Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
A1QPGPNk

Gevaarlijke combinaties tussen Chemicaliën

Recommended Posts

Op zich wel nuttig,maar aan de andere kant totaal overbodig.

Waarom:

Het lijkt me dat wanneer je bepaalde compo`s in elkaar gaat zetten dat je weet wat wel en niet bij elkaar kan.
Iemand die geen voorwerk en onderzoek doet naar het hoe en wat van bepaalde compo`s lijkt me niet rijp voor deze hobby.
Iets bij elkaar gooien kunnen we allemaal,maar of het verstandig is.????
Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden,vandaar diverse compositie-databases door gerenomeerde pyro`s.

Dat is dus ook het grote NUT van lezen,en weten wat kan en niet kan.

Whistle nooit rammen,geen fuel en oxidatoren in een kogel-molen..... zo zijn er nog wel 100 voorbeelden.
Weet wat je doet,en doe wat je weet. -_-

• Upvote 1

Wat ik nog wel zou willen weten.
Over onderstaand.

Ammonium chlorate is a highly instable explosive compound. It decomposes over time producing chlorine dioxide gas (see chlorates and sulfur).

Ik heb de meeste chemikalien bij elkaar staan, ik neem aan de meeste onder ons.
Uiteraard wel afgesloten in plastic bussen. :unsure:

Stel ik vergeet een paar doppen goed dicht te draaien. (Bijvb. van ammonium chloraat.omdat dit chloor-dioxide gas zou kunnen vormen)
Zou dit kwaad kunnen ten opzichte van andere chemikalien. Of valt dit mee. :huh:

Heb trouwens de oxidizers wel in een andere kast staan dan de fuel`s.

@pdfbq

(Bijvb. van ammonium chloraat.omdat dit chloor-dioxide gas zou kunnen vormen)

Bijvb. >>>>> Bij voorbeeld. ;)

Op je schrijf fout na in bovenstaande posting van je. (ammonim, in plaats van ammonium.)

Antwoord = NEE en zal ik ook nooit in mijn bezit willen hebben. We weten ook waarom niet. :P

Ammonium perchloraat heb ik wel in mijn bezit. NH4ClO4.

Zou dit kwaad kunnen ten opzichte van andere chemikalien. Of valt dit mee.

Maar als je zou willen,zou je antwoord op mijn bovenstaande vraag,kunnen geven pdfbq.
Ik weet, dat je er namelijk veel meer in thuis bent dan ik.

Bvbd. Bij voorbaat dank. ^_^

Ik ben geen chemicus, vandaar dat ik geen antwoord op die vraag wilde geven.
Wat ik 'denk' is dat de zouten en andere chems die in pyro gebruikt worden niet spontaan uiteenvallen of verdampen op kamertemperatuur. De hoeveelheid gas erboven is denk ik te verwaarlozen klein. Je weegt echt een ons voordat er ergens iets geks ontstaat, maar toch zou ik geen ammonimnitraat en KClO3 naast elkaar laten staan.

Overigens heb ik mijn oxidatoren en andere pyro chems ook in potten maar niet gescheiden val elkaar (gescheiden is beter i.vm. brand).
Wel heb ik mijn zuren apart en in een lekbak.

Ik ben geen chemicus, vandaar dat ik geen antwoord op die vraag wilde geven.

Daar denkt mijn "vriend" Woelen anders over,maar goed. (Ik vind persoonlijk dan, dat jij wel degelijk een chemicus bent.) ^_^
In iedersgeval ben jij in de meeste materie, aangaande bepaalde stoffen er wel goed in thuis.

Dank voor je antwoord. -_-

Om bepaalde reacties van elkaar te doen uitsluiten, is het dus toch enigzins belangrijk om bepaalde stoffen niet bij elkaar te zetten in dezelfde kast. (Zonder ventilatie dan he.)

Welke stoffen dit zijn zal uitgezocht moeten worden,of je aanvaard het (hoewel klein) risico.!

R edit Spelfout. Edited by Lontje

Ik heb mijn chems verdeeld in fuels/metalen en oxidatoren. Deze staan in aparte kasten. Een aantal erg reactieve stofjes staat in de plofkast. (HE's e.d.)

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Rocketman
      Beste pyro's,
      Bij deze bied ik al m'n hobby spullen aan, simpelweg omdat ik het ontgroeid ben.
      aantal kartonnen kokers: - 10 a 15 kokers van 25 cm lang, binnendiameter 24mm, buitendiameter 34mm
      - 15 kokers van 10cm lang, binnendiameter 25mm, buitendiameter 31mm
      Zelfgekluste kogelmolen met twee trommels + media 2 hittebestendige glazen maatbekers (400ml en 250ml) starpress 5mm 4,5m schietlont 10 a 15m van 2mm visco lont 10m van 3mm visco lont + een lijst aan chemicalien. (PM me)

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Topics

• https://www.labmakelaar.com/eng/detail/dissolution-stirring-shaking/12752-heidolph-mr-hei-standard-verwarmingsplaat-met-magneetroerder/12752 Dit is em.
    • Beste Ali, We hebben al eens iemand met dezelfde nick gehad welke geen erg beste indruk heeft achter gelaten.  Jouw eerste post getuigd ook niet van een degelijk goede kennis van zowel de forumregels als algemene scheikunde.
      Dit is een voorstel topic, stel jezelf dus eerst eens voor. Vragen stellen kan je daarna in het juiste topic. P.S. Maak eens een knaller met KCl  
    • İk ben uiteindelijk hier beland omdat ik met veel vragen zit. İn Turkije had ik een raket gebouwt met KNO3+Suiker. Helaas was ik bang om het tot vloeibaar papperig mengsel te verhitten, omdat ik een 500-2000w elektrische kookplaat gebruikte buiten en de wind koelde de pan steeds aan een kant. En ik wilde niet nog meer dan 1000 watt erin gaan steken bang dat het mengsel te warm en een grote fik zou veroorzaken aangezien ik erboven op zat te roeren. Uiteindelijk werd het een rook raket, ik wil het ooit weer oppakken maar dan met zo een instelbare temperatuur lab verwarmende plaat. Nu kan ik dit soort dingen helaas in Nederland niet maken, ivm de strengere regels door de home grown terroristen. Het blijft mijn hobby ik heb alleen heel veel te leren dus besloten hier te registreren.   Nu ben ik eigenlijk hier ook omdat ik een korte vraag heb, waarom is kalium chloride vrij te kopen en kalium perchloraat verboden? Is de eerste nou niet instabieler dan de laatste als je het bijv. in knal werk zou gebruiken? Of is het omdat een in voeding word gebruikt en de ander niet dus niet te verbannen is?
    • Visco 2mm, standaard lontje. Doe enkele lucifers in een zilverpapiertje, gekker moet je het niet zoeken. Grote kans dat een snelle Google je ook wel enkele resultaten oplevert.
  • Who's Online (See full list)

There are no registered users currently online