Jump to content
PyroForum.nl

info gevraagt over compositie

pyroshark

Recommended Posts

Posted

beste forumer (s)

ik kwam deze compositie tegen , en ben op zich wel benieuwd wat deze compositie doet

weet iemand , of kan iemand me uitleggen wat de volgende compositie voor is te gebruiken

ik heb al van verschillende verhalen gehoord maar , maar die waren verschillend . de 1 zegt je kan er een leuke knaller van maken en de ander zegt dat het een sterren compositie is

Potassium Nitrate 65

Charcoal Airfloat (ligthweight)15

Sulfur 10

Diatomaceous Earth 5

Silicon, 325 mesh 5

kan je dan bijv de Potassium Nitrate vervangen door kaliumperchloraat , en is die dan wel stabiel genoeg ivm met sulfer en Silicon ?

greetz pyroshark

Posted (edited)

Volgens mij kun je hier geen knaller van maken en is het ook niet echt bedoeld voor complete sterren. Het is een hot prime, een dun laagje die je over ronde sterren kunt aanbrengen. Sommige sterren zijn moeilijk te ontbranden en een prime kan de ontbranding stimuleren. Vooral door de silicium doordat die ontbrandt met een hele hoge temperatuur. Diatomaceous earth bestaat ook voor een deel uit sicilium, maar zal wel met de korrelgrootte te maken hebben.

Volgens mij kun je de kaliumnitraat wel vervangen voor kaliumperchloraat, aangezien het onder andere de componenten van buskruit bevat en in buskruit kan je die vervanging wel doen. Wel heeft de druk een grote invloed op de verbrandingssnelheid van de compositie door de kaliumperchloraat, maar voor een prime maakt dat niet zo veel uit volgens mij, omdat de gevormde gassen goed kunnen ontsnappen. Maar misschien kan het in dit geval ook wel zijn dat de ster dan assymmetrisch ontbrandt, omdat in de richting van de beweging de druk wel hoger is door compressie :P Maar het toevoegen van kaliumperchloraat voegt eigenlijk niks toe aan de formule en bovendien is het veel duurder en moeilijker te verkrijgen dan kaliumnitraat.

Edited by robbiedoes
Posted

Sterker nog. Het is Fencepost prime.

beste forumer (s)

kan je dan bijv de Potassium Nitrate vervangen door kaliumperchloraat , en is die dan wel stabiel genoeg ivm met sulfer en Silicon ?

Met als doel? Waarvoor zou je dat willen doen als je niet weet wat voor compositie het in eerste instantie was?
Verklaar je nader.
Posted

Hallo, Robbiedoes bedankt voor de info super. Ik ga dan ook geen kaliumperchloraat gebruiken. :)

Ik heb de vraag gesteld omdat ik deze compo niet wist en hier verschillende verhalen over heb gehoord. Wat enz. doet er niet toe. Ik stel de vraag alleen maar om zekerheid te krijgen.

Volgens mij had jij al eens een warning voor taalgebruik gehad Pyroshark!? Buiten het feit dat je blijkbaar niet wil verduidelijken waarom je een vraag stelt, wat niet uitnodigd nog eens een antwoord voor jou te willen zoeken, is het ook nog eens ontzettend lastig jouw posts te ontcijferen. Ge-edit door Rocketier.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...