Jump to content
PyroForum.nl

ontstekers maken van kerstlampjes


rookbommetje

Recommended Posts

Beste mensen,

Hierbij een tutorial over het maken van kerstlampjes ontstekers!

WARNING: deze zijn NIET even betrouwbaar als professionele ontstekers (duhh), alleen gebruiken als het niet erg is als je ineens TOCH het lontje aan moet steken.

Benodigdheden:

1, kerstlampjes, zorg ervoor dat je de grote hebt.

s46a.png
2, een schaar/vijl/scherp tangetje
3, breed tape
4, meal
5, visco
7, verlengdraad (kan je in de meeste gevallen van je kerstsnoer afknippen)
8, 2 crocodile clips
6, iets om te testen of je een gesloten circuit hebt (mijn schietkastje heeft dat ingebouwd)
Stap 1,
Knip een kerstlampje van je snoer af, zorg dat je wat snoer eraan houd om later je schietkast op aan te sluiten.
Strip de snoertjes en test of je lampje werkt door te kijken of je een gesloten circuit hebt. (bij mij gaat dan een rood lampje branden)
stap 2,
(DOE HIERBIJ EEN BRIL OP!)
Knip/vijl/whatever het bovenste stukje van het glas van dat kerstlampje weg, zorg dat je de draadjes in het lampje niet beschadigd.
Het ziet er nu zo uit:

lopy.png
Stap 3, pak een stukje tape en doe het om het kerstlampje zodat je een soort buisje van tape om het glazen deel van het kerstlampje krijgt.
Zo ziet dat eruit (sortof)

kbw9.png
Stap 4, vul het tape kokertje (en wat er nog over is van het glazen gedeelte van het lampje) voorzichtig met meal, zorg dat je het draadje niet beschadigd.
Het ziet er nu zo uit:
r1el.png
stap 5, verleng nu het tape buisje nog een stukje.
Het ziet er nu zo uit:
ivq0.png
Stap 6, plaats een stukje visco in het buisje, zorg dat het contact heeft met het meal maar het draadje niet beschadigd. druk de tape dicht zodat de visco niet meer kan bewegen en de meal niet naar buiten kan vallen.
Het ziet er nu zo uit:
chm5.png

Je ontstekertje is nu klaar.

Als je normaal professionele ontstekers gebruikt moet je waarschijnlijk de afstand van je ontvanger tot je ontstekertje een beetje verlengen.

Ik doe dat door een snoer met 2 crocodile clips aan mijn schietkast te doen, deze clips kan ik dan op mn ontstekertjes clippen en dat werkt goed :)

ux88.png
Veel plezier
Link to comment

Waarom moeilijk doen. Als je een 10 ohms 0,25watt weerstandje neemt en die doopt in een goedje met Acton geactiveerde binder dan kan je die heel makkelijk op een 9 volt batterij connecten.

Die dingen kosten geen drol en je hebt geen gekloot met glas. Daarnaast kan het gloeidraadje stuk gaan wat de betrouwbaarheid van je onsteker onderuit haalt.

Leuk bedacht maar naar mijn mening niet betrouwbaar genoeg. Het weerstandje zal in ieder geval zeker gaan gloeien. Trouwens wat mankeerd er aan lekkere stinkende ouderwetse lont!? :D

Me like the smell of smoke. :)

Link to comment

Waarom moeilijk doen. Als je een 10 ohms 0,25watt weerstandje neemt en die doopt in een goedje met Acton geactiveerde binder dan kan je die heel makkelijk op een 9 volt batterij connecten.

Die dingen kosten geen drol en je hebt geen gekloot met glas. Daarnaast kan het gloeidraadje stuk gaan wat de betrouwbaarheid van je onsteker onderuit haalt.

Leuk bedacht maar naar mijn mening niet betrouwbaar genoeg. Het weerstandje zal in ieder geval zeker gaan gloeien. Trouwens wat mankeerd er aan lekkere stinkende ouderwetse lont!? :D

Me like the smell of smoke. :)

Behalve dat er aan zon weerstandje geen draadjes zitten is dat inderdaad een goed alternatief, ik vraag me echter 2 dingen af, 1 hoe duur zouden die zijn? 2, zouden ze ook werken op 6 volt?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...