Jump to content
PyroForum.nl

Chemisch afval


Recommended Posts

Goedendag!

Op school hebben ze, zoals je misschien wel weet, verschillende afvalbakken voor chemicalieen. Voor zwave metalen, zuren etc. Nou vroeg ik me af, welke verschillende afvalbakken zou je nou moeten maken om de meeste pyro-chems veilig te bewaren (als het afval is en je kun het niet wegbrengen naar een dump-station.). Je kan het door de gootsteen gooien, maar dat is erg slecht voor het mileu.

Ik zat te denken aan een bak voor mengsels met zwavel, en een met cloraten, omdat zwavel en cloraten niet goed samen gaan. Verder lijkt me dat er een voor (zware) metalen moet komen. Iets voor zuren lijkt me ook handig. Voor dingen als AP, NG, NI3 is er geen bak natuurlijk, die moeten bewaart of afgestoken worden (je NI3 zal waarschijnlijk exploderen voordat je die bak hebt bereikt.)

Suggesties zijn welkom! (graag zelfs :) )

Bakken tot nu toe:

Zwavel-mengsels
Cloraat-mengsels
Zuren
(Zware) metalen

Link to comment

Als je nu is even nadenkt...

Mooi je sorteert al je afval in bakken, en dan .......... :shock:
Je zal daar mooi zitten met je bakken. Wat ga je er mee doen?,dumpen in een bos.
Als je rekening houd met het milieu is dit al geen optie.
Container park :? die gaan het niet willen aanvaarden, of het gaat je wat kosten.

Een afval bak voor zuren....
Zwavelzuur tot 96%+ heb ik al tegengekomen als ontstopper dus die giet je gewoon weg. HNO3 ben ik ook al tegegekomen als ontstopper.
En zo goed als al de rest van je zuur afval giet je gewoon door de afvoer met zeer veel water. Zo hou jij je afvoerbuizen ook proper :)

Op welke mannier ga jij afval hebben van zware metalen...
een stukje Na of K gooi je best niet in een afval bak... :roll:
(brandgevaar)

En wat ben je van plan met je afvalbakken voor composities.......
:roll: :roll: :roll:

Denk je wels na? een afvalbak voor zwavel mengsels & 1 voor chloraat mengsels. Al even nagedacht dat niet enkel chloraten gevoelig zijn met zwavel maar ook eventuele andere zaken. Als je verschillende composities met zwavel in 1 bak gaat doen ga je uiteindelijk een serieuse mix krijgen waarvan je niet wat wat het geeft.

En je gaat dat op die mannier opslagen :cry:

Als je een compositie maakt :

Gebruik je ofwel alles op :!:
Als ze stabiel is slaag je dit proper op , in een pot met bijpassend etiket:!:
Als ze instabiel is doe je het in een Pyro creatie OF
Je doet al je overschotjes op een papiertje en leg er een lontje in en...:twisted:

Restjes,overschot,afval horen niet bij 1 gedaan te worden.
Pyro is totaal anders dan gewoon laboratorium werk hoor.
Je restjes zijn zo goed als altijd :!: sterke oxidatoren/reductors, pyro mengsels, ect...
Als jouw( of gelijk wie zijn huis inbrand vliegt van wie met pyro bezig is) huis in de fik gaat en ze doen even onderzoek naar de oorzaak
zal je van je brandverzekering niet veel geld trekken hoor, zelf niets als je het mij vraagt.
REDEN: alles met pyro & HE's zijn brand versnellers/bervorderaars...

Groeten,

Better Safe Then Sorry! denk beetje aan je eigenveiligheid,het dak boven je hoofd.

Link to comment

Oke, over die zuren heb je idd gelijk, die kun je gewoon met veel water weggieten.

Maar ik ben niet van plan alleen maar pyro te doen. Als ik wat meer chems heb (:?) wil ik ook gewoon dingen als redox en neerslag reacties gaan doen. De daarbij ontstane zouten kun je niet altijd zomaar weggooien. Joodverbindingen zijn behoorlijk slecht voor het mileu, om maar iets te noemen wat je tegen !kan! komen in een huis-tuin en keuken labje. Daarvoor wou ik het eigenlijk weten. En omdat ik gewoon benieuwd was naar iedereen zn ideeen eigenlijk.

Op welke mannier ga jij afval hebben van zware metalen...


Op school/in een lab hebben ze ook een afval bak voor zware metalen, daar haalde ik het idee vandaan eigenlijk.

Denk je wels na? een afvalbak voor zwavel mengsels & 1 voor chloraat mengsels. Al even nagedacht dat niet enkel chloraten gevoelig zijn met zwavel maar ook eventuele andere zaken. Als je verschillende composities met zwavel in 1 bak gaat doen ga je uiteindelijk een serieuse mix krijgen waarvan je niet wat wat het geeft.


Dat was alleen omdat ik verder geen stoffen in huis heb, die samen een gevoelige mix vormen.

Je doet al je overschotjes op een papiertje en leg er een lontje in en... :twisted:

Dat heb ik tot nu toch ook gedaan hoor :). Maar voor niet-brandbare mengsels is dat natuurlijk geen optie.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...