Jump to content
PyroForum.nl

Nikkel


Hanzzz

Recommended Posts

Ik heb een kleine hoeveelheid Nikkel-nitraat nodig voor NHN (Nickel-Hydrazine-Nitrate)

Echter heb ik op een of andere manier moeite met het vinden van puur nikkel dus was ik van plan het te extraheren. Ik meende me te herinneren dat eurommunten nikkel bevatten echter bevatten ze (€1 €2) slechts 5% nikkel dus een beetje een no-go. Vandaag op wikipedia kwam ik wel iets interresants tegen RVS (Roest-vrij-staal) bevat nikkel in een concentratie van 3,5% tot 35% maar meestal rond de 8 tot 10 procent. RVS heb ik nog wel enkele kilo's liggen en ik heb al genoeg aan 5 gram nikkel.

mijn idee was om RVS op te lossen in zoutzuur waarbij voornamelijk koolstof, nikkelchloride, ijzerchloride en chromiumchloride wat allemaal op de koolstof na oplost in water een simpele filtratie geeft mij een oplossing van nikkel, ijzer, chromium en chloride ionen.

Ik ben nu op het moment aan het zoeken wat ik kan toevoegen om de chromium en ijzer neer te laten slaat of allebei in oplossing te laten dat het nikkel neerslaat. Zelf dacht ik aan carbonaat maar dit schijnt niet te werken als iemand hier meer over weet laat het maar horen.

Iemand tips of hints zouden fijn zijn,

Alvast bedankt,
Hanzzz,

Link to comment


Op volgorde van klein naar groot,

1968 1G,
5Fr BELGIQUE,
1973 25 CENT,
1979 10 CENT,

De 5 Frank is mischien ook wel nikkel vanwege de groenige aanslag,

Bevatten sommige van deze puur nikkel zo ja voor hoeveel procent en welke?

Alvast bedankt,
Hanzzz

P.S. nog sorry voor de onscherpe foto mijn broertje heeft snel een foto gemaakt met zijn mobiel omdat mijn mobiel (die hele scherpe foto's maakt) aan het opladen is en de camera bezet... :) Edited by Hanzzz
Link to comment

De ebayshop in het bovenstaande post heeft ook nog andere leuke metalen in het assortiment! Heb daar al vaker zuiveren metalen gekocht en altijd binnen een weekje binnen, een aanrader dus.

De gulden de 25 cent en de 10cent bestonden uit puur nikkel (~99%), in ieder geval zuiver genoeg voor jouw doel. Nikkel corrodeert niet snel en is redelijk slijtvast, dus ik betwijfel of de 5fr uit zuiver nikkel bestaat! In welke concentratie HNO3 ga je de gulden munten in oplossen? Ik gebruikte ~52% HNO3 en dan is het erg slim om het reactie oppervlak van de munt te vergroten aangezien het anders nogal langzaam gaat. Dus de munten schoonmaken en goed hard plat slaan met een hamer, en eventueel een paar gaten erin boren voor meer reactie oppervlak. Ook kan je tijdens het oplossen het geheel iets verwarmen of er een paar druppels 3% H2O2 aan toevoegen, kijk uit bij het laatste voor veel warmteontwikkeling!

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...