens te krijgen is behalve dan in pingpong balletjes ?

Link to comment

Voor de puurste NitroCellulose (waar jij het over hebt) kun je natuurlijk het beste zelf watjes gaan nitreren! (Van die wattenschijfjes zijn bijna 100% Cellulose)

Met 50/50 Nitreerzuur krijg je de traagbrandende variant, wat het beste is voor pyro. Met 65/35 Nitreerzuur krijg je de snelle variant. (En met 100% HNO3 natuurlijk ook. :lol: )

Op de website kun je onder de HE sectie een hele mooie tut vinden voor NitroCellulose.

En anders gebruik je idd pingpongballetjes.. B)

Het lost trouwens op in aceton, zo gebruik ik het als 'brandbare lijm' om lonten in shells vast te zetten oid.
Je smeert de troep erop, de aceton verdampt, en de NC houdt je lont op zijn plek. :D

Link to comment
  • 8 months later...
Ik coat mijn zelfgemaakte lonten altijd met een dun laagje pingpongballetjes-plastic. Kunnen ze een stuk beter tegen vocht, en het blijft branden


Nog een tip als je een cloraten in je copo zit bijv whistle, dan is het handig om het lont te coate. Voor clooraten en organische stoffen (zwafel in de lont).

Ik heb nog een vraag. Ik heb mijn NC laq in een pellet doosje zitten, maar na een dag word de laq steeds iets vaster (dikker en harder). Ik weet niet hoe het komt. Ben nu al een paar dagen bezig om elke dag weer een kleine hoeveelheid aceton bij te gooien!

Gido
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...